Gå til innhold

xanor


linjen

Anbefalte innlegg

Står på sobril, men effekten er nesten ikke tilstede lenger. Lurer derfor på å bytte til xanor(Legen har nevnt denne medisinen før). Men det jeg lurer på er om xanor er sterkere eller svakere preparat en sobril? funker den lengre tid?

Ligger preparatene i sammme gruppe. (B- preparater).

Sterkt plaget med angst til alle døgnets tider. Starta på Buspar uten foreløpig effekt. Hvilke angstmedisin anbefales som gir rask effekt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

bugge -jenta

Ja, det er et benzodiazepin.

Du har vival, valium, stesolid somer diazepamer.

så har du sobril/alopam som er oxazepam.

xanor er et alprazolam.(meget mulig det er en skrivefeil her til nå:o)

Selv har jeg prøvd og har de to sistnevnte. Personlig synes jeg xanor skiller seg vesentlig fra sobril i hvertfall. Sobril kan man ta jent en kortere periode, men også sporadisk. Den er muskelavslappende, og kan gi en lettere følelse av rus enn jeg føler xanor gjør, som ikke er direkte muskelavslappende.¨

Xanor skrives ut, og bør etter min mening helst følges opp av en psykiater også. I tilfelle primærleger følger opp bør det være en primærlege som oppdaterer seg litt på medikamentet. Det gis mot panikkangst som indikasjon, og man trapper opp og går på det i 8 mnd, så trapper man det ned. For meg har dette gått greit. Jeg har gått på ca. 4 mg i hver periode, men vet av NHD at mange sliter med seponering, selv om det ikke har vært min opplevelse.

Det er et godt middel mot angst, men ingeting er et vidundermiddel spør du meg. Selv hender det jeg bruker sobril i tillegg, hvis noe topper seg ekstremt, men må gjerne opp i 30 mg for å få virkning da. I perioder jeg ikke går på xanor bruker jeg sobril sporadisk, og merker jeg får virkning av en noe lavere dose.

Psykiatere er forskjellige, og min psykiater skriver ikke ut vival til meg noe jeg er enig i, siden jeg kjenner angsten min, og kan ta sobril som et godt alternativ.

Jeg vil hverken råder ekller fraråde deg til noe, siden det er delte meninger om preparatet, men min erfaring er god. Din psykiater som kjenner deg er den jeg ville hørt på. En vanlig primærlege kan ikke skrive den ut første gang, og det må du være klar over, for de kan stort sett ingenting om denne medisinen. Og det er tilfeller hvor folk går i årevis under primærlegens oppsyn. Les gjerne litt i felleskatalogen.

VH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er et benzodiazepin.

Du har vival, valium, stesolid somer diazepamer.

så har du sobril/alopam som er oxazepam.

xanor er et alprazolam.(meget mulig det er en skrivefeil her til nå:o)

Selv har jeg prøvd og har de to sistnevnte. Personlig synes jeg xanor skiller seg vesentlig fra sobril i hvertfall. Sobril kan man ta jent en kortere periode, men også sporadisk. Den er muskelavslappende, og kan gi en lettere følelse av rus enn jeg føler xanor gjør, som ikke er direkte muskelavslappende.¨

Xanor skrives ut, og bør etter min mening helst følges opp av en psykiater også. I tilfelle primærleger følger opp bør det være en primærlege som oppdaterer seg litt på medikamentet. Det gis mot panikkangst som indikasjon, og man trapper opp og går på det i 8 mnd, så trapper man det ned. For meg har dette gått greit. Jeg har gått på ca. 4 mg i hver periode, men vet av NHD at mange sliter med seponering, selv om det ikke har vært min opplevelse.

Det er et godt middel mot angst, men ingeting er et vidundermiddel spør du meg. Selv hender det jeg bruker sobril i tillegg, hvis noe topper seg ekstremt, men må gjerne opp i 30 mg for å få virkning da. I perioder jeg ikke går på xanor bruker jeg sobril sporadisk, og merker jeg får virkning av en noe lavere dose.

Psykiatere er forskjellige, og min psykiater skriver ikke ut vival til meg noe jeg er enig i, siden jeg kjenner angsten min, og kan ta sobril som et godt alternativ.

Jeg vil hverken råder ekller fraråde deg til noe, siden det er delte meninger om preparatet, men min erfaring er god. Din psykiater som kjenner deg er den jeg ville hørt på. En vanlig primærlege kan ikke skrive den ut første gang, og det må du være klar over, for de kan stort sett ingenting om denne medisinen. Og det er tilfeller hvor folk går i årevis under primærlegens oppsyn. Les gjerne litt i felleskatalogen.

VH

Hei.

Jeg har også brukt Xanor i en periode og den virket godt mot angsten.

Hadde problemer med nedtrapping men vet ikke om samtidig opptrapping av Cipralex også hadde innvirkning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...