Gå til innhold

17. mai

Gjest nei  ellers takk

Anbefalte innlegg

Gjest nei  ellers takk
Skrevet

Det er latterlig, voksne går i tog "for ungenes skyld". Når ungene blir 10-12 år gidder de ikke lenger fordi det er så kjedelig. Helt til de går i tog for sine ungers skyld.

Herregud, kan vi ikke bare droppe denne navlebeskuende, nasjonalistiske skikken? Hvorfor lærer vi ungene våre at det er OK å vifte med det norske flagget og føle oss som ekte, gode nordmenn som lager lover for å forhindre at en liten pakistansk pike skal finne på å ta med sitt lands flagg!

Pjuk!

Nei, jeg går ikke i tog for mine ungers skyld, jeg lærer ikke mine unger at det er OK å tro at fordi vi er norsk er vi så mye bedre enn alle andre.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det har da ikke noe med at vi er bedre enn andre - hvor har du fått det fra?

Vi feirer at vi fikk egen grunnlov (noe de fleste land har vil jeg tro). Og Wergeland ønsket at dagen skulle feires på barnas premisser, derfor et barnetog, is, pølser og masse lek og moro for barna.

Hvorfor andre nasjonaliteter skal veive med sine flagg på 17. mai skjønner jeg ikke. Med mindre de flagger for å feire en fødselsdag, et bryllup eller lignende.

MEn alle nasjonaliteter er hjertelig velkomne til feiringen. Og de må gjerne bruke både bunad og sari.

Hipp hurra!!!

Gjest LionQueen
Skrevet

Har aldri truet mine unger til å gå i tog! Ble heller aldri truet selv. Syntes det var gøy jeg. Men jeg ble virkelig overrasket da ungene mine fortsatte å gå i tog selv etter at det var obligatorisk oppmøte. 1. og 2. klasse i videregående også. De møtte opp til tog. Så de måtte jo synes det var gøy. Var vel et greit utgangspunkt for videre aktiviteter med vennene den dagen. Og så er ikke mine slike voldsomme 16.mai-festetyper, så da er det ikke noe problem å stå tidlig opp.

Gjest LionQueen
Skrevet

Jeg ville da aldri tatt med det norske flagget hvis jeg feiret Pakistans grunnlovsdag (hvis de har noe slikt) i Pakistan! Så hva skal hun med det pakistanske flagget. Det er NORGES dag vi feirer, ikke alle andre lands.

De kan godt flagge med pakistansk flagg her til lands, men da på pakistans egen dag.

Folk skal gjøre alle ting så vanskelig.

Skrevet

Jeg har aldri skjønt dem som klarer å se på 17. mai som en nasjonalistisk navlebeskuende affære.

Skrevet

Jeg bor i en bydel med 128 nasjonaliteter. Har aldri hørt noen av mine naboer eller mine barns venner i det hele tatt nevne at de synes de skulle få bruke sine flagg på 17.mai.

Senest i dag gikk alle barnehagene her ute i felles tog. Barn og foreldre fra alle verdenshjørner sang nasjonalssangen av full hals og det norske flagget vaiet i vinden. En ganske sterk opplevelse for oss alle. Oppslutningen blandt foreldre var stor, spesielt pakistanske mødre. De har en annen hudfarge og en annen kultur, men de er da norske statsborgere og ønsker å markere vår nasjonaldag. Så hvilken liten pakistansk jente er det du snakker om? Hun bor hvertfall ikke i min bydel.

Til gjengjeld har jeg feiret både ID, gambisk og pakistans nasjonaldag m.m. Ville da ikke falle meg inn å vaie med det norske flagget på disse dagene.

Dette er barnas dag! Alle barn i Norge er hjertelig velkommen, de voksne også. La nå alle barna få føle de er en del av vår nasjon. De bor jo her! Hva har 17.mai med rassisme å gjøre? Hallo? Skal vi ikke heller inkludere dem?

Rassisme er hvis vi nekter dem å bære det norske flagget eller nekter dem å gå i bunad.

Dette blir for patetisk, syns jeg. Og hadde mange innvandrere klaget over å føle seg utesteng eller krevd å bære sitt eget flagg på 17.mai ville det høyst sansynligvis kommet fra denne bydelen.

Dropp 17.mai du, men la barna få lov til å ha denne ene dagen i fellesskap.

Mht alle verdens flagg burde man heller gjøre mer ut av FN-dagen! Et stort barnetog der alle barn kan bære flagget fra sitt hjemland. Det hadde vært flott det! Men hold for guds skyld 17.mai utenfor.

Jeg så idag flere hundre innvandrerbarn som strålte med sine norske flagg, og det var en fantastisk felles markering for oss alle. Min datters bestevenninne er fra Gambia. De løp hånd i hånd og ropte hurra med hvert sitt norske flagg.

Imorgen får jeg oppleve det igjen og jeg gleder meg! Det gjør alle ungene rundt her også!

Skrevet

Det har da ikke noe med at vi er bedre enn andre - hvor har du fått det fra?

Vi feirer at vi fikk egen grunnlov (noe de fleste land har vil jeg tro). Og Wergeland ønsket at dagen skulle feires på barnas premisser, derfor et barnetog, is, pølser og masse lek og moro for barna.

Hvorfor andre nasjonaliteter skal veive med sine flagg på 17. mai skjønner jeg ikke. Med mindre de flagger for å feire en fødselsdag, et bryllup eller lignende.

MEn alle nasjonaliteter er hjertelig velkomne til feiringen. Og de må gjerne bruke både bunad og sari.

Hipp hurra!!!

Flott inlegg:) og samtidig enig med "mariamamma" som har respekt for andre menneskers nasjonaldag...

Det har jo ikke noe med at man er bedre enn andre, men det er tross alt en nasjonaldag for et bestemt land...

:-) ha en flott dag i morgen!

Skrevet

Flott inlegg:) og samtidig enig med "mariamamma" som har respekt for andre menneskers nasjonaldag...

Det har jo ikke noe med at man er bedre enn andre, men det er tross alt en nasjonaldag for et bestemt land...

:-) ha en flott dag i morgen!

sniker inn et lite "takk", jeg ;o) Er så enig med deg.

Nå senker natten seg og så er det bare å håpe på fint vær i morgen.

God 17.mai!

Skrevet

sniker inn et lite "takk", jeg ;o) Er så enig med deg.

Nå senker natten seg og så er det bare å håpe på fint vær i morgen.

God 17.mai!

samme til deg, ha en flott dag uansett vær:-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...