Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Som nevnt tidligere i et par innlegg, skal jeg på ferie til USA i sommer. Jeg kommer til å ha behov for bil noen dager, og må da leie en.

Hvordan gjør jeg dette billigst mulig? Jeg er 24 år, og i USA må man visst være 25 for å kunne leie en bil. Men leier man gjennom Kilroy (som har en avtale med Avis) slipper man visstnok å betale slike "aldersgebyr" fordi man er under 25. Likevel er det relativt dyrt (fikk opplyst 2000-2800 kr for en ukes leie, avhengig av hvor man leier bilen).

Vet noen hvordan det er å leie fra lokale utleiefirma i USA, altså ikke de store som Avis, Hertz og lignende? Er det stor forskjell i pris? Hvilke forsikringer må man betale?

Håper noen kan svare meg, jeg synes dette er vanskelig å finne ut av.

Fortsetter under...

Skrevet

Det er en klar fordel for deg som er under 25 år å reservere en bil fra Norge før du reiser. Du vil da få oppgitt en pris, og hva denne prisen inkl. skulle det skje noe, er det mye lettere å få hjelp via Norge gjennom ett kjennt utleie firma. Prisene variere lite fra firma til firma. Det er kun hvis du ønsker spesielle biler at prisene kan gjøre større utslag. Det er lurt å tegne en forsikring som heter LIS ( skade på tredjepart) den koster ca. 8 dollar i døgnet. utover det er de forsikringer du trenger inkl. i pakken på 2000 - 2800 pr. uke. I Norge må en betale rundt 1000 Kr. dagen for en moderat leiebil.

Skrevet

Det er en klar fordel for deg som er under 25 år å reservere en bil fra Norge før du reiser. Du vil da få oppgitt en pris, og hva denne prisen inkl. skulle det skje noe, er det mye lettere å få hjelp via Norge gjennom ett kjennt utleie firma. Prisene variere lite fra firma til firma. Det er kun hvis du ønsker spesielle biler at prisene kan gjøre større utslag. Det er lurt å tegne en forsikring som heter LIS ( skade på tredjepart) den koster ca. 8 dollar i døgnet. utover det er de forsikringer du trenger inkl. i pakken på 2000 - 2800 pr. uke. I Norge må en betale rundt 1000 Kr. dagen for en moderat leiebil.

Tusen takk for svar.

Jeg reiser sammen med en venninne som ikke har lappen, så det blir kun jeg som kan kjøre. Vi kommer også til å ta den minste og billigste bilen.

Da jeg sjekket på Avis sine sider, var prisen for 5 dager ca 1800 kroner, og jeg kunne hente bilen der jeg helst ville. Men da jeg spurte Kilroy om pris, sa de at det kostet 2800 kroner for en uke fra dette stedet, mens det ville være ca 2000 om jeg leide bilen fra en flyplass i NYC.

Jeg spurte hvorfor de hadde en slik prisforskjell, men fikk ikke noe svar på det.

Men jeg lurer egentlig på hvorfor det er så mye dyrere å leie gjennom Kilroy enn direkte fra Avis når man liksom skal slippe "aldersgebyret"? Er det et servicegebyr de tar?

Skrevet

Jeg husker ikke nå hva jeg betalte, men er temmelig sikker på at jeg ble lurt, for forsikringen var like dyr som leie av bil. Så sjekk hva du skriver under på, hvis du leier borti der. De var derimot veldig greie når vi fikk problemer.

Og det er det jeg vil tipse deg om. Borti der har de skilter bare bak på bilen. Så når du starter opp så sjekk at du har skiltene bak hver gang. Det gjorde ikke jeg, og kjørte uten skilter en liten stund, før jeg ble stoppet med blålys og sirener og en væpnet politimann kom. Men det gikk fint da, og vi fikk ny bil med skilter med en gang. Skiltene blir nemlig stjålet av souvenir-jegere.

God tur

Skrevet

Jeg husker ikke nå hva jeg betalte, men er temmelig sikker på at jeg ble lurt, for forsikringen var like dyr som leie av bil. Så sjekk hva du skriver under på, hvis du leier borti der. De var derimot veldig greie når vi fikk problemer.

Og det er det jeg vil tipse deg om. Borti der har de skilter bare bak på bilen. Så når du starter opp så sjekk at du har skiltene bak hver gang. Det gjorde ikke jeg, og kjørte uten skilter en liten stund, før jeg ble stoppet med blålys og sirener og en væpnet politimann kom. Men det gikk fint da, og vi fikk ny bil med skilter med en gang. Skiltene blir nemlig stjålet av souvenir-jegere.

God tur

Har de ikke skilter foran på bilen? Jeg bodde der borte et helt år, jeg kan ikke tro at det er mulig at jeg ikke fikk med meg dette. Jeg hadde riktignok ikke lappen da, så bilkjøring var ikke det jeg var mest opptatt av. Men herlighet. Må følge med neste gang jeg ser amerikanske biler på tv.

Skrevet

Har de ikke skilter foran på bilen? Jeg bodde der borte et helt år, jeg kan ikke tro at det er mulig at jeg ikke fikk med meg dette. Jeg hadde riktignok ikke lappen da, så bilkjøring var ikke det jeg var mest opptatt av. Men herlighet. Må følge med neste gang jeg ser amerikanske biler på tv.

Det kan jo hende det gjelder bare leiebiler og ikke vanlige, det har jeg ikke sjekket. Men den vi fikk som erstatning, hadde heller ikke skilt foran.

Annonse

mumitrollet
Skrevet

Noen biler har bare skilter bak, mens andre har både foran og bak. Aner ikke hvorfor.

Gjest Calóni
Skrevet

Det kan jo hende det gjelder bare leiebiler og ikke vanlige, det har jeg ikke sjekket. Men den vi fikk som erstatning, hadde heller ikke skilt foran.

Jeg har bare leid bil i USA en gang, men den hadde skilt både foran og bak, ja..Kanskje det avhenger av hvilken stat det er? For de har jo forskjellige skilt fra stat til stat. Det her var i California. Kan ikke huske å ha sett en eneste bil uten skilter foran. Ikke i New York heller. Og ikke på Hawaii.

Skrevet

Jeg har bare leid bil i USA en gang, men den hadde skilt både foran og bak, ja..Kanskje det avhenger av hvilken stat det er? For de har jo forskjellige skilt fra stat til stat. Det her var i California. Kan ikke huske å ha sett en eneste bil uten skilter foran. Ikke i New York heller. Og ikke på Hawaii.

Husker du hvor lenge du leide den og hva du betalte? Og hvilket firma du leide fra?

Gjest er veldig dyrt
Skrevet

Hei,

det er riktig at man må være over 25 for å leie bil i USA for å slippe alderstillegget. Dette er ca 40 dollar ekstra per dag.

jeg leide bil i sommer, er over 25, men allikevel er det dyrt. Selve bilen er ganske billig, men forsikring i USA er kjempedyrt! Ofte mye dyrere enn selve bil-leien. Dette fordi du er nødt til å dekke skader på din egen bil, den andre partens bil samt en annen forsikring. Du kan fint kjøre uten, men det anbefales overhodet ikke.

Jeg har også eid bil i USA, og den normale forsikringen for amerikanere er også skyhøy.

Du kan sjekke sider som www.orbitz.com og reservere biler derfra. Har gjort det selv to ganger, fungerer fint.

Skrevet

Hei,

det er riktig at man må være over 25 for å leie bil i USA for å slippe alderstillegget. Dette er ca 40 dollar ekstra per dag.

jeg leide bil i sommer, er over 25, men allikevel er det dyrt. Selve bilen er ganske billig, men forsikring i USA er kjempedyrt! Ofte mye dyrere enn selve bil-leien. Dette fordi du er nødt til å dekke skader på din egen bil, den andre partens bil samt en annen forsikring. Du kan fint kjøre uten, men det anbefales overhodet ikke.

Jeg har også eid bil i USA, og den normale forsikringen for amerikanere er også skyhøy.

Du kan sjekke sider som www.orbitz.com og reservere biler derfra. Har gjort det selv to ganger, fungerer fint.

Takk for tipset!

Gjest Calóni
Skrevet

Husker du hvor lenge du leide den og hva du betalte? Og hvilket firma du leide fra?

Husker ikke...var ikke jeg som betalte :P

Men altså...det var AVIS, tror jeg. Ingen grunn til at vi valgte det firmaet egentlig, hadde ikke gjort noe research på forhånd. Vi leide den da vi kom fram til flyplassen, og da er det en hel haug forskjellige utleiefirmaer lokalisert på samme sted. Vi bare sa vi skulle ha en ganske stor bil med god plass til fire voksne og mye bagasje, og da endte vi opp med AVIS.

Vi leide vel bilen for en liten uke, tror jeg. Fikk tilbud om ekstra forsikring som innebar at vi ikke trengte å betale noenting om vi skadet bilen på noen måte, men takket nei. Tror det ville kommet på omtrent 100 dollar, så kanskje det utgjorde 15 dollar per dag?

Ikke mye hjelp i meg, er jeg redd ;)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...