petter smart Skrevet 18. mai 2006 Skrevet 18. mai 2006 Litt på siden..Jeg reager heller ikke noe særlig på banning, men "jøde" kan bli brukt som skjellsord akkurat i sånne sammenhenger som det der da,Dye håndverkere, dårlig jobb etc..Hørt det MANGE ganger..Men egentlig mest "å jøde ned ned prisen/ jew the price down" etc, sjeldnere bare jøde.. Så det er vel egentlig ganske grovt, sånn alla "å nigger-rigge noe sjæl", selvom jeg må innrømme at jeg ikke tar sånn språkbruk veldig alvorlig og ikke automatisk tror noen har fæle holdninger selvom de sier sånn..;-) (Broren min sier sånn, men han er snill gutt for det. for eksempel..;-)) Mulig jeg har levt et beskyttet liv, men de uttrykkene der har jeg aldri hørt. Men "negerarbeid" har jeg både hørt, og dessverre brukt. 0 Siter
Gjest banning trengs Skrevet 18. mai 2006 Skrevet 18. mai 2006 Nei, men tro og personlig smak er to veldig forskjellige ting. Tro handler om hva man bygger livet på og hvem man er. Noen tror på én allmektig skaper, noen på flere guder, noen på mennesket og dets ukrenkelighet, noen på en verdenssjel. Uansett hva man tror på mener jeg at man bør unne andre med en ulik tro samme respekt som man gjør sine egne likesinnede. Der har vi ulik mening. En tro er nettopp "bare" en tro. Jeg hadde heller ikke greid å ha respekt for en voksen som trodde på julenissen. Et barn er greit nok for de vet ikke bedre enda, de tror jo på så mye. 0 Siter
petter smart Skrevet 18. mai 2006 Skrevet 18. mai 2006 OK. Vi er ikke så veldig uenige. Episoden skjedde da vi var på badet like før legging. Så det gikk vel mindre enn et kvarter fra utbruddet til vi la oss :-) OK, da blir det litt annerledes. Men jeg lever etter regelen om at man ikke skal gå til sengs som uvenner. Skvær alltid opp før dere legger dere! 0 Siter
Gjest prust Skrevet 18. mai 2006 Skrevet 18. mai 2006 Nei, men tro og personlig smak er to veldig forskjellige ting. Tro handler om hva man bygger livet på og hvem man er. Noen tror på én allmektig skaper, noen på flere guder, noen på mennesket og dets ukrenkelighet, noen på en verdenssjel. Uansett hva man tror på mener jeg at man bør unne andre med en ulik tro samme respekt som man gjør sine egne likesinnede. Kloke ord, utopi-kvinne! Jeg vil også tilføye at jeg tror på gode og onde krefter, og det å utøse forbannelser kan være negativt, både for den som gjør det og for den det gjelder. Å tenke gode tanker, eller å be Gud velsigne noe/noen, tror jeg har positiv innvirkning på både den som ber om velsignelse og for den som får velsignelse! Vet dette kan høres spesielt ut, men dette mener og tror jeg på! 0 Siter
Kvinnen med utopiene Skrevet 18. mai 2006 Skrevet 18. mai 2006 Der har vi ulik mening. En tro er nettopp "bare" en tro. Jeg hadde heller ikke greid å ha respekt for en voksen som trodde på julenissen. Et barn er greit nok for de vet ikke bedre enda, de tror jo på så mye. Da får det være din greie. Alle er vi forskjellige, og så lenge vi må leve sammen synes jeg vi må respektere hverandres ulikheter - når det ikke gjør noen vondt. Men jeg ser at vi er uenige der. 0 Siter
Gjest prust Skrevet 18. mai 2006 Skrevet 18. mai 2006 OK, da blir det litt annerledes. Men jeg lever etter regelen om at man ikke skal gå til sengs som uvenner. Skvær alltid opp før dere legger dere! Ja, vi pleier å være flinke til det. "La ikke solen gå ned over deres vrede" er faktisk et klokt råd! Til det at han sa jøde - så var det fullstendig tatt ut av sammenhengen. Saken er at vi fikk laget nytt bad for over to år siden, av et profesjonelt serisøt firma. Etter kort tid begynte det å lukte kloakk og vi sa de måtte komme. De kom ikke. Det gikk noen måneder og jeg ringte igjen. De kom ikke, for det var så travelt... Etter ca ett år kom han, og sa at slik lukt måtte en regne med når det var i 2. etasje.... og vi måtte bruke ulike former for sluk- og rørskylling. Lukta er der fortsatt også like etter sånn rens. Så vi er litt irritert på denne fyren og dette firmaet - og for å markere det negative synet på ham, ble det altså til "jøde" i går. Og det synes jeg er tåpelig. Mannen min har ikke noe spesielt negativt syn på jøder, men han bruker altså et kraftuttrykk som andre med negativt forhold til jøder bruker og ikke minst har brukt. See? 0 Siter
Gjest banning trengs Skrevet 18. mai 2006 Skrevet 18. mai 2006 Da får det være din greie. Alle er vi forskjellige, og så lenge vi må leve sammen synes jeg vi må respektere hverandres ulikheter - når det ikke gjør noen vondt. Men jeg ser at vi er uenige der. Men hvorfor er det jeg som må respektere deg og ikke omvendt? Hvorfor har DU rett? Hvorfor må jeg la være ting fordi ikke du liker det? Det burde være like greit for deg å overhøre ting du ikke liker av respekt for de som bruker sånt. Jeg skjønner ikke hva som får deg til å mene at alle skal respektere deg når du tydeligvis ikke respekterer at andre liker å bruke sånt? Ingen fasit som sier at du har rett her altså. 0 Siter
Kvinnen med utopiene Skrevet 18. mai 2006 Skrevet 18. mai 2006 Kloke ord, utopi-kvinne! Jeg vil også tilføye at jeg tror på gode og onde krefter, og det å utøse forbannelser kan være negativt, både for den som gjør det og for den det gjelder. Å tenke gode tanker, eller å be Gud velsigne noe/noen, tror jeg har positiv innvirkning på både den som ber om velsignelse og for den som får velsignelse! Vet dette kan høres spesielt ut, men dette mener og tror jeg på! Jeg vet ikke helt hva jeg tror om det onde, men jeg skjønner tankegangen din. Og selv om jeg ikke vet om jeg tror på en egen ond kraft eller noe, vet jeg i hvert fall at jeg ikke har noe lyst til å vie det mer oppmerksomhet enn nødvendig eller "påkalle" de/t. 0 Siter
Kvinnen med utopiene Skrevet 18. mai 2006 Skrevet 18. mai 2006 Men hvorfor er det jeg som må respektere deg og ikke omvendt? Hvorfor har DU rett? Hvorfor må jeg la være ting fordi ikke du liker det? Det burde være like greit for deg å overhøre ting du ikke liker av respekt for de som bruker sånt. Jeg skjønner ikke hva som får deg til å mene at alle skal respektere deg når du tydeligvis ikke respekterer at andre liker å bruke sånt? Ingen fasit som sier at du har rett her altså. Nå har du misforstått meg. jeg sier ikke at alle bare skal respektere de religiøse. Jeg rakker ikke ned på mine ikke-religiøse venner, og unngår visse vendinger jeg vet de kan reagere på. Kanskje du har reagert på noe av det jeg har sagt, og da beklager jeg det. Men banning er, fra gammelt av, noe man vet kan støte mange. Derfor står det i en særstilling. 0 Siter
Gjest prust Skrevet 18. mai 2006 Skrevet 18. mai 2006 Men hvorfor er det jeg som må respektere deg og ikke omvendt? Hvorfor har DU rett? Hvorfor må jeg la være ting fordi ikke du liker det? Det burde være like greit for deg å overhøre ting du ikke liker av respekt for de som bruker sånt. Jeg skjønner ikke hva som får deg til å mene at alle skal respektere deg når du tydeligvis ikke respekterer at andre liker å bruke sånt? Ingen fasit som sier at du har rett her altså. Jeg har vel ikke direkte sagt at det er jeg som har rett? Men jeg synes at vi skal ta rimelige hensyn til hverandre når en vet at den andre reagerer. Hvorfor kan ikke jeg overhøre det da? Jeg gjør jo som regel det da. Jeg sier ikke til ukjente på bussen eller personer jeg treffer gjennom jobb (ikke kollegaene, men andre) at de ikke skal banne. Men for de som står meg nær (nær familie, kollegaer, venner) sier jeg i fra hvis jeg føler det passer eller hvis det kjennes legitimt. Men alvorlig talt: er du overrasket over at noen reagerer på banning? 0 Siter
Hatsumomo Skrevet 18. mai 2006 Skrevet 18. mai 2006 Jeg banner ikke selv, men mannen min gjør det. Men vi har en ordning på at han ikke banner rundt meg. Funker som bare det. Han respekterer det. Ang "den jøden der" type ting, så sier ikke min mann sånt, men som deg - så ville ikke jeg heller syntes det var noe særlig med slike uttrykk. 0 Siter
Gjest banning trengs Skrevet 18. mai 2006 Skrevet 18. mai 2006 Nå har du misforstått meg. jeg sier ikke at alle bare skal respektere de religiøse. Jeg rakker ikke ned på mine ikke-religiøse venner, og unngår visse vendinger jeg vet de kan reagere på. Kanskje du har reagert på noe av det jeg har sagt, og da beklager jeg det. Men banning er, fra gammelt av, noe man vet kan støte mange. Derfor står det i en særstilling. Fra gammelt av er det mye rart som både var støtende og annet rart. Nå vet vi litt bedre enn da på mange områder, heldigvis. Og man bør kanskje prøve å henge med i utviklingen? Husker oldemor mente det var syndig å spille kort til og med, skulle jeg da resten av livet unngått det fordi i gamle dager så de på det som støtende? Nei. 0 Siter
Gjest banning trengs Skrevet 18. mai 2006 Skrevet 18. mai 2006 Jeg har vel ikke direkte sagt at det er jeg som har rett? Men jeg synes at vi skal ta rimelige hensyn til hverandre når en vet at den andre reagerer. Hvorfor kan ikke jeg overhøre det da? Jeg gjør jo som regel det da. Jeg sier ikke til ukjente på bussen eller personer jeg treffer gjennom jobb (ikke kollegaene, men andre) at de ikke skal banne. Men for de som står meg nær (nær familie, kollegaer, venner) sier jeg i fra hvis jeg føler det passer eller hvis det kjennes legitimt. Men alvorlig talt: er du overrasket over at noen reagerer på banning? I år 2006, ja litt, spesielt om det dreier seg mer om at man støter religionen enn at man misliker språkbruken generelt. Og jeg fatter fortsatt ikke hvorfor du tror at DU skal kunne fortelle andre hva de skal ha lov til bare fordi det er noe DU mener skal være slik. Det er jo direkte frekkt! 0 Siter
Kvinnen med utopiene Skrevet 18. mai 2006 Skrevet 18. mai 2006 Fra gammelt av er det mye rart som både var støtende og annet rart. Nå vet vi litt bedre enn da på mange områder, heldigvis. Og man bør kanskje prøve å henge med i utviklingen? Husker oldemor mente det var syndig å spille kort til og med, skulle jeg da resten av livet unngått det fordi i gamle dager så de på det som støtende? Nei. Hvis det utviklingen går mot at banning blir positivt vet ikke jeg helt om jeg vil henge med. Sant nok at noen ting som tidligere ble sett på som galt ikke blir det i våre dager, men jeg skjønner ikke hvorfor banning bør opphøyes så veldig. 0 Siter
Gjest banning trengs Skrevet 18. mai 2006 Skrevet 18. mai 2006 Hvis det utviklingen går mot at banning blir positivt vet ikke jeg helt om jeg vil henge med. Sant nok at noen ting som tidligere ble sett på som galt ikke blir det i våre dager, men jeg skjønner ikke hvorfor banning bør opphøyes så veldig. Opphøyes nei, men hva er så galt med å komme med en strofe i blandt da? 0 Siter
Gjest prust Skrevet 18. mai 2006 Skrevet 18. mai 2006 Hvis det utviklingen går mot at banning blir positivt vet ikke jeg helt om jeg vil henge med. Sant nok at noen ting som tidligere ble sett på som galt ikke blir det i våre dager, men jeg skjønner ikke hvorfor banning bør opphøyes så veldig. Er fortsatt enig med deg jeg! 0 Siter
Kvinnen med utopiene Skrevet 18. mai 2006 Skrevet 18. mai 2006 Er fortsatt enig med deg jeg! Hihi 0 Siter
Hatsumomo Skrevet 18. mai 2006 Skrevet 18. mai 2006 Jeg er helt enig med deg når det har å gjøre med rasistiske betegnelser. Mitt forhold til banning har mye å gjøre med hvordan jeg ble oppdratt; Det var ikke lov å banne hjemme hos meg og ble fulgt opp sånn at jeg etter hvert skjønte hvorfor det ikke bør forekomme - så ofte. Det jeg ikke liker med det er at banning ofte forringer språket, og ofte blir en erstatning for et rikt vokabulær. Eller noe sånt. Men jeg sier ikke at det gjelder alle I tillegg får jeg faktisk rykninger hver gang noen banner - inkludert meg selv. Enig. Har noen kompiser som legger inn ordet f*en i hver setning når de skal _beskrive_ hvordan noe var. Når man ikke lenger kan bruke det rike ordforrådet vi har av beskrivende ord, så blir det litt for banalt for min del. 0 Siter
Hatsumomo Skrevet 18. mai 2006 Skrevet 18. mai 2006 FY SØREN!!!! Holder lenge det! *s* Har du lest boka til Ingrid Kristine Hasund om nesten-banning? Salte bananer! er en favoritt :-) Er forøvrig godt likt blant de fleste. Har ingen uvenner :-) Hehe jeg sier MØKK når jeg blir irritert. Men blir jeg eitrande sinna under en krangel, kan nok de vanlige banneorda gi sin entre. 0 Siter
Gjest luselufsa Skrevet 18. mai 2006 Skrevet 18. mai 2006 Du er barnslig, ja. Men ikke fordi du ikke aksepterer ordet "jøde" som skjellsord, der er jeg HELT enig med deg, men i måten å reagere på. Ligge stum som en østers til han spør, og så stille igjen til han sier unnskyld, dette er ikke slik voksne kommuniserer. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.