Gå til innhold

Vedvarende smerter i benet etter operasjon

Anbefalte innlegg

Jeg fikk for syv uker siden operert inn en full protese i venstre kne pga. artrose. Jeg har fortsatt vedvarende smerter i benet og de tiltar heller enn å avta. Smertene er ikke bare rundt kneet, men også undersiden av låret, forran på venstre side av foten og litt i leggen. Jeg må ta ca. 8 stk. 5mg. Ketorax i døgnet for å døyve smertene. Kirurgen har ikke vært borti lignende tilfelle. Kan det være en nerve som er skadet?

Fortsetter under...

Gjest sykepl.

Det er vanskelig og si, men med så sterke smerter som du har, så burde legen være sitt ansvar bevisst og henvise deg videre. Du bruker veeeldig mye smertestillende til at det er 7 uker siden operasjonen. Snakk med legen din og be han henvise deg videre dersom han ikke har noen fornuftig forklaring på plagene dine!

Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin

Smerte-utbredelsen gjør at jeg synes at isjas-smerte bør utelukkes. Det hender at et prolaps av en mellomvirvelskive i korsryggen gir utstrålende smerter i nerven til benet, uten at man har særlig vondt i ryggen. Et bilde av ryggen bør vurderes. Typen smerte kan også si litt om det er en nervesmerte; ofte er det prikking/stikking ( parestesier ), eller skarpe/ilende/intense smerter. En dyktig fysioterapeut, kanskje helst en manuell terapeut kan undersøke dette hvilket nivå nerven evt. er skadet i. Det finnes også såkalt EMG-undersøkelse som kan påvise nerveskade. Det finnes egne medisiner som virker på "nevropatiske smerter", varianter av epilepsi-medisiner. Spør om å få bli vurdert av en anestesi/smerte-lege. Uheldig å bli stående på Ketorax for lenge. Regner med at infeksjon er utelukket; hvis ikke må dette gjøres. Ofte kan det være lurt å be om vurdering ( second opinion) hos en annen lege enn den som opererte, spør iallfall om kirurgen har konferert med andre....

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...