Gjest KariKruskakli Skrevet 16. mai 2006 Skrevet 16. mai 2006 Den ble lagt i Biotex. Funket ikke. Den ble deretter vasket med blenda-hvitt. Funket ikke. Så gjorde jeg det som alle sa at jeg IKKE skulle gjøre. Jeg tenkte at nå får det briste eller bære, samme søren hvor galt det måtte være. Jeg la den i klorin. Over natta til og med. Det funket litt. Jeg la den enda en gang i klorin i dag og det funket kanskje, litt usikker. Så kom jeg på at noen sa jeg skulle gni den inn med kefir. Funket ikke i det heller. Hvis noen ser ei med bunadskjorte med et par gule flekker i morgen, er det bare meg. Jeg driter en lang marsj i det. Nå er jeg LEI. 0 Siter
Snowlight Skrevet 16. mai 2006 Skrevet 16. mai 2006 he he... Du treffer nok flere bunadskjorter med gule flekker på din vei i morga. Jeg har hørt om flere med samme "syndrom" ;o) Men FLINK har du vært! 0 Siter
Gjest "Trøndera" Skrevet 16. mai 2006 Skrevet 16. mai 2006 Min var gul enkelte steder før jeg kom på å sende den til rens. Ble hvit som bare det! Nå renser jeg den ca hvert andre år, så slipper jeg å vaske den i filler selv ;-)! 0 Siter
Gjest Starling Skrevet 16. mai 2006 Skrevet 16. mai 2006 Moralen er: Du skal ikke tro på alt du hører! 0 Siter
Gjest KariKruskakli Skrevet 16. mai 2006 Skrevet 16. mai 2006 Moralen er: Du skal ikke tro på alt du hører! He he, jeg har fått mange gode råd på dol, men denne gangen hjalp det ikke. Men men, det var godt ment:) 0 Siter
mariaflyfly Skrevet 17. mai 2006 Skrevet 17. mai 2006 Du må huske at du ikke skal stryke den før du henger den i skapet - da blir den gul. Ei heller oppbevare den i plast. Linpose til oppbevaring - alternativt et gammelt putetrekk i bommull. 0 Siter
tiliti Skrevet 17. mai 2006 Skrevet 17. mai 2006 Anbefaler at du skriver til husfliden eller "produsenten", de har ofte gode tips for vanskelige tilfeller. Etter at jeg begynte å vaske den, tørke og rulle den inn i et tykt håndkle slik at det ikke kommer lys inn så har jeg ikke vært plaget med flekker, men før den tid måtte jeg kontakte kystdraktens "overhoder" for å få tips mot en gulfarge som absolutt ikke ville bort. Tror det endte med en rimelig varm vask med blenda hvitt, faktisk. 0 Siter
Gjest KariKruskakli Skrevet 17. mai 2006 Skrevet 17. mai 2006 Du må huske at du ikke skal stryke den før du henger den i skapet - da blir den gul. Ei heller oppbevare den i plast. Linpose til oppbevaring - alternativt et gammelt putetrekk i bommull. Jeg gjorde ikke det. Hele skjorta var ikke gul, bare et par store flekker. De var der fremdeles da jeg hengte den opp til tørk i går. Noe mirakuløst har skjedd i løpet av natten, for da den hadde tørket var flekkene borte. Kanskje det har vært en tryllekunster på besøk her i natt. Skjønner ikkeno jeg:) 0 Siter
Gjest KariKruskakli Skrevet 17. mai 2006 Skrevet 17. mai 2006 Anbefaler at du skriver til husfliden eller "produsenten", de har ofte gode tips for vanskelige tilfeller. Etter at jeg begynte å vaske den, tørke og rulle den inn i et tykt håndkle slik at det ikke kommer lys inn så har jeg ikke vært plaget med flekker, men før den tid måtte jeg kontakte kystdraktens "overhoder" for å få tips mot en gulfarge som absolutt ikke ville bort. Tror det endte med en rimelig varm vask med blenda hvitt, faktisk. Sender det samme svaret til deg som til flyfly. Noe mirakuløst har skjedd i løpet av natten, for da den hadde tørket var flekkene borte. Kanskje det har vært en tryllekunster på besøk her i natt. Skjønner ikkeno jeg:) 0 Siter
muriel Skrevet 17. mai 2006 Skrevet 17. mai 2006 Sender det samme svaret til deg som til flyfly. Noe mirakuløst har skjedd i løpet av natten, for da den hadde tørket var flekkene borte. Kanskje det har vært en tryllekunster på besøk her i natt. Skjønner ikkeno jeg:) Det var kefiren! Banna bein! *skråsikker* Men som noen andre sa her, rull den godt sammen etter vask og oppbevar den i et hvitt håndkle. Det gjør jeg, og skjorta mi er merkverdig hvit etter utallige gangers bruk, og søl av snørr, blod, kaffe, jordbær etc etc. Dagen i dag ble fredelig i så måte, bare en eneste flekk. Men det var til gjengjeld kaffe som jeg presterte å sikle ut av kjeften... (litt flau) 0 Siter
Gjest KariKruskakli Skrevet 17. mai 2006 Skrevet 17. mai 2006 Det var kefiren! Banna bein! *skråsikker* Men som noen andre sa her, rull den godt sammen etter vask og oppbevar den i et hvitt håndkle. Det gjør jeg, og skjorta mi er merkverdig hvit etter utallige gangers bruk, og søl av snørr, blod, kaffe, jordbær etc etc. Dagen i dag ble fredelig i så måte, bare en eneste flekk. Men det var til gjengjeld kaffe som jeg presterte å sikle ut av kjeften... (litt flau) Det kan godt hende det var kefiren:) Ellers skal jeg ta i mot det andre tipset ditt også med å rulle den inn i hvitt håndkle. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.