Gjest enrikka Skrevet 16. mai 2006 Skrevet 16. mai 2006 Jeg må begynne å studere neste år og jeg akter ikke å flytte fra mamma og pappa!!! Så her jeg bor er det mulighet for vernepleie-og sykepleieutdanning... Synes begge yrkene høres spennende ut,men på lang sikt- hva er det smarteste å velge utfra jobbmuligheter og variasjon i arbeidet på sikt? Jeg kommer til å ha evig nok med å fullføre disse tre årene,så jeg tenker ikke på videreutdanning altså... Er disse studiene like krevende,eller er vernepleien noe "lettere"? Kan en sykepleier jobbe som vernepleier?? Når det gjelder lønn,er det likt her eller? Håper noen vil hjelpe meg litt her... Takk 0 Siter
tøytiger Skrevet 16. mai 2006 Skrevet 16. mai 2006 Vet ikke så mye om akkurat disse to annet enn at det er stor sjanse for at du havner i tredelt turnus (nattejobbing), noe som jeg tror kan være _veldig_ slitsomt. Vet du at mange studier kan taes desentralisert? Lærer, fysioterapeut, sosionom, barnevernspedagog osv. Lykke til iallefall! 0 Siter
toci Skrevet 16. mai 2006 Skrevet 16. mai 2006 En vernepleier kan hovedsakelig ta de samme jobbene som en sykepleier, bortsett fra på somatisk sykehus og på akutten på psykiatrisk. I tillegg står du fritt som vernepleier i forhold til andre sosialomsorgsyrker. Studiet har i tillegg til sykepleiefaglig vinkling, også en god del samfunnsfag, jus, pedagogikk og psykologi. Jeg synes det er veldig interessant å studere til vernepleier, men jeg må også innrømme at det kan være nokså frustrerende i blant at vi har så mye forskjellig vi skal innom. Jeg aner ikke om det er "lettere" å studere til vernepleier ifht sykepleier. Studiet blir vel litt hva du gjør det til selv, tenker jeg. Er nok ganske mange som surfer igjennom, men er du interessert i å lære noe, lønner det seg alltid å legge ned litt arbeid. Av rene pugg-fag er det stort sett farmakologi og medikamentregning folk sliter med på vernepleien. Lønnsmessig starter en vernepleier på ca 275.000,- Hvordan sykepleiere ligger an vet jeg ikke, men det kan du sikkert finne ut av på nettet. Hva du velger av sykepleie og vernepleie må jo bli opp til deg. Jeg anbefaler deg å lese litt om de ulike utdannelsene på høyskolesidene, der ligger også fagplaner så du kan se hva du må gjennom på de to fagene. 0 Siter
Gjest enrikka Skrevet 16. mai 2006 Skrevet 16. mai 2006 Vet ikke så mye om akkurat disse to annet enn at det er stor sjanse for at du havner i tredelt turnus (nattejobbing), noe som jeg tror kan være _veldig_ slitsomt. Vet du at mange studier kan taes desentralisert? Lærer, fysioterapeut, sosionom, barnevernspedagog osv. Lykke til iallefall! Tusen takk for svar. Ja,jeg vet at studier kan tas desentralisert,men jeg må likevel flytte på hybel da.Er vel rundt 6-8 samlinger i året a 2-3 uker. 0 Siter
tøytiger Skrevet 16. mai 2006 Skrevet 16. mai 2006 Tusen takk for svar. Ja,jeg vet at studier kan tas desentralisert,men jeg må likevel flytte på hybel da.Er vel rundt 6-8 samlinger i året a 2-3 uker. Hmm... Er litt usikker på hvor mange samlinger de har og hvor ofte. Men mener å huske at de vanligvis samles en uke hver femte uke på lærerskolen her jeg bor. Studiestedene pleier å ha leiehybler så en har en plass å bo under samlingene. De leier man da altså de dagene en skal overnatte der. 0 Siter
Gjest vernepleier Skrevet 17. mai 2006 Skrevet 17. mai 2006 En vernepleier kan hovedsakelig ta de samme jobbene som en sykepleier, bortsett fra på somatisk sykehus og på akutten på psykiatrisk. I tillegg står du fritt som vernepleier i forhold til andre sosialomsorgsyrker. Studiet har i tillegg til sykepleiefaglig vinkling, også en god del samfunnsfag, jus, pedagogikk og psykologi. Jeg synes det er veldig interessant å studere til vernepleier, men jeg må også innrømme at det kan være nokså frustrerende i blant at vi har så mye forskjellig vi skal innom. Jeg aner ikke om det er "lettere" å studere til vernepleier ifht sykepleier. Studiet blir vel litt hva du gjør det til selv, tenker jeg. Er nok ganske mange som surfer igjennom, men er du interessert i å lære noe, lønner det seg alltid å legge ned litt arbeid. Av rene pugg-fag er det stort sett farmakologi og medikamentregning folk sliter med på vernepleien. Lønnsmessig starter en vernepleier på ca 275.000,- Hvordan sykepleiere ligger an vet jeg ikke, men det kan du sikkert finne ut av på nettet. Hva du velger av sykepleie og vernepleie må jo bli opp til deg. Jeg anbefaler deg å lese litt om de ulike utdannelsene på høyskolesidene, der ligger også fagplaner så du kan se hva du må gjennom på de to fagene. Startlønna for 3-årig helse- og sosialfaglig utdanning pleier å være 260.900... 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.