Kvinnen med utopiene Skrevet 18. mai 2006 Skrevet 18. mai 2006 Er veldig enig med deg! På jobben vet kollegaene mine at jeg ikke liker banning, og de prøver å la være. Jeg korrigerer sjefen min også. og han ber ofte om unnskyldning hvis han slenger med leppa og sier stygge ord. Det er en uting å lyse forbannelser over noen andre og bruke rasistiske uttrykk, synes nå jeg! Så du fungerer som et lite bannepoliti du altså? 0 Siter
Gjest prust Skrevet 18. mai 2006 Skrevet 18. mai 2006 Så du fungerer som et lite bannepoliti du altså? Ja, bannepolitiet - det er meg! *s* Jeg sier ikke i fra til hvem som helst, men til de jeg kjenner godt kan jeg si i fra, synes jeg. Og vi er ganske så åpne på jobben, så jeg tror sjefen min ikke har noe i mot at jeg oppdrar ham litt! 0 Siter
Kvinnen med utopiene Skrevet 18. mai 2006 Skrevet 18. mai 2006 Ja, bannepolitiet - det er meg! *s* Jeg sier ikke i fra til hvem som helst, men til de jeg kjenner godt kan jeg si i fra, synes jeg. Og vi er ganske så åpne på jobben, så jeg tror sjefen min ikke har noe i mot at jeg oppdrar ham litt! Fint de tar det med godt humør da Skulle ønske jeg klarte det litt mer, men kanskje ikke i like stor grad som ei venninne av meg. Hun sier i fra til folk på bussen om hun synes de banner for mye... 0 Siter
Gjest Sabeltannen Skrevet 18. mai 2006 Skrevet 18. mai 2006 Jeg kan finne på å banne når jeg er sint, samme kan han. Tror vi banner litt for mye, men vi har ikke barn, så vi ødelegger kun vårt eget språk. Jøde ville ingen av oss brukt i den sammenhengen. Såpass respekt har man for Jøder etter det som har skjedd, at jeg aldri ville kunne brukt det som noe negativt. Så, er enig med deg i at han gikk for langt. Men jeg ville antakeligvis bare sagt ifra til mannen om at det var feil i mine øyne, og hvorfor. Jeg ville nok ikke furtet for det. 0 Siter
Gjest banning trengs Skrevet 18. mai 2006 Skrevet 18. mai 2006 Ja, bannepolitiet - det er meg! *s* Jeg sier ikke i fra til hvem som helst, men til de jeg kjenner godt kan jeg si i fra, synes jeg. Og vi er ganske så åpne på jobben, så jeg tror sjefen min ikke har noe i mot at jeg oppdrar ham litt! Du er neppe godt likt rundt omkring du da? Og også til allmenn fornøyelse når du ikke er der? Slike folk som går rundt sånn og retter på voksne folk pga litt banning er bare for dumt. Banning når man bruker pikk fitte og kukk synes jeg er litt dumt og barnslig, men skikkelig kraftuttrykk behøver man rett og slett. Hva er galt med det? Hva gjør du når du virkelig messer opp noe, sier æsj asså lavt for deg selv? 0 Siter
petter smart Skrevet 18. mai 2006 Skrevet 18. mai 2006 Utdyp det, please! Skal ikke ektefeller kunne korrigere hverandre når det gjelder uttrykksmåter og oppførsel? For det første synes jeg ikke det var så ille å si "den jøden der". Siden han ikke har noe imot jøder var det nok bare en glipp, han husket ikke navnet og så kom det litt skjevt ut. For det andre er ikke korrigering å bli pottesur og furte og ta det opp igjen mange timer etterpå. Han er mannen din, ikke sønnen din. 0 Siter
petter smart Skrevet 18. mai 2006 Skrevet 18. mai 2006 Jeg banner så det lyser om jeg føler trang til det. Men rasistiske betegnelser/ord brukt som tilnavn eller nedsettende betegnelser bruker jeg ALDRI. Det har å gjøre med respekt for menneskelig lidelse rundt om i verden å gjøre - både historisk og pr. i dag. Hva er rasistisk med ordet jøde? 0 Siter
kaffepiken Skrevet 18. mai 2006 Skrevet 18. mai 2006 Enig med deg, det var et veldig usmakelig uttrykk!! Sånt sier man da ikke! 0 Siter
Gjest prust Skrevet 18. mai 2006 Skrevet 18. mai 2006 Fint de tar det med godt humør da Skulle ønske jeg klarte det litt mer, men kanskje ikke i like stor grad som ei venninne av meg. Hun sier i fra til folk på bussen om hun synes de banner for mye... Jeg hadde aldri sagt det til folk på bussen! Sier det som sagt til de aller nærmeste, ellers er det ikke så mye banning i min omgansgskrets. 0 Siter
Gjest prust Skrevet 18. mai 2006 Skrevet 18. mai 2006 Du er neppe godt likt rundt omkring du da? Og også til allmenn fornøyelse når du ikke er der? Slike folk som går rundt sånn og retter på voksne folk pga litt banning er bare for dumt. Banning når man bruker pikk fitte og kukk synes jeg er litt dumt og barnslig, men skikkelig kraftuttrykk behøver man rett og slett. Hva er galt med det? Hva gjør du når du virkelig messer opp noe, sier æsj asså lavt for deg selv? FY SØREN!!!! Holder lenge det! *s* Har du lest boka til Ingrid Kristine Hasund om nesten-banning? Salte bananer! er en favoritt :-) Er forøvrig godt likt blant de fleste. Har ingen uvenner :-) 0 Siter
Gjest prust Skrevet 18. mai 2006 Skrevet 18. mai 2006 Enig med deg, det var et veldig usmakelig uttrykk!! Sånt sier man da ikke! Takk! 0 Siter
Kvinnen med utopiene Skrevet 18. mai 2006 Skrevet 18. mai 2006 Jeg hadde aldri sagt det til folk på bussen! Sier det som sagt til de aller nærmeste, ellers er det ikke så mye banning i min omgansgskrets. Ikke jeg heller - av frykt for å få juling. Men da er du jo heldig 0 Siter
Gjest prust Skrevet 18. mai 2006 Skrevet 18. mai 2006 For det første synes jeg ikke det var så ille å si "den jøden der". Siden han ikke har noe imot jøder var det nok bare en glipp, han husket ikke navnet og så kom det litt skjevt ut. For det andre er ikke korrigering å bli pottesur og furte og ta det opp igjen mange timer etterpå. Han er mannen din, ikke sønnen din. Jamen... jeg mener at en IKKE skal glippe ut med sånne ord, selv om en ikke mener det. Ja han er mannen min og ikke sønnen min. Hadde sønnen min våknet akkurat da (han var i rommet ved siden av), så hadde han hørt det. Hva skulle jeg sagt til sønnen min om han hadde begynt å bruke det uttrykket? Jeg synes en skal være gode forbilder for barna, både når det gjelder språk og oppførsel. Uenig i det? 0 Siter
Gjest banning trengs Skrevet 18. mai 2006 Skrevet 18. mai 2006 FY SØREN!!!! Holder lenge det! *s* Har du lest boka til Ingrid Kristine Hasund om nesten-banning? Salte bananer! er en favoritt :-) Er forøvrig godt likt blant de fleste. Har ingen uvenner :-) Men hvorfor skal DU bestemme hvilke ord som er ok å bruke i banning da? Du banner jo tydleigvis du også da, bare med andre ord. Dobbeltmoral her ja. Du skal bare styre hvilke ord folk bruker og bestemme hva som er ok? Man får da ikke ut aggresjonen og frustrasjonen ved å si salte bananer eller noe sånt piss. Kriste banner ofte mer enn andre bare at de sier fysøren eller fy noe annet dumt. At det skal være bedre enn noe annet forstår jeg ærlig talt ikke. Når man banner bruker man vel sjelden ord som nigger og andre rasisitske ors uansett? Går vel mer på faen og helvete og sånn jævelskap? Og det er da helt ok? 0 Siter
Gjest prust Skrevet 18. mai 2006 Skrevet 18. mai 2006 Hva er rasistisk med ordet jøde? Om en definerer jøder som en egen rase eller som en egen religiøs gruppering er i denne sammenhengen irrelevant. Poenget er jo at en bruker en folkegruppe som skjellsord uten at det var noen som helst sammenheng mellom det som ble diskutert og jødene som gruppe. 0 Siter
petter smart Skrevet 18. mai 2006 Skrevet 18. mai 2006 Jamen... jeg mener at en IKKE skal glippe ut med sånne ord, selv om en ikke mener det. Ja han er mannen min og ikke sønnen min. Hadde sønnen min våknet akkurat da (han var i rommet ved siden av), så hadde han hørt det. Hva skulle jeg sagt til sønnen min om han hadde begynt å bruke det uttrykket? Jeg synes en skal være gode forbilder for barna, både når det gjelder språk og oppførsel. Uenig i det? Selvfølgelig skal man være gode forbilder for barna. Og jeg vet meget godt at de gjentar alt de hører (i de minst passende anledninger). Og det er greit å si at man synes uttalelsen ikke var bra. Men så lar man det være med det. Man blir ikke "så sint". Man dveler ikke ved det hele dagen og tar det opp igjen etter leggetid. Derfor mener jeg du er overfølsom og noe barnslig. 0 Siter
petter smart Skrevet 18. mai 2006 Skrevet 18. mai 2006 Om en definerer jøder som en egen rase eller som en egen religiøs gruppering er i denne sammenhengen irrelevant. Poenget er jo at en bruker en folkegruppe som skjellsord uten at det var noen som helst sammenheng mellom det som ble diskutert og jødene som gruppe. Var ikke håndverkeren jødisk? Og hvis man ikke husker navnet så sier man fort slikt. Jeg er enig i at man ikke bør si slikt. Det er reaksjonen din jeg mener er overdrevet. Du kunne sagt det der og da og blitt ferdig med. Å dvele ved det hele dagen og ta det opp etter leggetid blir litt for mye. 0 Siter
Gjest prust Skrevet 18. mai 2006 Skrevet 18. mai 2006 Men hvorfor skal DU bestemme hvilke ord som er ok å bruke i banning da? Du banner jo tydleigvis du også da, bare med andre ord. Dobbeltmoral her ja. Du skal bare styre hvilke ord folk bruker og bestemme hva som er ok? Man får da ikke ut aggresjonen og frustrasjonen ved å si salte bananer eller noe sånt piss. Kriste banner ofte mer enn andre bare at de sier fysøren eller fy noe annet dumt. At det skal være bedre enn noe annet forstår jeg ærlig talt ikke. Når man banner bruker man vel sjelden ord som nigger og andre rasisitske ors uansett? Går vel mer på faen og helvete og sånn jævelskap? Og det er da helt ok? Nei jeg synes ikke det er ok å måtte høre forbannelser og stygge ord. Liker det ikke, og synes det er uhøflig av andre å forurense språket på den måten. At folk glipper ut med noen stygge gloser hvis de slår seg eller noe går fryktelig galt, kan jeg forstå, men ikke at en bruker det for å forsterke ordene, som f.eks. "Hun var jævlig fin" Banner du like mye uansett hvem du er sammen med, eller tar du hensyn til om det er ektefelle, barn til stede, kamerat eller din gamle bestemor? 0 Siter
Kvinnen med utopiene Skrevet 18. mai 2006 Skrevet 18. mai 2006 Men hvorfor skal DU bestemme hvilke ord som er ok å bruke i banning da? Du banner jo tydleigvis du også da, bare med andre ord. Dobbeltmoral her ja. Du skal bare styre hvilke ord folk bruker og bestemme hva som er ok? Man får da ikke ut aggresjonen og frustrasjonen ved å si salte bananer eller noe sånt piss. Kriste banner ofte mer enn andre bare at de sier fysøren eller fy noe annet dumt. At det skal være bedre enn noe annet forstår jeg ærlig talt ikke. Når man banner bruker man vel sjelden ord som nigger og andre rasisitske ors uansett? Går vel mer på faen og helvete og sånn jævelskap? Og det er da helt ok? Sistnevnte banneord i ditt innlegg kommer fra religion, og selv om mange ikke tenker på det lenger kan det virke nedsettende eller støtende nedsettend. Om det ikke betyr noe for deg er én ting, men det kan virke støtende på andre. Banning er vel heller ikke en nødvendighet? I likhet med det å slå i en diskusjon, vil jeg si at den første som begynner å banne er den som først gikk tom for saklige argumenter. Jeg vet med meg selv at det er tilfelle for min del. Det går også an å beskrive sin aggresjon og sette ord på følelser gjennom ikke-vulgære fraser. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.