Gå til innhold

Hvor lite går det an å leve av?

Anbefalte innlegg

Gjest Batseba
Skrevet

Hvor lite kan en klare seg med, og hvor mye trenger en til å leve rimelig bra? Jeg ville ikke levd av minstepensjon.

Er det likhetstegn mellom lykke og penger?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

"Er det likhetstegn mellom lykke og penger?"

Ikke nødvendigvis, men det er klart det er lettere å være lykkelig om du slipper å snu på hver krone enn om du må samle tomflasker for å ha råd til melk til ungene dine...

Gjest billebabar
Skrevet

Jeg ville ikke levd som minstepensjonist jeg heller. Har en tid levd på sosialstønad og det sleit på psyken/helsa og "lykken".Har medlidenhet med de som sliter i velferdsnorge nå, samtidig som jeg ikke har medlidenhet med "alle".

Sammenheng...lykke og penger...Jeg er fryktleig "nede" når jeg/vi er skikkelig blakk. Så en sammenheng mellom lykke og penger er det helt sikkert. Det er ikke det at jeg "kjøper" meg lykke, men vet at problemer blir mindre, når man har penger til gode.

Eksempel vaskemaskinkrise (gjorde ikke noe om vaskemaskina gikk dukken når jeg bodde alene, men når man er 6...) Dette har skjedd 2 ganger på 10år, den ene gangen i en priode da vi hadde lite penger, kun var samboere og jeg var arbeidsledig. Krisen føltes stor og jeg var ikke særlig "lykkelig" en tid da vi sleit med løsninger for å få råd til ny maskin. Den andre gangen derimot reiste jeg å kjøpte ny med en gang, og økonomien gikk ikke utover lykken.

Hvis man kan sammenligne slik "lykke". Ble plutselig usikker på hva du mente nå.:-)

Gjest Batseba
Skrevet

"Er det likhetstegn mellom lykke og penger?"

Ikke nødvendigvis, men det er klart det er lettere å være lykkelig om du slipper å snu på hver krone enn om du må samle tomflasker for å ha råd til melk til ungene dine...

Det er veldig individuelt hva defineres som fattigdom.

Skrevet

2 voksne, 1 barn. Jeg hadde ikke fått det til å gå rundt på mindre enn 8000 kr mnd utenom husleie og strøm, tilsammen.

Angående lykke: Mye penger er ingen garanti for at man er lykkelig, men pengevansker kan virkelig kvele den lykken man ellers ville hatt.

Gjest Batseba
Skrevet

Jeg ville ikke levd som minstepensjonist jeg heller. Har en tid levd på sosialstønad og det sleit på psyken/helsa og "lykken".Har medlidenhet med de som sliter i velferdsnorge nå, samtidig som jeg ikke har medlidenhet med "alle".

Sammenheng...lykke og penger...Jeg er fryktleig "nede" når jeg/vi er skikkelig blakk. Så en sammenheng mellom lykke og penger er det helt sikkert. Det er ikke det at jeg "kjøper" meg lykke, men vet at problemer blir mindre, når man har penger til gode.

Eksempel vaskemaskinkrise (gjorde ikke noe om vaskemaskina gikk dukken når jeg bodde alene, men når man er 6...) Dette har skjedd 2 ganger på 10år, den ene gangen i en priode da vi hadde lite penger, kun var samboere og jeg var arbeidsledig. Krisen føltes stor og jeg var ikke særlig "lykkelig" en tid da vi sleit med løsninger for å få råd til ny maskin. Den andre gangen derimot reiste jeg å kjøpte ny med en gang, og økonomien gikk ikke utover lykken.

Hvis man kan sammenligne slik "lykke". Ble plutselig usikker på hva du mente nå.:-)

Er ikke så sikker på at jeg er sikker selv på hva jeg mente;)

Har bare noen rare tanker etter en kommentar fra en kollega fra jobben hvor jeg tar ekstravakter ved siden av studier. Hun er velstående med hus, biler og hytter, men presterte å si at hun ville aldri jobbe slik som en annen på hennes alder som er skilt med tenåringer. Hun som fikk kommentaren jobber, videreutdanner seg og er politisk aktiv. Hun reiser mye, men blir vel sponset en del av sitt politiske parti siden hun driver med politikk. Jeg beundrer henne veldig og hun er på en måte et forbilde på at det går virkelig an å ta tak i livet sitt for middelaldrende damer.

Vi er mange som reagerte på spydighetene om at det kommer anpå kravene man stiller osv. Hvem stiller krav? Er det urimelig å stille krav til en treromsleilighet for seg og sine barn? Det er logisk at det koster å etablere seg etter skilsmisse.

Jeg vet at dette bunner i misunnelse, men likevel. Noen kan misunne en "vellykket" dame i dyre klær med dyr "konebil"og hytter på fjellet og ved sjøen i Sverige. Er hun lykkelig eller er den andre lykkeligere?

Hun som fikk kommentarene reagerer ikke i det hele tatt, det er vi andre som gjør.

Gjest Batseba
Skrevet

2 voksne, 1 barn. Jeg hadde ikke fått det til å gå rundt på mindre enn 8000 kr mnd utenom husleie og strøm, tilsammen.

Angående lykke: Mye penger er ingen garanti for at man er lykkelig, men pengevansker kan virkelig kvele den lykken man ellers ville hatt.

Greier du å få det til å gå rundt med 8000 kr i måneden for en familie etter strøm og husleie så får du til mye.

Gjest tiliti - evig student
Skrevet

Greier du å få det til å gå rundt med 8000 kr i måneden for en familie etter strøm og husleie så får du til mye.

Ville ikke valgt det liksom, men jeg har forsøkt det for noen år siden. Og det gikk i en lengre periode.

Ikke morro, men det gikk rundt.

Gjest billebabar
Skrevet

Har bare noen rare tanker etter en kommentar fra en kollega fra jobben hvor jeg tar ekstravakter ved siden av studier. Hun er velstående med hus, biler og hytter, men presterte å si at hun ville aldri jobbe slik som en annen på hennes alder som er skilt med tenåringer. Hun som fikk kommentaren jobber, videreutdanner seg og er politisk aktiv. Hun reiser mye, men blir vel sponset en del av sitt politiske parti siden hun driver med politikk. Jeg beundrer henne veldig og hun er på en måte et forbilde på at det går virkelig an å ta tak i livet sitt for middelaldrende damer.

Vi er mange som reagerte på spydighetene om at det kommer anpå kravene man stiller osv. Hvem stiller krav? Er det urimelig å stille krav til en treromsleilighet for seg og sine barn? Det er logisk at det koster å etablere seg etter skilsmisse.

Jeg vet at dette bunner i misunnelse, men likevel. Noen kan misunne en "vellykket" dame i dyre klær med dyr "konebil"og hytter på fjellet og ved sjøen i Sverige. Er hun lykkelig eller er den andre lykkeligere?

Hun som fikk kommentarene reagerer ikke i det hele tatt, det er vi andre som gjør.

Da vil jeg også si, man definerer lykke for seg selv. Hun kan være lykkelig av å være så aktiv som hun er, ikke nødvendigvis av de ting hun eier (hun som er skilt og jobber mye). Hvis hun ikke er lykkelig (av skilsmisse etc) og strever for å få endene til å møtes, så ville hun nok solgt unna en del, men likevel vært lykkelig.

Jeg tror ikke folk blir lykkelige av alle eiendeler, men om å ha muligheter, generelt.:-)

Og kanskje har den dama som slenger med leppa mindre muligheter, og dermed mindre lykkelig. Da kommer slikt i misunnelsens øyeblikk...

Gjest Batseba
Skrevet

Da vil jeg også si, man definerer lykke for seg selv. Hun kan være lykkelig av å være så aktiv som hun er, ikke nødvendigvis av de ting hun eier (hun som er skilt og jobber mye). Hvis hun ikke er lykkelig (av skilsmisse etc) og strever for å få endene til å møtes, så ville hun nok solgt unna en del, men likevel vært lykkelig.

Jeg tror ikke folk blir lykkelige av alle eiendeler, men om å ha muligheter, generelt.:-)

Og kanskje har den dama som slenger med leppa mindre muligheter, og dermed mindre lykkelig. Da kommer slikt i misunnelsens øyeblikk...

Jeg har ikke følelsen av at hun strever, men at hun er aktiv og liker å få ting til.

Den andre slenger ikke bare med leppa til henne, men snakker om henne når hun ikke er på jobb. Jantelov og misunnelse JA:

Gjest Lille bethen
Skrevet

Studerer på mitt fjerde år nå. Lever på 6000 kr mnd, der 3000 går til husleie og i tillegg har man strøm, busskort og andre faste utgifter. Jeg klarer meg fint. Bor i trondheim. Gleder meg til å ha nok penger til å kunne dra ut å spise når jeg vil det, kjøpe ny bukse når jeg trenger det osv.

Penger gir ikke lykke, men det gjør det mye enklere.

Gjest Debra irl
Skrevet

Det beste med innlegget var at hun som fikk kommentarene ikke reagerer i det hele tatt. Så fint! Heve seg over det. Vite hva man står for og hva man gjør med livet sitt og ikke bry seg om hva andre mener.

Hun som slang kommentarene savner kanskje noe av plattformen den andre har? Selv om hun har mange materielle goder, så savner hun kanskje det å bety noe for seg selv og andre?

Gjest LionQueen
Skrevet

I det tilfellet der er jeg nesten sikker på at den skilte har det best! Hu andre ønsker kanskje at det var hun som kunne gå fra mannen, kanskje lever hun i et gyldent bur, men et tomt ekteskap uten følelser. Da hjelper ingen penger deg!

Gjest blame
Skrevet

Jeg tror ikke jeg hadde vært så veldig mye lykkeligere som rik, men jeg lever av minstesatsen på medisinsk rehabilitering, og det gir jo helt klart sorger. Skjer det noe uforutsett, så sliter jeg, det er ikke rom for å legge av noe hver måned.

Jeg drømmer ikke om å bli rik, bare om å ha såpass med penger at det går rundt så jeg ikke trenger å bekymre meg. Og jeg har ikke store krav til hva jeg MÅ ha i det daglige.

Skrevet

For ca 13-14 år siden fikk vi(2 voksne og 1 barn) det til å gå rundt i over to år for 1200 kr pr mnd etter husleie og strøm vi... ;-)

Skrevet

For ca 13-14 år siden fikk vi(2 voksne og 1 barn) det til å gå rundt i over to år for 1200 kr pr mnd etter husleie og strøm vi... ;-)

Merkelig at det faktisk var mulig...

Skrevet

Da hadde jeg sikkert tilta totalt :-)

Skrevet

Merkelig at det faktisk var mulig...

Ble ikke mye ekstra kan man si, men det gikk.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...