Gå til innhold

"Den jøden der!" - ulik toleranse for kraftuttrykk

Anbefalte innlegg

Kvinnen med utopiene
Skrevet

"ALt jeg tror er basert på personlige erfaringer og omfattende studier av bøker både av filosofer, religisøe mennesker, ateister, humanister osv osv."

Man kan fint hjernevaske seg selv akkurat på den over beskrevne måten.

Men hvem har hjernevakset meg, hvis min kunnskap kommer fra flere hold og min helhetlige oppfatning ikke er 100% identisk med noen av teoriene?

Det virker som om du tror jeg er hjernevasket bare fordi jeg er religiøs.

Videoannonse
Annonse
  • Svar 154
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Kvinnen med utopiene

35

• petter smart

8

• org

3

• Hatsumomo

3

Mest aktive i denne tråden

Gjest banning trengs
Skrevet

I følge jødisk tro stemmer skapelsesberetningen i Bibelen fordi dagene er metafor for epoker. Hvis du ser det slik, vil du se at det er kompatibelt med generelt godtatt forskning.

Det er mangge måter å lese og tyde Bibelen på. Mange leser Bibelen, ikke etter bokstavene, men etter meningen bak.

Du viser en forståelse av religiøse som er basert på én spesiell religiøs oppfatning, og det er ikke holdbart.

Hvis alt som står der er så vagt at det er opp til hver enkelt å tolke, så får man mange rare versjoner altså. Lite gjennomtenkt av gud det der altså, og han som liksom skal være så smart...

Gjest banning trengs
Skrevet

Men hvem har hjernevakset meg, hvis min kunnskap kommer fra flere hold og min helhetlige oppfatning ikke er 100% identisk med noen av teoriene?

Det virker som om du tror jeg er hjernevasket bare fordi jeg er religiøs.

Ja, alle religiøse må jo være det. Mener du at de bare er dumme? Så liten tiltro vil jeg ikke gi dem da.

Kvinnen med utopiene
Skrevet

Hvis alt som står der er så vagt at det er opp til hver enkelt å tolke, så får man mange rare versjoner altså. Lite gjennomtenkt av gud det der altså, og han som liksom skal være så smart...

Jeg kan fortsette å argumentere, men jeg orker ikke å skulle forsvare holdninger jeg ikke har, for å rydde opp i dine fordommer. Jeg synes du skal sette deg litt inn i din debattmotstanders tro om du insiterer på å debattere det med dem. Når noen sier de er religiøse eller kristne betyr ikke det at de er låst til én retning innen dette.

Akkurat som at det finnes ateister som tror på gode handlinger og de som synes det er greit å være nedsettende mot andre.

Kvinnen med utopiene
Skrevet

Ja, alle religiøse må jo være det. Mener du at de bare er dumme? Så liten tiltro vil jeg ikke gi dem da.

Jeg mener at folk må få lov til å tro det de tror uten at jeg skal kalle dem dumme bare fordi min oppfatning er en annen.

Gjest prust
Skrevet

Nei - nå må du holde opp!

Du var artig å diskutere med en stund, men nå holder det.

Har noen vært sneversynte i denne tråden, så har det vært deg!

Ha en strålende dag :-)

Gjest banning trengs
Skrevet

Nei - nå må du holde opp!

Du var artig å diskutere med en stund, men nå holder det.

Har noen vært sneversynte i denne tråden, så har det vært deg!

Ha en strålende dag :-)

Man blir kanskje litt sneversynt når man nekter å tro på hva som helst!

Gjest PandaMiranda
Skrevet

Jeg sa i fra med en gang. Han ville ikke høre på meg. Da vi la oss et kvarter etter, syntes jeg det var opp til ham å si noe.

Vi er gode venner nå :-)

Ser du blir kalt barnslig...

Heh - jeg tror jo at det kan være nokså naturlig av og til å være litt "barnslig" i et forhold, da... De som helt seriøst påstår at de aldri er det, må være ekstremt alvorlige typer, tror jeg...

Men nok om det. Enig med deg i at det uttrykket ikke er særlig ålreit, fordi det tross alt rammer en menneskegruppe. Sier man "faen" skjønner andre at man er sint, samtidig som uttrykket er nokså nøytralt. Sier man "Den gnomen der" er det tilsvarende.

Men å bruke en menneskegruppe som skjellsord kan virke respektløst, og kanskje også krenkende. Om det kanskje ikke er sånn ment, så kan man jo likevel tenke på at det ikke er særlig trivelig hvis en som var jøde hørte det.

Synes det er naturlig at du reagerer. Men kanskje du etter hvert finner en annen måte å samtale om det på... (he-he...)

Gjest debatterer bare med intelligente mennesker
Skrevet

Du virker som du har særdeles små kunnskaper om Bibelen og religion generelt.

OM du skal argumentere for tro vrs ikke tro, så bør du sette deg inn i hva Bibelen er og religion generelt før du uttaler deg.

Du kommer skremmende til kort slik du uttaler deg og virker mer som en liten pjokk som har hørt litt her og litt der, enn et menneske som virkelig har satt seg inn i saker og ting.

Ingen gidder å diskutere med deg på et slikt ståsted.

Gjest isabinne
Skrevet

Man blir kanskje litt sneversynt når man nekter å tro på hva som helst!

Hva tror du på da? Hvor kommer dine meninger fra? Ditt ståsted?

Hmm åååja? Du mener at du har plukket litt fra her og der, fra vitenskapen, fra teorier om jordens tilblivelse ?

Da har du jo hjernevasket deg selv da slik du påstår kvinnen med utopiene har gjort.

Du er virkelig bare ute etter å kverulere.

Gjest kapitalistsvinet
Skrevet

Før 2.VK var jøder selve symbolet på kapitalistsvinet. Sosialistene omtalte jøder som regelrette fiender. Riktignok hadde jødene kultur, samhold, evner og adferd egnet til å støte andre, men politisk var de en fiende for alle sosialister. De røde må ha fiender, og ofre de kan redde.

Etter 2. VK ble det stille om jøder. USA overtok som den store fienden.

Jøde var brukt som en betegnelse på en skruppeløs forretningsmann.

Gjest banning trengs
Skrevet

Du virker som du har særdeles små kunnskaper om Bibelen og religion generelt.

OM du skal argumentere for tro vrs ikke tro, så bør du sette deg inn i hva Bibelen er og religion generelt før du uttaler deg.

Du kommer skremmende til kort slik du uttaler deg og virker mer som en liten pjokk som har hørt litt her og litt der, enn et menneske som virkelig har satt seg inn i saker og ting.

Ingen gidder å diskutere med deg på et slikt ståsted.

Hvorfor i all verden skulle jeg sette meg inn i eventyret? Hvilken nytte skulle det gi? Bare for å finne ut enda sterkere at jeg har rett? Har lest mange deler av bibelne, og det er jo underholdene nok, men det er jo ikke annet enn det.

Gjest abrahamsen
Skrevet

Syns det er fint at noen er tøff nok til å gripe fatt i slike flåsete uttalelser jeg. Stå på!!

Gjest abrahamsen
Skrevet

Du er barnslig, ja. Men ikke fordi du ikke aksepterer ordet "jøde" som skjellsord, der er jeg HELT enig med deg, men i måten å reagere på. Ligge stum som en østers til han spør, og så stille igjen til han sier unnskyld, dette er ikke slik voksne kommuniserer.

Nei, HUN er ikke barnslig, men han derimot, han er barnslig

Gjest prust
Skrevet

Syns det er fint at noen er tøff nok til å gripe fatt i slike flåsete uttalelser jeg. Stå på!!

Takk :-)

Må bare legge til at det er ikke lenger noen sure miner i heimen.

Opp som en hjort - ned som en lort! Vi har høyt temperament begge to. Fort hissige, og fort blide igjen :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...