muriel Skrevet 18. mai 2006 Skrevet 18. mai 2006 Hadde ei venninne på besøk som la ut i det vide og det brede om programmet. Selv hadde jeg ikke tid til å se på TV i går, men kort oppsummert mener jeg at. - 17.mai er norges nasjonaldag, og det er da naturlig å fokusere mest på norske tradisjoner etc. - Det norske folk består etterhvert av mennesker fra mange kulturer, og de skal selvsagt få bruke nasjonaldrakter fra opprinnelseslandet dersom de ønsker det (på samme måte som jeg neppe kunne tenkt meg å stille i afrikansk drakt bare fordi jeg bodde i Afrika) -En person som bor i Norge og definerer seg som mer eller mindre norsk, må kunne bruke bunad, uavhengig av etnisk opprinnelse. - Uansett hva innvandrere/mennesker av annen etnisk opprinnelse gjør på 17. mai, så får de kjeft. Går de i bunad, er det feil fordi de er mørke i huden. Går de i egen nasjonaldrakt blir det feil fordi det er 17. mai. Går de i hverdagstøy, viser de ikke respekt for dagen og for norske tradisjoner. Sier de ja til å la seg intervjue av NRK, blir det også feil. Jeg er egentlig glad for at jeg ikke er innvandrer på 17. mai. 0 Siter
Gjest dobba Skrevet 18. mai 2006 Skrevet 18. mai 2006 PS: Det var under oppsummeringsrunden _på kvelden_ at det var ekstremt mye innslag som i og for seg var OK, men som kunne virke som en overfokusering på "se så tolerante og politisk korrekte vi er" selv for en som er meget langt fra Frps syn på saken! ;-) Man skal selvsagt vise at Norge er et flerkulturelt land, men det ble nesten litt "politikk" i dette. Og det fineste med 17. mai er jo nettopp at det skal være en dag for alle, uten noe typisk religiøst eller politisk innhold. Jeg så på sendingen på dagen og der var det flere intervjuer med hvite nordmenn. Men innslagene med fargede nordmenn og innvandrere er mye mer interessante å få med seg. Og det er fakta. Mulig det er derfor disse kan ha blitt dratt frem om kvelden da. For dette reprise programmet så jeg ikke. Men jeg ville uansett ikke tenkt på dette "problemet" i det hele tatt! Og det er forskjellen på deg og meg ser det ut til. Toleranse for alle folkeslag er viktig også på 17 mai. Og janteloven viser seg sterkt i tråden. 0 Siter
Gjest rystet og sjokkert Skrevet 18. mai 2006 Skrevet 18. mai 2006 Jeg så også på nyhetene i går, men det som slo meg var hvor ekstremt nasjonalistiske vi nordmenn er, som ikke bare må toge rundt i Norge, men også over alt hvor vi er i resten av verden. Akkurat det reagerte jeg mest på. Det kunne jo blitt stilig rundt i verden om alle nasjoner skulle feiret sin nasjonaldag på samme måte når de var i utlandet. Nytt tog et par ganger i uka.... Og ja, 17. mai er jo en dag for nordmenn. Også for nye nordmenn. Og jeg er rystet og sjokka over over at noen kan finne på å bli provosert over at det intervjues innvandrere på 17. mai. Men det er jo helt tydelig at enkelte mener at innvandrere skal gå ekstremt stille i dørene. De skal for alt i verden ikke beholde sin egen kultur, men Gud forby om de tar vår og oppfører seg som om de tror de er nordmenn. Tenk så fælt! Svarte mennesker som feirer VÅR nasjonaldag!! Og på toppen av det hele så viser de det på nyhetene! De burde ha vett til å holde seg hjemme på en sånn dag, og la oss blonde og blåøyde ta oss av feiringen! Du virker litt dust her. Det er vel få land som feirer en nasjonaldag som oss, så det hadde ikke blitt tog hver dag. Og hva med å ta med noen få nordmenn også i disse intervjuene? Ikke bare utlendinger? Det burde da være ok? Det er da tross alt de som har mest å feire for. Utlendingene vet jo ikke engang HVORFOR vi feirer de. Og selvsagt skal de ikke beholde sin kultur og sitt språk når de kommer hit, de må jo tilpasse seg i det minste norsk lov, synes du ikke? Undertrykking og drap kan de fint legge fra seg hjemme. Eller mener du at de skal gjøre vårt land like ubeboelig som der de kom fra? 0 Siter
laban Skrevet 18. mai 2006 Skrevet 18. mai 2006 Det handler om at nå går folk alt for langt for å late som de er tolerante, og det går så langt at nordmenn blir diskriminert. Snart tar de over alt her også, og problemet er at stortinget og dottene der hjelper til. Stortingsrepresentantene er, såvidt jeg vet, valgt av folket. Det er bl.a. denslags demokratiske verdier vår nasjonaldag handler om. 0 Siter
Gjest rystet og sjokkert Skrevet 18. mai 2006 Skrevet 18. mai 2006 Men kan du fortelle meg hvordan man tilpasser seg uten at du synes at de overtar? Det er da vitterlig ikke de stakkars innvandrerne sin skyld at pressen synes at det er interessant å fokusere på dem på 17. mai... Det eneste de gjorde var å delta i nasjonalfeiringen - som jo må sies å være og tilpasse seg. Det var neppe de som krevde å bli filmet og vist på tv.... Men journalistene syntes kanskje at det var mer interessant tv enn å filme enda en bunadskledd nordmann som spiste is? Det er vel vår håpløse tufteregjering som må ta litt av skylden. Men alt skal jo tilpasses dem. Halal kjøtt, som ikke merkes at det er det engang slik at vi kan velge å IKKE spise det. Mange eksempler på at de får og får og ikke trenger yte noe, men nordmenn må slite. Hvorfor er det så kjedelig med bunadjenter som spiser is? DET er jo 17 mai, ikke ulendinger som viser deres nasjonaldrakter og hyller muhammed og rakker ned på karikaturtegniner osv. Det hører da ikke hjemme på 17 mai! Hvor er du fra? 0 Siter
Gjest rystet og sjokkert Skrevet 18. mai 2006 Skrevet 18. mai 2006 Jeg klarer bare ikke å la meg provosere, verken av for mange utlendinger som fremvises under 17.mai eller av folk som ikke liker at disse kommer i søkelyset. Hehe....det morsomste her er faktisk signaturen din "rystet og sjokkert". For hvis dette er så rystende og sjokkerende for deg, så lurer jeg jaggu på hvordan du reagerte når Twin Tower ble utsatt for terrorangrep eller når Tsunamien drepte over 100000 mennesker. Gikk du i koma? Skjønner at du ikke er norsk for å si det sånn. 0 Siter
Gjest rystet og sjokkert Skrevet 18. mai 2006 Skrevet 18. mai 2006 Jeg har egentlig bare en ting å si og det er: Herregud!! Jeg håper at du har gransket slekta di godt nok til å være sikker på at du er ekte nordmann selv.... Husk at det var ganske få som bodde her i den spede begynnelse, og at det store flertallet av oss er alt annet enn nordmenn, om vi skal bruke din definisjon. Ellers kunne det jo være spennende om vi skulle hive ut alle som bare sitter på ræva og hever trygd. Jeg kjenner flere skikkelig gode nordmenn som nyter godt av den norske velferdsstaten, men samtidig ikke gir fem flate øre for å kritisere innvandrere som gjør det samme. Men jeg har jo forstått at snylting er helt ok så lenge man er hvit og har vært norsk statsborger et par generasjoner.... Mange norske sliter faktisk, de får ikke biler abre fordi de ikke gidder gjøre noe eller fordi de har drept noen men ikke husker det. Innvandrerne ødelegger samfunnet vårt, ganske enkelt. 0 Siter
Gjest rystet og sjokkert Skrevet 18. mai 2006 Skrevet 18. mai 2006 Hadde ei venninne på besøk som la ut i det vide og det brede om programmet. Selv hadde jeg ikke tid til å se på TV i går, men kort oppsummert mener jeg at. - 17.mai er norges nasjonaldag, og det er da naturlig å fokusere mest på norske tradisjoner etc. - Det norske folk består etterhvert av mennesker fra mange kulturer, og de skal selvsagt få bruke nasjonaldrakter fra opprinnelseslandet dersom de ønsker det (på samme måte som jeg neppe kunne tenkt meg å stille i afrikansk drakt bare fordi jeg bodde i Afrika) -En person som bor i Norge og definerer seg som mer eller mindre norsk, må kunne bruke bunad, uavhengig av etnisk opprinnelse. - Uansett hva innvandrere/mennesker av annen etnisk opprinnelse gjør på 17. mai, så får de kjeft. Går de i bunad, er det feil fordi de er mørke i huden. Går de i egen nasjonaldrakt blir det feil fordi det er 17. mai. Går de i hverdagstøy, viser de ikke respekt for dagen og for norske tradisjoner. Sier de ja til å la seg intervjue av NRK, blir det også feil. Jeg er egentlig glad for at jeg ikke er innvandrer på 17. mai. De kunne jo holdt seg hjemme. Og da mener jeg faktisk ikke bare på 17 mai, men i utgangspunktet. Sånn føler jeg det etter utallige slike episoder. 0 Siter
Gjest rystet og sjokkert Skrevet 18. mai 2006 Skrevet 18. mai 2006 Stortingsrepresentantene er, såvidt jeg vet, valgt av folket. Det er bl.a. denslags demokratiske verdier vår nasjonaldag handler om. Valgt, akkurat som vi får påvirket noe. Og det er ikke lenge siden at den som satt øverst der var religiøs og dermed ikke egentlig tilregnelig. Nå har vi heldigvis blitt kvitt han, men uansett er det ikke et parti som får bestemme, de skal jo bestemme sammen, og politikere er som kjent ikke helt inne i hverdagsliv og vet svært lite om det meste. 0 Siter
MsSophie Skrevet 18. mai 2006 Skrevet 18. mai 2006 Skjønner at du ikke er norsk for å si det sånn. Da skjønner du veldig feil, men det spiller ingen rolle - det virker ikke som du skjønner stort uansett. 0 Siter
Gjest rystet og sjokkert Skrevet 18. mai 2006 Skrevet 18. mai 2006 Da skjønner du veldig feil, men det spiller ingen rolle - det virker ikke som du skjønner stort uansett. Du kaller deg vel norsk, og er jo også det på papiret, men du bryr deg tydeligvis lite om norkse verdier og det å ta vare på norge. Snart er jo Norge en kopi av pakistan eller noe, og da vil vel ikke engang innvandrerne komme hit mer... 0 Siter
Gjest luza Skrevet 18. mai 2006 Skrevet 18. mai 2006 Du virker litt dust her. Det er vel få land som feirer en nasjonaldag som oss, så det hadde ikke blitt tog hver dag. Og hva med å ta med noen få nordmenn også i disse intervjuene? Ikke bare utlendinger? Det burde da være ok? Det er da tross alt de som har mest å feire for. Utlendingene vet jo ikke engang HVORFOR vi feirer de. Og selvsagt skal de ikke beholde sin kultur og sitt språk når de kommer hit, de må jo tilpasse seg i det minste norsk lov, synes du ikke? Undertrykking og drap kan de fint legge fra seg hjemme. Eller mener du at de skal gjøre vårt land like ubeboelig som der de kom fra? Jeg skrev TENK OM andre land skulle feiret nasjonaldagen sin på samme måte som Norge, med å toge rundt uansett hvor de er i verden. Poenget mitt, som tydeligvis gikk deg hus forbi, er at jeg synes at Norge kanskje er litt vel nasjonalistiske. Og at jeg er glad for at ikke alle andre land føler for å markere dagen sin med et tog og diverse festivaser, uansett hvor de er i verden. Og ja, jeg er absolutt en tilhenger av at man skal lære seg språket i det landet man bor i. Enten man er pakistaner i Norge, engelskman i Norge eller nordmann i Spania. Og når det er kultur så er ikke det et statisk begrep, og norsk kultur er ikke det det var for 10 år siden. Som igjen ikke var det samme 10 år tidligre, osv. Og når det gjelder drap, mishandling og kriminalitet, så er ikke det kultur, men ukultur. Og det ønsker vi oss selvfølgelig ikke. 0 Siter
laban Skrevet 18. mai 2006 Skrevet 18. mai 2006 Valgt, akkurat som vi får påvirket noe. Og det er ikke lenge siden at den som satt øverst der var religiøs og dermed ikke egentlig tilregnelig. Nå har vi heldigvis blitt kvitt han, men uansett er det ikke et parti som får bestemme, de skal jo bestemme sammen, og politikere er som kjent ikke helt inne i hverdagsliv og vet svært lite om det meste. "Valgt, akkurat som vi får påvirket noe." Det er jo nettopp fordi vi FÅR påvirke dette ved valg, at vi nå har en annen statsminister, ikke sant? Demokrati betyr (heldigvis) ikke at du bestemmer. 0 Siter
fei1365380229 Skrevet 18. mai 2006 Skrevet 18. mai 2006 Jeg ble ikke skikkelig rystet. Jeg syns det er flott at vi feirer nasjonaldagen og innlemmer alle nordmenn samme om de er svarte, brune, hvite, rosa eller grå . Hvis ikke vi gjør det blir det en nasjonalistdag. Jeg ble mer sjokkert over at en "indisk" kvinne som var formann i 17.mai komiteen ikke fikk lov til å gå i drakt fra hennes fødeland foran i toget, men måtte kles opp i bundad for det skulle det være. Det syns jeg var skikkelig nasjonalistisk. Og så syns jeg vi får slutte å si at en nordmann kun er en som har lyst hår og blå øyne. Veldig mange av de som ble intervjuet er født og oppvokst i Norge og er nordmenn. 0 Siter
Gjest luza Skrevet 18. mai 2006 Skrevet 18. mai 2006 Det er vel vår håpløse tufteregjering som må ta litt av skylden. Men alt skal jo tilpasses dem. Halal kjøtt, som ikke merkes at det er det engang slik at vi kan velge å IKKE spise det. Mange eksempler på at de får og får og ikke trenger yte noe, men nordmenn må slite. Hvorfor er det så kjedelig med bunadjenter som spiser is? DET er jo 17 mai, ikke ulendinger som viser deres nasjonaldrakter og hyller muhammed og rakker ned på karikaturtegniner osv. Det hører da ikke hjemme på 17 mai! Hvor er du fra? Hvor jeg er fra? Spiller det noen rolle? En følge av det globaliserte samfunnet vi lever i er at den norske kulturen utvannes. Brunost, får-i-kål og gome utkonkurreres av pateer, taco og creme brulee. Hva er egentlig norsk kultur? Og hvor mye av det praktiseres til hverdags, og hvor mye pusser vi støvet av et par ganger i året når vi feirer jul, påske og 17. mai? Kan du ikke heller bare si det som det er? Det er ikke den norske kulturen du frykter for, men du liker ikke brune mennesker med fremmed kultur. Du hadde neppe reagert likt om det var amerikanere (de hvite, vel å merke...) som kom til Norge. Fremmedfrykt kalles det du er plaget av. For meg er 17. mai en dag hvor vi går i tog og sier gratulerer med dagen til hverandre. Og feirer at Norge er et fritt og godt land å bo i. Og det gjør meg faktisk overhode ingenting å dele den dagen med nye nordmenn. Og støtter Muriel i det hun sier om at utlendinger ikke kan gjøre det rett uansett. Ikke kle seg i norske festdrakter, ikke kle seg i sine egne festdrakter, og ikke gå i hverdagskklær. Feirer de 17. mai tar de over dagen. Feirer de den ikke vil de ikke integreres. Joda, det er lett å være innvandrer i Norge på 17. mai.... 0 Siter
Gjest rystet og sjokkert Skrevet 18. mai 2006 Skrevet 18. mai 2006 Jeg skrev TENK OM andre land skulle feiret nasjonaldagen sin på samme måte som Norge, med å toge rundt uansett hvor de er i verden. Poenget mitt, som tydeligvis gikk deg hus forbi, er at jeg synes at Norge kanskje er litt vel nasjonalistiske. Og at jeg er glad for at ikke alle andre land føler for å markere dagen sin med et tog og diverse festivaser, uansett hvor de er i verden. Og ja, jeg er absolutt en tilhenger av at man skal lære seg språket i det landet man bor i. Enten man er pakistaner i Norge, engelskman i Norge eller nordmann i Spania. Og når det er kultur så er ikke det et statisk begrep, og norsk kultur er ikke det det var for 10 år siden. Som igjen ikke var det samme 10 år tidligre, osv. Og når det gjelder drap, mishandling og kriminalitet, så er ikke det kultur, men ukultur. Og det ønsker vi oss selvfølgelig ikke. drap og mishandling er da i stor del livsstilen til mange som kommer hit. når de har ødelgat sitt land kommer de hit, hvor skal de gå når norge også er kjørt i grøfta? 0 Siter
org Skrevet 18. mai 2006 Skrevet 18. mai 2006 Mange norske sliter faktisk, de får ikke biler abre fordi de ikke gidder gjøre noe eller fordi de har drept noen men ikke husker det. Innvandrerne ødelegger samfunnet vårt, ganske enkelt. He-he. Moroklumpen. 0 Siter
Gjest luza Skrevet 18. mai 2006 Skrevet 18. mai 2006 Mange norske sliter faktisk, de får ikke biler abre fordi de ikke gidder gjøre noe eller fordi de har drept noen men ikke husker det. Innvandrerne ødelegger samfunnet vårt, ganske enkelt. Så innvandrere dreper og får biler i betaling for det? Og får alt opp i hendene uten å jobbe? Mens nordmenn sliter. Jeg må bare si herregud! igjen, jeg. Hvor i all verden er det du får informasjonen din fra? en eller annen mørkeblå side på nettet? 0 Siter
muriel Skrevet 18. mai 2006 Skrevet 18. mai 2006 De kunne jo holdt seg hjemme. Og da mener jeg faktisk ikke bare på 17 mai, men i utgangspunktet. Sånn føler jeg det etter utallige slike episoder. Da er du såpass forutinntatt at du ville blitt "rystet og sjokkert" om du bare så èn eneste "utlending" i gårsdagen sending. Om så bare i bakgrunnen. 0 Siter
Gjest rystet og sjokkert Skrevet 18. mai 2006 Skrevet 18. mai 2006 "Valgt, akkurat som vi får påvirket noe." Det er jo nettopp fordi vi FÅR påvirke dette ved valg, at vi nå har en annen statsminister, ikke sant? Demokrati betyr (heldigvis) ikke at du bestemmer. Men en ulik statsminister gjør ikke så mye til eller fra, det er jo mange partier som styrer og alt skal jo ha flertall osv. Og de som sitter der og bestemmer vet nada! 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.