Tornelise Skrevet 17. mai 2006 Del Skrevet 17. mai 2006 Jeg er 41 år og gjennomførte nylig en hormonkur i forbindelse med en eggdonasjon (mislykket). Mens jeg gikk på østrogen begynte huden min i ansiktet å klø voldsomt. Etter kuren har i tillegg ansiktshuden begynt å blusse voldsomt opp etter at jeg har dusjet. Jeg har også begynt å se tydelige aldersforandringer i ansiktet. Tidligere har jeg hatt veldig fet hud (mye kviser som ung og lite rynker som voksen). Disse tingene kom derfor veldig plutselig på meg, og jeg er nå redd for at hormonbehandlingen kan ha fått meg til å se eldre ut enn jeg ellers ville gjort. Jeg har vært hos en hudpleier og hun sa at jeg hadde nok fett i huden, men at jeg manglet fuktighet. Hun gav meg noen produkter med glykolsyre som jeg skulle bruke hjemme før jeg kom til en salongbehandling for å få en kraftigere behandling. Produktene skulle peele huden min, slik at fuktighetskremen kunne trenge lettere ned i huden. Etter å ha brukt hjemmeproduktene i 2-3 uker ser jeg imidlertid ingen forbedring. Jeg er derfor usikker på om jeg skal gjennomføre salongbehandlingen. Jeg ønsker svar på følgende: 1. Kan du forklare meg hvordan hormoner og hormonbehandling virker inn på huden. Jeg har lest at tilførsel av østrogen kan gi tørr hud. Samtidig har jeg lest at når en kommer i overgangsalderen og mister østrogenet, vil huden bli mindre elastisk slik at en får rynker. Jeg syntes dette er litt motsigelsesfylt og klarer ikke helt å skjønne om østrogen er bra for huden eller ikke. 2. Hvis hormonbehandlingen har negativ virkning på huden, er det da snakk om forandringer som ikke kan reverseres? 3. Er det lurt å peele huden med glykolsyre, eller kan det gjøre vondt verre? 4. Kan du gi meg noen tips til hva jeg kan gjøre for å bedre huden min. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/230903-hud-og-hormoner/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Per Helsing, hudspesialist Skrevet 20. mai 2006 Del Skrevet 20. mai 2006 Hei, østrogen har nok ikke noen så kraftig virkning på huden som du har opplevet, og sannsynligvis er det andre årsaker til den akutte forandringen du har opplevet. Østrogen regnes å ha effekter som motvirker hudaldring, gjennom at huden holder bedre på fuktighet, blir noe tykkere med noe økt kollageninnhold. Peeling har ingen varig virkning på huden din, og har du hatt en eksemreaksjon av en eller annen årsak, blir du nok bare mer irritert av en peeling. Jeg ville bare brukt en fuktighetskrem, hvis huden virker tørr og irritert, gjerne en tynn lotion hvis du tidligere har hatt fet hud. Det roer seg nok over litt tid. Lykke til! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/230903-hud-og-hormoner/#findComment-1755998 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.