Gå til innhold

17 mai bare for utlendinger?

Anbefalte innlegg

Gjest rystet og sjokkert
Skrevet

Så litt på 17 mai sendingen på NRK i går og det slo meg at de bare intervjuet utlendinger, eller "nye landsmenn". De stilte også opp diverse utenlandske ungdommer med nasjonaldrakter fra sine land. Hva er det forno? Det var da 17 mai, norges nasjonaldag, ikke enda en dag tilegnet innvandrene. Burde de ikke intervjuet normenn og vist bunader, i det hele tatt noe norskt?

Vi ble alle rystet over dette og valgte å skru av seningen. Det får da være måte på snillisme, skal vi tilegne også denne dagen til dem? Må ALT i dette landet tilpasses dem? Man er jo snart i mindretall i norge som etnisk norsk, og man blir faktisk også diskriminert nå hvis man er nordmann til og med av den norske stat. Samfunnet er i fritt fall ned i et stup skjønner jeg. Pengen vi har i norge skal enten gå til sosial penger til disse som kommer hit og ikke gidder gjøre noe eller vi sender dem som uhjelp til utlandet. Hva med nordmenn? Skal vi ikke ta oss av dem mer?

Videoannonse
Annonse
  • Svar 169
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Kvinnen med utopiene

11

• mariamamma

10

• Goliath

9

• morsan

5

Mest aktive i denne tråden

Gjest nei, du var ikke alene
Skrevet

Det var ikke bare du som reagerte på dette.

Både jeg og gubben i huset satt i vantro og såg på.

Reagerte ikke i starten, men regnet med at det ville bli fokusert på det 'norske' også etterhvert. Men når det varte og rakk, begynte vi begge og undres.

Nei, de går alt, alt for langt ved at alt skal dreie seg om våre nye landsmenn.

Skrevet

Vet du, innerst inne, i dypet av min sjel er jeg _litt_ enig med deg ang intervjuene og filmingen av folkene.

Jeg tenkte det samme som deg, men jeg sa ikke noe.

Ang det med pengene osv vil jeg ikke uttale meg. Men så klarer jeg ikke å dy meg likevel, ne: Jeg tror vi nordmenn har det godt, og kan gi av vår overflod (innen visse grenser).

Skrevet

Vet du, innerst inne, i dypet av min sjel er jeg _litt_ enig med deg ang intervjuene og filmingen av folkene.

Jeg tenkte det samme som deg, men jeg sa ikke noe.

Ang det med pengene osv vil jeg ikke uttale meg. Men så klarer jeg ikke å dy meg likevel, ne: Jeg tror vi nordmenn har det godt, og kan gi av vår overflod (innen visse grenser).

Enig med deg, både mht filmingen og pengene! :-)

Gjest dobba
Skrevet

Hallo! er det mulig og reagere som du gjorde?!!

Jeg så også en del av sendingen og det var da haugevis av nordmenn man så i barnetoget. Der ser man jo også mange fine klær og bunader. Det var også innslag med "hvite folk" som de intervjuet.

Og til opplysning så er det mange nordmenn som ikke er hvite i huden også!!

Jeg prøver og ikke bli provosert her, men det er vel det du er ute etter..

Synes det var utrolig interessant å se innslagene fra andre land hvor det ble markert 17 mai med tog og folk i alle hudfarger var med.

Og gøy med at det finnes innvandrere som koser seg sammen med oss på denne dagen.

Jeg har selv vært med på høytider og markeringer til folk fra andre land og syntes at det er fantastisk opplevelse. Skulle jeg ikke fått lov til å dele dette med dem? Og hadde det vært grusomt å se tv-innslag med meg i disse settingene?

Jeg kan skrive meg blå om dette her inne, men nå skal jeg gi meg.

Hurra for et fargerikt felleskap som kan kose seg sammen i fred og respekt for hverandre.

Gjest rystet og sjokkert
Skrevet

Jeg så også en del av sendingen og det var da haugevis av nordmenn man så i barnetoget. Der ser man jo også mange fine klær og bunader. Det var også innslag med "hvite folk" som de intervjuet.

Synes det var utrolig interessant å se innslagene fra andre land hvor det ble markert 17 mai med tog og folk i alle hudfarger var med.

Og gøy med at det finnes innvandrere som koser seg sammen med oss på denne dagen.

Jeg har selv vært med på høytider og markeringer til folk fra andre land og syntes at det er fantastisk opplevelse. Skulle jeg ikke fått lov til å dele dette med dem? Og hadde det vært grusomt å se tv-innslag med meg i disse settingene?

Hurra for et fargerikt felleskap som kan kose seg sammen i fred og respekt for hverandre.

Det var NORGES nasjonaldag, som er for nordmenn, og enda er det ok å intervjue bare utlendinger? Har lagt merke til det i vanlig nyheter også, skal de spørre mannen i gata om hva de mener om noe som skjer i norge, så MÅ han hete abdullah eller muhammed. Hvorfor kan de ikke filme nordmenn mer? Blir de stakars innvandrerne støtt da? Er det ikke flest nordmenn i norge? Fortsatt? Da burde vel størsteparten av de de intervjuer være norske?

Jeg blir bare mer og mer norge for nordmenn jeg når de skal holde på sånn.

Gjest dobba
Skrevet

Det var NORGES nasjonaldag, som er for nordmenn, og enda er det ok å intervjue bare utlendinger? Har lagt merke til det i vanlig nyheter også, skal de spørre mannen i gata om hva de mener om noe som skjer i norge, så MÅ han hete abdullah eller muhammed. Hvorfor kan de ikke filme nordmenn mer? Blir de stakars innvandrerne støtt da? Er det ikke flest nordmenn i norge? Fortsatt? Da burde vel størsteparten av de de intervjuer være norske?

Jeg blir bare mer og mer norge for nordmenn jeg når de skal holde på sånn.

Du kan umulig ha sett hele sendingen. Jeg så flere intervjuer med både unge og gamle av det slaget som du kaller nordmenn.

Og jeg blir flau over å være nordmann med landsmenn som har dine holdninger her.

Skrevet

Enig med deg, både mht filmingen og pengene! :-)

Takk, morsan. Regnet egentlig med å bli hudflettet her...

Skrevet

PS: Det var under oppsummeringsrunden _på kvelden_ at det var ekstremt mye innslag som i og for seg var OK, men som kunne virke som en overfokusering på "se så tolerante og politisk korrekte vi er" selv for en som er meget langt fra Frps syn på saken! ;-)

Man skal selvsagt vise at Norge er et flerkulturelt land, men det ble nesten litt "politikk" i dette.

Og det fineste med 17. mai er jo nettopp at det skal være en dag for alle, uten noe typisk religiøst eller politisk innhold.

Skrevet

Takk, morsan. Regnet egentlig med å bli hudflettet her...

Ja, dette er en typisk tråd hvor man ikke bør bruke sitt egentlig nick! :-)

For all del - jeg syne sdte er kjempeflott at man viser mangfoldet i Norge. Men som jeg skrev lenger opp her, så ble det nesten politikk i dette, og det synes jeg ikke passer seg på nasjonaldagen.

Så du f eks innslaget med en skoleklasse fra Fjell (?) der de hadde laget et slags "dikt" der hver enkelt skulle si en strofe om dette med toleranse, frihet osv. Det meste var veldig fint, men en av strofene handlet om det å lage "fæle tegninger av muhammed"!!

Og da er vi jo rett inne i ytringsfrihetdebatten osv.

Jeg synes ikke noe om at BARN på selveste nasjonaldagen skal stå og snakke om kampen mot muhammedtegningene som noe som er på linje med kampen for et fritt land!!

Gjest LucySky
Skrevet

Det var ikke bare du som reagerte på dette.

Både jeg og gubben i huset satt i vantro og såg på.

Reagerte ikke i starten, men regnet med at det ville bli fokusert på det 'norske' også etterhvert. Men når det varte og rakk, begynte vi begge og undres.

Nei, de går alt, alt for langt ved at alt skal dreie seg om våre nye landsmenn.

Ikke glem at når de er norske statsborgere, så er de nordmenn. Og ikke "utlendinger". dermed med samme rett til å feire Norges uavhengigsdag og frihetsdag som etniske nordmenn.

Tror dere det bare er indianere som feirer Fourth of July i USA?

Gjest rystet og sjokkert
Skrevet

Du kan umulig ha sett hele sendingen. Jeg så flere intervjuer med både unge og gamle av det slaget som du kaller nordmenn.

Og jeg blir flau over å være nordmann med landsmenn som har dine holdninger her.

Av det slaget jeg kaller nordmenn? Unnskyld meg men det er da ikke andre enn nordmenn som er nordmenn da. Og du er tydeligvis ikke en av dem.

Har ikke noe mot folk som kommer hit jeg, men de må tilpasse seg landet her, og ikke minst ikke ta over alt her.

Skrevet

PS: Det var under oppsummeringsrunden _på kvelden_ at det var ekstremt mye innslag som i og for seg var OK, men som kunne virke som en overfokusering på "se så tolerante og politisk korrekte vi er" selv for en som er meget langt fra Frps syn på saken! ;-)

Man skal selvsagt vise at Norge er et flerkulturelt land, men det ble nesten litt "politikk" i dette.

Og det fineste med 17. mai er jo nettopp at det skal være en dag for alle, uten noe typisk religiøst eller politisk innhold.

Journalistene har nok lettere for å velge bort de tradisjonelle "ja, jeg har ny bunad og skal spise is idag"-innslagene, enn de mer "eksotiske", når de skal redigere bort timevis med 17. mai og lage en oppsummering. Det skyldes nok både deres (ønske om å demonstrere?) holdninger og ønske om å lage en utradisjonell, mindre "kjedelig" sending

tror

Gjest rystet og sjokkert
Skrevet

Ikke glem at når de er norske statsborgere, så er de nordmenn. Og ikke "utlendinger". dermed med samme rett til å feire Norges uavhengigsdag og frihetsdag som etniske nordmenn.

Tror dere det bare er indianere som feirer Fourth of July i USA?

De som har lært litt historie vet da at USA er et konglomerat av folk fra alle land. Og er sådann i en særtilstand.

Norge der var det opprinnelig nordmenn men nå er de snart i samme situasjon som indianerne i amerika var når de ble utryddet til fordel for de nye landsmennene. Tankekors?

Man er ikke nordmann bare fordi man blir statsborger av å komme hit og sitte på rompa til man får det. De bor i norge ja, men er ikke _nordmenn_.

Skrevet

Jeg så også på nyhetene i går, men det som slo meg var hvor ekstremt nasjonalistiske vi nordmenn er, som ikke bare må toge rundt i Norge, men også over alt hvor vi er i resten av verden. Akkurat det reagerte jeg mest på. Det kunne jo blitt stilig rundt i verden om alle nasjoner skulle feiret sin nasjonaldag på samme måte når de var i utlandet. Nytt tog et par ganger i uka....

Og ja, 17. mai er jo en dag for nordmenn. Også for nye nordmenn. Og jeg er rystet og sjokka over over at noen kan finne på å bli provosert over at det intervjues innvandrere på 17. mai. Men det er jo helt tydelig at enkelte mener at innvandrere skal gå ekstremt stille i dørene. De skal for alt i verden ikke beholde sin egen kultur, men Gud forby om de tar vår og oppfører seg som om de tror de er nordmenn.

Tenk så fælt! Svarte mennesker som feirer VÅR nasjonaldag!! Og på toppen av det hele så viser de det på nyhetene! De burde ha vett til å holde seg hjemme på en sånn dag, og la oss blonde og blåøyde ta oss av feiringen!

Skrevet

Ja, dette er en typisk tråd hvor man ikke bør bruke sitt egentlig nick! :-)

For all del - jeg syne sdte er kjempeflott at man viser mangfoldet i Norge. Men som jeg skrev lenger opp her, så ble det nesten politikk i dette, og det synes jeg ikke passer seg på nasjonaldagen.

Så du f eks innslaget med en skoleklasse fra Fjell (?) der de hadde laget et slags "dikt" der hver enkelt skulle si en strofe om dette med toleranse, frihet osv. Det meste var veldig fint, men en av strofene handlet om det å lage "fæle tegninger av muhammed"!!

Og da er vi jo rett inne i ytringsfrihetdebatten osv.

Jeg synes ikke noe om at BARN på selveste nasjonaldagen skal stå og snakke om kampen mot muhammedtegningene som noe som er på linje med kampen for et fritt land!!

Sånt er lærernes oppgave å sensurere bort, synes jeg.

Gjest rystet og sjokkert
Skrevet

Journalistene har nok lettere for å velge bort de tradisjonelle "ja, jeg har ny bunad og skal spise is idag"-innslagene, enn de mer "eksotiske", når de skal redigere bort timevis med 17. mai og lage en oppsummering. Det skyldes nok både deres (ønske om å demonstrere?) holdninger og ønske om å lage en utradisjonell, mindre "kjedelig" sending

tror

Det handler om at nå går folk alt for langt for å late som de er tolerante, og det går så langt at nordmenn blir diskriminert. Snart tar de over alt her også, og problemet er at stortinget og dottene der hjelper til.

Skrevet

Av det slaget jeg kaller nordmenn? Unnskyld meg men det er da ikke andre enn nordmenn som er nordmenn da. Og du er tydeligvis ikke en av dem.

Har ikke noe mot folk som kommer hit jeg, men de må tilpasse seg landet her, og ikke minst ikke ta over alt her.

Men kan du fortelle meg hvordan man tilpasser seg uten at du synes at de overtar? Det er da vitterlig ikke de stakkars innvandrerne sin skyld at pressen synes at det er interessant å fokusere på dem på 17. mai... Det eneste de gjorde var å delta i nasjonalfeiringen - som jo må sies å være og tilpasse seg. Det var neppe de som krevde å bli filmet og vist på tv....

Men journalistene syntes kanskje at det var mer interessant tv enn å filme enda en bunadskledd nordmann som spiste is?

Skrevet

Jeg klarer bare ikke å la meg provosere, verken av for mange utlendinger som fremvises under 17.mai eller av folk som ikke liker at disse kommer i søkelyset.

Hehe....det morsomste her er faktisk signaturen din "rystet og sjokkert". For hvis dette er så rystende og sjokkerende for deg, så lurer jeg jaggu på hvordan du reagerte når Twin Tower ble utsatt for terrorangrep eller når Tsunamien drepte over 100000 mennesker. Gikk du i koma?

Skrevet

De som har lært litt historie vet da at USA er et konglomerat av folk fra alle land. Og er sådann i en særtilstand.

Norge der var det opprinnelig nordmenn men nå er de snart i samme situasjon som indianerne i amerika var når de ble utryddet til fordel for de nye landsmennene. Tankekors?

Man er ikke nordmann bare fordi man blir statsborger av å komme hit og sitte på rompa til man får det. De bor i norge ja, men er ikke _nordmenn_.

Jeg har egentlig bare en ting å si og det er: Herregud!!

Jeg håper at du har gransket slekta di godt nok til å være sikker på at du er ekte nordmann selv.... Husk at det var ganske få som bodde her i den spede begynnelse, og at det store flertallet av oss er alt annet enn nordmenn, om vi skal bruke din definisjon.

Ellers kunne det jo være spennende om vi skulle hive ut alle som bare sitter på ræva og hever trygd. Jeg kjenner flere skikkelig gode nordmenn som nyter godt av den norske velferdsstaten, men samtidig ikke gir fem flate øre for å kritisere innvandrere som gjør det samme. Men jeg har jo forstått at snylting er helt ok så lenge man er hvit og har vært norsk statsborger et par generasjoner....

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...