Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Inspirert av tråden nedenfor.

Jeg er student og har igjen ca. 3000 etter at regninger er betalt. Går ikke ut på byen ofte, men er likevel blakk når neste stipend/lån kommer.

Ser nedenfor at familier på flere personer lever på mindre enn 4000 pr. mnd. Så hva er 'hemmeligheten'? Noen som har tips til hvordan jeg kan spare mest mulig? Billige middager f.eks? Alle tips tas imot med takk. :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sett opp en plan og hold deg til den - det er det eneste som nytter. 3000 er 100 kroner pr. dag - er du flink så kan du spise middag helt ned i 10 kr. (fiskeboller til 6,90 f.eks) - alt du ikke bruker hver dag opp til 100,- setter du over på en sparekonto. Så setter du deg et mål på noe du vil oppnå - en reise, en tv, et par nye sko etc.

Det går fort sport i slikt :)

Jeg sparer til ferier og sertifikat til jentene - det er penger jeg setter på "glemte kontoer" hver mnd.

Da jeg gikk opp i lønn i fjor, tok jeg hele overskuddet og "regnet vekk" -så vi har det vi hadde før forhøyelsen - men sparekontoen vokser stadig - og så tømmer vi den i ferien.

:D

Skrevet

Sett opp en plan og hold deg til den - det er det eneste som nytter. 3000 er 100 kroner pr. dag - er du flink så kan du spise middag helt ned i 10 kr. (fiskeboller til 6,90 f.eks) - alt du ikke bruker hver dag opp til 100,- setter du over på en sparekonto. Så setter du deg et mål på noe du vil oppnå - en reise, en tv, et par nye sko etc.

Jeg sparer til ferier og sertifikat til jentene - det er penger jeg setter på "glemte kontoer" hver mnd.

Da jeg gikk opp i lønn i fjor, tok jeg hele overskuddet og "regnet vekk" -så vi har det vi hadde før forhøyelsen - men sparekontoen vokser stadig - og så tømmer vi den i ferien.

Takk, skal prøve. :)

Høres greit ut å ha et mål for pengene man klarer å spare.

mil1365380270
Skrevet

Ikke kjøp ferdigmiddager og kjøp større mengder av ting som er på tilbud. Er det billige koteletter i butikken, så planlegger du middager med koteletter. Frys ned porsjonspakker. Aldri handle uten handleliste, og aldri når du er sulten.

Jeg klarer ikke å følge dette, men jeg vet i det minste hvorfor pengene mine blir borte ;-)

Skrevet

Takk, skal prøve. :)

Høres greit ut å ha et mål for pengene man klarer å spare.

Ja, for penger er jo ikke verdt en dritt før man bruker dem :)

Skrevet

Ja, for penger er jo ikke verdt en dritt før man bruker dem :)

Sant nok. :) Må gå store omveier unna H&M fremover i allefall.

Skrevet

Ikke kjøp ferdigmiddager og kjøp større mengder av ting som er på tilbud. Er det billige koteletter i butikken, så planlegger du middager med koteletter. Frys ned porsjonspakker. Aldri handle uten handleliste, og aldri når du er sulten.

Jeg klarer ikke å følge dette, men jeg vet i det minste hvorfor pengene mine blir borte ;-)

Takk for tips. :) Har funnet ut at ferdigmiddager sjelden lønner seg, ja.

mil1365380270
Skrevet

Takk for tips. :) Har funnet ut at ferdigmiddager sjelden lønner seg, ja.

Ja, det kommer litt an på. Et frossent pastamåltid til ca. 30 kroner er jo billig middag. Men generelt sett er ferdigmiddager dyre i forhold til mengden.

Ikke spar så mye at du ikke har råd til grønnsaker og frukt, helsa er viktigst. Lurt å kjøpe lite, f.eks. ett eller to epler i stedet for fem. Hvis man må kaste mat, har man planlagt for dårlig :-)

Skrevet

Den var lur :)

Skrevet

Den var lur :)

Ja, og med Exel er det til og med moro :)

Gjest prust
Skrevet

Da vi var studenter, hadde vi semuljegrynsgrøt to ganger i uka. En liter melk og to dl semuljegryn (?) ble middag for to til under ti kroner :-)

Vi laget syltetøy selv og hadde stort sett det som pålegg, + ost. lite kjøttpålegg. Kjøpte enn kjøtt i sstore porsjoner og laget de fleste middagene selv.

Vi gikk på restaurant én gang i året - for å feire bryllupsdagen :-)

Vi syklet for det meste, og brukte bilen til lange turer.

Skrevet

Sant nok. :) Må gå store omveier unna H&M fremover i allefall.

Det finnes mange gode middager for lite penger. Skjær eller hakk grønnsaker i små biter, kok (gjerne sammen med en oppskåret pølse om du liker det)og hiv oppi en pakke nudler. Poteter og gulrøtter er billige, og (i følge meg) godt. Kok opp poteter, gulrøtter, grønnsaker og hiv i 1/3-1/2 suppepose (ex blomkål/brokkoli). Bak brødet ditt selv. Kjøp klær og bøker på bruktbutikk, surf på nettet for å finne rimelige alternativ til hva du måtte trenge. En behøver ikke FØLE seg fattig bare fordi man er det:)

Lykke til!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...