Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg må krype til korset og få sydd ut bunaden min til neste år.

Og _dessverre_ for lommeboka sin del må jeg ha ny skjorte. Originalt er jo skjorta til trønderen laget i lin. Men det er et h****** å både vaske og stryke. Så spørsmålet mitt: Kan man ha skjorta i bomull - eller annet mer lettstelt materiale enn lin?!

*linskjortehater*

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Øh? Jeg har trønderbunad (altså sør-trønderen) og det er da ikke noe problem å vaske og stryke den? Vaskepose i vaskemaskina og så fukte den før stryking - null problem.

Skrevet

Øh? Jeg har trønderbunad (altså sør-trønderen) og det er da ikke noe problem å vaske og stryke den? Vaskepose i vaskemaskina og så fukte den før stryking - null problem.

Men Lillemus, jeg har _minst_ 25 tommeltotter.

Og skjorta ser ofte verre ut etter at jeg har strøket den enn før. Bøyer jeg arma, blir jo skjorta skrukkete i bøyen også.

Ennå har jeg litt å lære. Skulle ikke gått lærerskolen, men husmorsskolen...

Skrevet

Det er ikke mange ganger i løpet av et år man bruker bunaden, som regel bare på 17. mai - og så kan det selvsagt dukke opp en barnedåp, konfirmasjon eller et bryllup i ny og ne.

Jeg leverer skjorta til et renseri for vask og stryk vel en uke før 17. mai hvert år som den største selvfølgelighet. Jeg får den tilbake helt perfekt. Det koster 150 kroner, og det betaler jeg gladelig.

Kan absolutt anbefales til alle som synes denne vaskinga og strykinga er et herk.

Skrevet

Du har fått en del advarsler her mot å vaske skjorta i maskin. Jeg vet ikke - men selv om den ser like fin ut nå, så er det kanskje ikke bra over tid (jeg tenker på slitasjen)?

Skrevet

Det er ikke mange ganger i løpet av et år man bruker bunaden, som regel bare på 17. mai - og så kan det selvsagt dukke opp en barnedåp, konfirmasjon eller et bryllup i ny og ne.

Jeg leverer skjorta til et renseri for vask og stryk vel en uke før 17. mai hvert år som den største selvfølgelighet. Jeg får den tilbake helt perfekt. Det koster 150 kroner, og det betaler jeg gladelig.

Kan absolutt anbefales til alle som synes denne vaskinga og strykinga er et herk.

Åh, det_skal_jeg også begynne med! Kr 150,- var en kurrant pris, altså!

Skrevet

Du har fått en del advarsler her mot å vaske skjorta i maskin. Jeg vet ikke - men selv om den ser like fin ut nå, så er det kanskje ikke bra over tid (jeg tenker på slitasjen)?

Nå vaskes den ikke oftere enn en eller to ganger i året da. Den slitasjen kjøper jeg meg gjerne mot å håndvaske den for det er det verste jeg vet!

Skrevet

Nå vaskes den ikke oftere enn en eller to ganger i året da. Den slitasjen kjøper jeg meg gjerne mot å håndvaske den for det er det verste jeg vet!

Ja, du har sikkert rett. Men mitt alternativ er det aller beste da, synes jeg! :o)

Skrevet

Ja, 150 kroner er det aboslutt verdt. Men sjekk litt prisene. Jeg vet at det varierer.

Skrevet

Bare et tips fra meg:

Istedet for å fukte den før stryking, er det en fordel å stryke den før den har blitt tørr etter vasking. Mye lettere å få et godt resultat da:o)

Gjest uten signatur
Skrevet

Jeg betalte 400 for samme jobben!

Skrevet

Bare et tips fra meg:

Istedet for å fukte den før stryking, er det en fordel å stryke den før den har blitt tørr etter vasking. Mye lettere å få et godt resultat da:o)

Ikke når skjorta helst skal vaskes så fort som mulig etter bruk, men ikke strykes før den henges bort pga fare for gulning og det gjerne er et halvt år mellom hvert bruk...

Skrevet

Ikke når skjorta helst skal vaskes så fort som mulig etter bruk, men ikke strykes før den henges bort pga fare for gulning og det gjerne er et halvt år mellom hvert bruk...

Bløt opp skjorta og heng den til tørk;o)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...