Gjest prust Skrevet 18. mai 2006 Skrevet 18. mai 2006 Selvfølgelig skal man være gode forbilder for barna. Og jeg vet meget godt at de gjentar alt de hører (i de minst passende anledninger). Og det er greit å si at man synes uttalelsen ikke var bra. Men så lar man det være med det. Man blir ikke "så sint". Man dveler ikke ved det hele dagen og tar det opp igjen etter leggetid. Derfor mener jeg du er overfølsom og noe barnslig. OK. Vi er ikke så veldig uenige. Episoden skjedde da vi var på badet like før legging. Så det gikk vel mindre enn et kvarter fra utbruddet til vi la oss :-) 0 Siter
Gjest prust Skrevet 18. mai 2006 Skrevet 18. mai 2006 Var ikke håndverkeren jødisk? Og hvis man ikke husker navnet så sier man fort slikt. Jeg er enig i at man ikke bør si slikt. Det er reaksjonen din jeg mener er overdrevet. Du kunne sagt det der og da og blitt ferdig med. Å dvele ved det hele dagen og ta det opp etter leggetid blir litt for mye. Nei - håndtverkeren er ikke jødisk! Hadde han vært det, hadde det vel vært greit. Hadde ikke reagert om håndtverkeren hadde vært svensk og mannen min hadde bedt meg kontakte den svensken. Beklager - troddde jeg hadde skrevet det! 0 Siter
Gjest prust Skrevet 18. mai 2006 Skrevet 18. mai 2006 Sistnevnte banneord i ditt innlegg kommer fra religion, og selv om mange ikke tenker på det lenger kan det virke nedsettende eller støtende nedsettend. Om det ikke betyr noe for deg er én ting, men det kan virke støtende på andre. Banning er vel heller ikke en nødvendighet? I likhet med det å slå i en diskusjon, vil jeg si at den første som begynner å banne er den som først gikk tom for saklige argumenter. Jeg vet med meg selv at det er tilfelle for min del. Det går også an å beskrive sin aggresjon og sette ord på følelser gjennom ikke-vulgære fraser. Takk for støtte :-) 0 Siter
laguna1365380434 Skrevet 18. mai 2006 Skrevet 18. mai 2006 Var ikke håndverkeren jødisk? Og hvis man ikke husker navnet så sier man fort slikt. Jeg er enig i at man ikke bør si slikt. Det er reaksjonen din jeg mener er overdrevet. Du kunne sagt det der og da og blitt ferdig med. Å dvele ved det hele dagen og ta det opp etter leggetid blir litt for mye. Litt på siden..Jeg reager heller ikke noe særlig på banning, men "jøde" kan bli brukt som skjellsord akkurat i sånne sammenhenger som det der da,Dye håndverkere, dårlig jobb etc..Hørt det MANGE ganger..Men egentlig mest "å jøde ned ned prisen/ jew the price down" etc, sjeldnere bare jøde.. Så det er vel egentlig ganske grovt, sånn alla "å nigger-rigge noe sjæl", selvom jeg må innrømme at jeg ikke tar sånn språkbruk veldig alvorlig og ikke automatisk tror noen har fæle holdninger selvom de sier sånn..;-) (Broren min sier sånn, men han er snill gutt for det. for eksempel..;-)) 0 Siter
Gjest banning trengs Skrevet 18. mai 2006 Skrevet 18. mai 2006 Nei jeg synes ikke det er ok å måtte høre forbannelser og stygge ord. Liker det ikke, og synes det er uhøflig av andre å forurense språket på den måten. At folk glipper ut med noen stygge gloser hvis de slår seg eller noe går fryktelig galt, kan jeg forstå, men ikke at en bruker det for å forsterke ordene, som f.eks. "Hun var jævlig fin" Banner du like mye uansett hvem du er sammen med, eller tar du hensyn til om det er ektefelle, barn til stede, kamerat eller din gamle bestemor? Tar hensyn til barn, og også av og til pripne folk som deg. Av og til får sånne som deg motsatt effekt og man slenger på noen bonus ord for morroskyld. Mener du det er så grusomt å si faen i helvete når man snubler og slår tåa? Hvilken rolle spiller det hva man sier? Om man så hadde sagt dumme trapp med samme tonefall så er det basicly the sammen, bare at det gjør bedre med kraftuttrykk. Hvorfor plager dette deg sånn? Folk banner jo ikke hele tiden heller da. 0 Siter
Gjest banning trengs Skrevet 18. mai 2006 Skrevet 18. mai 2006 Sistnevnte banneord i ditt innlegg kommer fra religion, og selv om mange ikke tenker på det lenger kan det virke nedsettende eller støtende nedsettend. Om det ikke betyr noe for deg er én ting, men det kan virke støtende på andre. Banning er vel heller ikke en nødvendighet? I likhet med det å slå i en diskusjon, vil jeg si at den første som begynner å banne er den som først gikk tom for saklige argumenter. Jeg vet med meg selv at det er tilfelle for min del. Det går også an å beskrive sin aggresjon og sette ord på følelser gjennom ikke-vulgære fraser. Banne i en diskusjon? Man banner vel feks hvis man snubler og slår seg mister noe, eller det skjer noe uventet. Blander du sammen med det å kalle opp noen nå? Kalle noen stygge ting som jævla dust osv? Det er ikke banning, men oppkalling. 0 Siter
Kvinnen med utopiene Skrevet 18. mai 2006 Skrevet 18. mai 2006 Banne i en diskusjon? Man banner vel feks hvis man snubler og slår seg mister noe, eller det skjer noe uventet. Blander du sammen med det å kalle opp noen nå? Kalle noen stygge ting som jævla dust osv? Det er ikke banning, men oppkalling. Nei, jeg mener sånn når man begynner å putte inn en "f" og "j" i setningene i diskusjonene. 0 Siter
laguna1365380434 Skrevet 18. mai 2006 Skrevet 18. mai 2006 Nei, jeg mener sånn når man begynner å putte inn en "f" og "j" i setningene i diskusjonene. Jeg klarer inni ordene også jeg..:-o Hvis jeg er sint og ordet er egna..;-P 0 Siter
Gjest prust Skrevet 18. mai 2006 Skrevet 18. mai 2006 Tar hensyn til barn, og også av og til pripne folk som deg. Av og til får sånne som deg motsatt effekt og man slenger på noen bonus ord for morroskyld. Mener du det er så grusomt å si faen i helvete når man snubler og slår tåa? Hvilken rolle spiller det hva man sier? Om man så hadde sagt dumme trapp med samme tonefall så er det basicly the sammen, bare at det gjør bedre med kraftuttrykk. Hvorfor plager dette deg sånn? Folk banner jo ikke hele tiden heller da. Nei, jeg sa jo det - at jeg ikke reagerer sånn på banning i tilfeller der en slår seg/detter ned trappa. Men når en person sier "Faen i helvete som jeg er lei av alle disse avgiftene!" - så synes jeg det er totalt unødvendig. Er egentlig ikke noen prippen person - men jeg liker altså ikke banning og det du kalte kalling ("jævla dust!"). Og - ja - en kommer med kraftutbrudd fordi en trenger det - og i prinsippet så har det vel samme virkning på den som har slått seg om en sier "Faen" eller "Åååååhrrrgh eller fy søren!" - men for omgivelsene blir det en forskjell (om en ikke er så vant til det da at en ikke reagerer). Synes det var moro å diskutere med deg :-) 0 Siter
Gjest prust Skrevet 18. mai 2006 Skrevet 18. mai 2006 Jeg klarer inni ordene også jeg..:-o Hvis jeg er sint og ordet er egna..;-P Da hadde jeg satt deg på plass, Laguna! :-) 0 Siter
Gjest banning trengs Skrevet 18. mai 2006 Skrevet 18. mai 2006 Nei, jeg mener sånn når man begynner å putte inn en "f" og "j" i setningene i diskusjonene. Det viser da bare engasjement og lidenskap! Problemet ditt er vel at du synes ordene i seg er stygge eller? 0 Siter
laban Skrevet 18. mai 2006 Skrevet 18. mai 2006 Nei, jeg sa jo det - at jeg ikke reagerer sånn på banning i tilfeller der en slår seg/detter ned trappa. Men når en person sier "Faen i helvete som jeg er lei av alle disse avgiftene!" - så synes jeg det er totalt unødvendig. Er egentlig ikke noen prippen person - men jeg liker altså ikke banning og det du kalte kalling ("jævla dust!"). Og - ja - en kommer med kraftutbrudd fordi en trenger det - og i prinsippet så har det vel samme virkning på den som har slått seg om en sier "Faen" eller "Åååååhrrrgh eller fy søren!" - men for omgivelsene blir det en forskjell (om en ikke er så vant til det da at en ikke reagerer). Synes det var moro å diskutere med deg :-) Jeg sier til ungene (også tenåringen) at de skal spare slike kraftuttrykk til de _virkelig_ trenger dem (altså at de bare tillates helt unntaksvis). Jeg regner meg heller ikke som prippen, men jeg reagerer spesielt når mange (unge) ser ut til å kunne ett eneste adjektiv, nemlig jævlig / jævla. Det får være grenser for forflating av språket synes 0 Siter
Kvinnen med utopiene Skrevet 18. mai 2006 Skrevet 18. mai 2006 Det viser da bare engasjement og lidenskap! Problemet ditt er vel at du synes ordene i seg er stygge eller? Jeg synes de er stygge pga betydningen. Ordene i seg selv er vel heller ikke så veldig tiltalende, men det går mer på hva de står for. Engasjement kan man vise på andre måter synes jeg. 0 Siter
Gjest banning trengs Skrevet 18. mai 2006 Skrevet 18. mai 2006 Nei, jeg sa jo det - at jeg ikke reagerer sånn på banning i tilfeller der en slår seg/detter ned trappa. Men når en person sier "Faen i helvete som jeg er lei av alle disse avgiftene!" - så synes jeg det er totalt unødvendig. Er egentlig ikke noen prippen person - men jeg liker altså ikke banning og det du kalte kalling ("jævla dust!"). Og - ja - en kommer med kraftutbrudd fordi en trenger det - og i prinsippet så har det vel samme virkning på den som har slått seg om en sier "Faen" eller "Åååååhrrrgh eller fy søren!" - men for omgivelsene blir det en forskjell (om en ikke er så vant til det da at en ikke reagerer). Synes det var moro å diskutere med deg :-) Selvsagt blir det ikke det samme, det er jo hele poenget med kraftuttrykk da, de skal rive litt, være spesielle, ikke noe sånn dikke-darer som barn og religøse kommer med. Personlig synes jeg ikke ord som faen og jævel er spesielt stygge, men så tror jeg ikke på eventyret "bibelen" heller da. 0 Siter
laguna1365380434 Skrevet 18. mai 2006 Skrevet 18. mai 2006 Da hadde jeg satt deg på plass, Laguna! :-) ;-) Det gjør morra mi også;-P Jeg har fått høre det noen ganger, at evnen til å banne som en full sjømann ikke er særlig ladylike, liksom.. Men på tross av at jeg ikke reager på banning selv, så tror jeg at jeg skjønner budskapet ditt her.. Jeg synes ikke det er kjekt å skulle måtte totalenovere på de man er sammen med, men jeg synes samtidig det er vill forskjell på¨det og på det å innimellom be om å blitt tatt hensyn til. :-) 0 Siter
Gjest fridalida Skrevet 18. mai 2006 Skrevet 18. mai 2006 Jeg synes banning er greit. Rasistiske uttrykk synes jeg IKKE er greit, og absolutt ikke som banne-uttrykk! Jeg hadde blitt rasende om sånt ble sagt hjemme hos oss. Holder med deg! 0 Siter
Kvinnen med utopiene Skrevet 18. mai 2006 Skrevet 18. mai 2006 Selvsagt blir det ikke det samme, det er jo hele poenget med kraftuttrykk da, de skal rive litt, være spesielle, ikke noe sånn dikke-darer som barn og religøse kommer med. Personlig synes jeg ikke ord som faen og jævel er spesielt stygge, men så tror jeg ikke på eventyret "bibelen" heller da. Det at man ikke tror på noe betyr jo ikke at man ikke kan tillate seg å vise nok respekt for de som faktisk tror på det og la være å bruke dem da. 0 Siter
Gjest banning trengs Skrevet 18. mai 2006 Skrevet 18. mai 2006 Det at man ikke tror på noe betyr jo ikke at man ikke kan tillate seg å vise nok respekt for de som faktisk tror på det og la være å bruke dem da. Men jeg kan dessverre ikke si at jeg har særlig respekt for voksne folk som går rundt og tror på eventyr da. Uansett må de da tåle og høre at andre sier det, de kan jo la være å bruke det selv om de hater det så fælt. Jeg blir da ikke sur og sint om noen sier ord jeg ikke liker eller spille musikke jeg synes er stygg feks. 0 Siter
Kvinnen med utopiene Skrevet 18. mai 2006 Skrevet 18. mai 2006 Men jeg kan dessverre ikke si at jeg har særlig respekt for voksne folk som går rundt og tror på eventyr da. Uansett må de da tåle og høre at andre sier det, de kan jo la være å bruke det selv om de hater det så fælt. Jeg blir da ikke sur og sint om noen sier ord jeg ikke liker eller spille musikke jeg synes er stygg feks. Nei, men tro og personlig smak er to veldig forskjellige ting. Tro handler om hva man bygger livet på og hvem man er. Noen tror på én allmektig skaper, noen på flere guder, noen på mennesket og dets ukrenkelighet, noen på en verdenssjel. Uansett hva man tror på mener jeg at man bør unne andre med en ulik tro samme respekt som man gjør sine egne likesinnede. 0 Siter
petter smart Skrevet 18. mai 2006 Skrevet 18. mai 2006 Nei - håndtverkeren er ikke jødisk! Hadde han vært det, hadde det vel vært greit. Hadde ikke reagert om håndtverkeren hadde vært svensk og mannen min hadde bedt meg kontakte den svensken. Beklager - troddde jeg hadde skrevet det! Da skjønner jeg litt bedre. For jeg kan fort referere til folk som svartingen, tjukken osv. når jeg ikke husker navnet. Selv om jeg nok ikke burde det. Men da skjønner jeg ikke helt kommentaren hans. Det er vel ikke særlig stor andel jøder blant håndverkere? Hvorfor da kalle han jøden? 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.