Gjest rystet og sjokkert Skrevet 18. mai 2006 Skrevet 18. mai 2006 Jeg ble ikke skikkelig rystet. Jeg syns det er flott at vi feirer nasjonaldagen og innlemmer alle nordmenn samme om de er svarte, brune, hvite, rosa eller grå . Hvis ikke vi gjør det blir det en nasjonalistdag. Jeg ble mer sjokkert over at en "indisk" kvinne som var formann i 17.mai komiteen ikke fikk lov til å gå i drakt fra hennes fødeland foran i toget, men måtte kles opp i bundad for det skulle det være. Det syns jeg var skikkelig nasjonalistisk. Og så syns jeg vi får slutte å si at en nordmann kun er en som har lyst hår og blå øyne. Veldig mange av de som ble intervjuet er født og oppvokst i Norge og er nordmenn. Nasjonaldag er jo en dag for nasjonen. Altså norske flagg og drakter. ikke en dag for alle andre land og vifte med sine flagg og drakter. Det burde være rimelig logsik for alle. Eller? 0 Siter
muriel Skrevet 18. mai 2006 Skrevet 18. mai 2006 De som har lært litt historie vet da at USA er et konglomerat av folk fra alle land. Og er sådann i en særtilstand. Norge der var det opprinnelig nordmenn men nå er de snart i samme situasjon som indianerne i amerika var når de ble utryddet til fordel for de nye landsmennene. Tankekors? Man er ikke nordmann bare fordi man blir statsborger av å komme hit og sitte på rompa til man får det. De bor i norge ja, men er ikke _nordmenn_. I Norge var det opprinnelig SAMER.. 0 Siter
Gjest luza Skrevet 18. mai 2006 Skrevet 18. mai 2006 drap og mishandling er da i stor del livsstilen til mange som kommer hit. når de har ødelgat sitt land kommer de hit, hvor skal de gå når norge også er kjørt i grøfta? Du bør slutte og lese på slike nettsider, kjære deg. Det begynner å bikke over fra fremmedfrykt til ren rasisme om du virkelig mener at det finnes et slag mennesker som drar fra land til land for å ødelegge dem... 0 Siter
Gjest rystet og sjokkert Skrevet 18. mai 2006 Skrevet 18. mai 2006 Hvor jeg er fra? Spiller det noen rolle? En følge av det globaliserte samfunnet vi lever i er at den norske kulturen utvannes. Brunost, får-i-kål og gome utkonkurreres av pateer, taco og creme brulee. Hva er egentlig norsk kultur? Og hvor mye av det praktiseres til hverdags, og hvor mye pusser vi støvet av et par ganger i året når vi feirer jul, påske og 17. mai? Kan du ikke heller bare si det som det er? Det er ikke den norske kulturen du frykter for, men du liker ikke brune mennesker med fremmed kultur. Du hadde neppe reagert likt om det var amerikanere (de hvite, vel å merke...) som kom til Norge. Fremmedfrykt kalles det du er plaget av. For meg er 17. mai en dag hvor vi går i tog og sier gratulerer med dagen til hverandre. Og feirer at Norge er et fritt og godt land å bo i. Og det gjør meg faktisk overhode ingenting å dele den dagen med nye nordmenn. Og støtter Muriel i det hun sier om at utlendinger ikke kan gjøre det rett uansett. Ikke kle seg i norske festdrakter, ikke kle seg i sine egne festdrakter, og ikke gå i hverdagskklær. Feirer de 17. mai tar de over dagen. Feirer de den ikke vil de ikke integreres. Joda, det er lett å være innvandrer i Norge på 17. mai.... Det kommer da vel ganske tydelig fram at det er kulturen til disse jeg ikke liker ja. Det er da naturlig. Hvem synes vel undertrykking og drap er ok? Annet enn dem? Slikt skal vi ikke ha inn i landet. Og klarer ikke disse kvitte seg med dette liker jeg ikke dem heller selvsagt. Fremmedfrykt som du kaller det er sunt og naturlig. Man skal da ikke bare stå der tafatt og se andre marsjere inne og ødelegge et samfunn! 0 Siter
morsan Skrevet 18. mai 2006 Skrevet 18. mai 2006 Journalistene har nok lettere for å velge bort de tradisjonelle "ja, jeg har ny bunad og skal spise is idag"-innslagene, enn de mer "eksotiske", når de skal redigere bort timevis med 17. mai og lage en oppsummering. Det skyldes nok både deres (ønske om å demonstrere?) holdninger og ønske om å lage en utradisjonell, mindre "kjedelig" sending tror Ja, det er nok noe av forklaringen. Men det bel et voldsomt overfokus på "utlendinger", ig jeg tror heller ikke at de er tjent med at de i generasjon etter generasjon skal bli sett på som en kuriositet. Førs når man viser 17. mai-innslag med alle mulige barn uten å fokusere spesielt på om det er en farget person i bunad eller en farget person i sari osv, har man kommet dit man bør være. Det blir en merkelig kombinasjon å nesten overdemonstrere sin politikse korrekt-het, samtidig som man fokuserer på at dette egentlig er noe litt merkelig og rart noe! ;-) 0 Siter
Gjest rystet og sjokkert Skrevet 18. mai 2006 Skrevet 18. mai 2006 Så innvandrere dreper og får biler i betaling for det? Og får alt opp i hendene uten å jobbe? Mens nordmenn sliter. Jeg må bare si herregud! igjen, jeg. Hvor i all verden er det du får informasjonen din fra? en eller annen mørkeblå side på nettet? Det er da en rekke utlendinger som har begått drap her i landet, sagt de ikke husker det og et år går5 de fri på gaten. Penger fra staten får de selvsagt, det er jo så synd på dem. Hvilkne verden lever du i? Antar du er på andre siden der de bare får og får. 0 Siter
Gjest rystet og sjokkert Skrevet 18. mai 2006 Skrevet 18. mai 2006 Da er du såpass forutinntatt at du ville blitt "rystet og sjokkert" om du bare så èn eneste "utlending" i gårsdagen sending. Om så bare i bakgrunnen. Nei, selvsagt ikke. Problemet var at i løpet av den tiden vi så på var det INGEN nordmenn. Til og med personen som intervjuet var uteldning. Er det mulig. Du er rimelig tett om du ikke ser at man reagerer på sånt. Eller så er du også utlending. 0 Siter
Gjest rystet og sjokkert Skrevet 18. mai 2006 Skrevet 18. mai 2006 I Norge var det opprinnelig SAMER.. hehe. Ja, skal vi følge din tankegang og gå tilbake til opprinnelsen havner vi jo på disse nye landsmenn uansett da, for det hele startet jo med aper... 0 Siter
Gjest rystet og sjokkert Skrevet 18. mai 2006 Skrevet 18. mai 2006 Du bør slutte og lese på slike nettsider, kjære deg. Det begynner å bikke over fra fremmedfrykt til ren rasisme om du virkelig mener at det finnes et slag mennesker som drar fra land til land for å ødelegge dem... De drar jo fra sitt land fordi der kan de ikke bo, og innfører alt det som skapte problemer der her. Snart er samfunnet her like ille som der, og da har vi jo alle et problem. I dette landet bør de jo tilpasse seg nosk kultur, ikke innføre sin, og også påtvinge den på oss. Folk blir jo mer eller mindre rasister når det blir sånn. 0 Siter
mariamamma Skrevet 18. mai 2006 Skrevet 18. mai 2006 Hadde ei venninne på besøk som la ut i det vide og det brede om programmet. Selv hadde jeg ikke tid til å se på TV i går, men kort oppsummert mener jeg at. - 17.mai er norges nasjonaldag, og det er da naturlig å fokusere mest på norske tradisjoner etc. - Det norske folk består etterhvert av mennesker fra mange kulturer, og de skal selvsagt få bruke nasjonaldrakter fra opprinnelseslandet dersom de ønsker det (på samme måte som jeg neppe kunne tenkt meg å stille i afrikansk drakt bare fordi jeg bodde i Afrika) -En person som bor i Norge og definerer seg som mer eller mindre norsk, må kunne bruke bunad, uavhengig av etnisk opprinnelse. - Uansett hva innvandrere/mennesker av annen etnisk opprinnelse gjør på 17. mai, så får de kjeft. Går de i bunad, er det feil fordi de er mørke i huden. Går de i egen nasjonaldrakt blir det feil fordi det er 17. mai. Går de i hverdagstøy, viser de ikke respekt for dagen og for norske tradisjoner. Sier de ja til å la seg intervjue av NRK, blir det også feil. Jeg er egentlig glad for at jeg ikke er innvandrer på 17. mai. veldig bra innlegg! 0 Siter
morsan Skrevet 18. mai 2006 Skrevet 18. mai 2006 Jeg så på sendingen på dagen og der var det flere intervjuer med hvite nordmenn. Men innslagene med fargede nordmenn og innvandrere er mye mer interessante å få med seg. Og det er fakta. Mulig det er derfor disse kan ha blitt dratt frem om kvelden da. For dette reprise programmet så jeg ikke. Men jeg ville uansett ikke tenkt på dette "problemet" i det hele tatt! Og det er forskjellen på deg og meg ser det ut til. Toleranse for alle folkeslag er viktig også på 17 mai. Og janteloven viser seg sterkt i tråden. Ja, du må gjerne påpeke forksjellen på deg og meg!! *lol* etter at jeg ser hvor "rystet og sjokkert" i det hele tatt tar av i denne tråden, skjønner man jo at det var for mye å vente å prøve å ha en mer nyansert debatt om dette. 0 Siter
MsSophie Skrevet 18. mai 2006 Skrevet 18. mai 2006 Du kaller deg vel norsk, og er jo også det på papiret, men du bryr deg tydeligvis lite om norkse verdier og det å ta vare på norge. Snart er jo Norge en kopi av pakistan eller noe, og da vil vel ikke engang innvandrerne komme hit mer... Å, nå ble jeg provosert du. Men utlending eller ei, om ikke annet vet jeg at Norge skrives med stor N, der kan det se ut som du sliter litt mer. Men nå sliter du vel rent generelt med det meste. 0 Siter
Gjest rystet og sjokkert Skrevet 18. mai 2006 Skrevet 18. mai 2006 Å, nå ble jeg provosert du. Men utlending eller ei, om ikke annet vet jeg at Norge skrives med stor N, der kan det se ut som du sliter litt mer. Men nå sliter du vel rent generelt med det meste. Herregud så patetisk du er. Du fant ikke noe annet enn en liten n som du kunne argumentere mot? En simpel trykkleif? Ja, for en berikelse du. 0 Siter
Mary Poppins Skrevet 18. mai 2006 Skrevet 18. mai 2006 "Så litt på 17 mai sendingen på NRK i går og det slo meg at de bare intervjuet utlendinger, eller "nye landsmenn". De stilte også opp diverse utenlandske ungdommer med nasjonaldrakter fra sine land. Hva er det forno? Det var da 17 mai, norges nasjonaldag, ikke enda en dag tilegnet innvandrene. Burde de ikke intervjuet normenn og vist bunader, i det hele tatt noe norskt?" I motsetning til alle andre på dol er jeg faktisk ganske enig med deg. 0 Siter
mariamamma Skrevet 18. mai 2006 Skrevet 18. mai 2006 Sånne innslag får meg til å riste trist på hodet. 0 Siter
Kvinnen med utopiene Skrevet 18. mai 2006 Skrevet 18. mai 2006 Sant nok er dette Norges nasjonaldag, og vi har mye å feire, og jeg har på ingen måte noe i mot at vi feirer nasjonaldagen vår som vi gjør. Det jeg derimot reagerer på er at vi tviholder på det som var norskt da grunnloven ble skrevet. At vi ivaretar vår norske kulturarv er viktig, men Norge er ikke som det var - både på godt og vondt. Og da spør jeg, er det ikke på tide at vi feirer det Norge er blitt og kan bli? 0 Siter
Gjest Settlers Skrevet 18. mai 2006 Skrevet 18. mai 2006 Du kaller deg vel norsk, og er jo også det på papiret, men du bryr deg tydeligvis lite om norkse verdier og det å ta vare på norge. Snart er jo Norge en kopi av pakistan eller noe, og da vil vel ikke engang innvandrerne komme hit mer... Er du klar over hvor latterlig du høres ut? :-) Kan ikke annet enn å le av deg.. .. og det var vel ikke det du var ute etter.. 0 Siter
MsSophie Skrevet 18. mai 2006 Skrevet 18. mai 2006 Herregud så patetisk du er. Du fant ikke noe annet enn en liten n som du kunne argumentere mot? En simpel trykkleif? Ja, for en berikelse du. Ja, huff - jeg er veldig patetisk. 0 Siter
Gjest rystet og sjokkert Skrevet 18. mai 2006 Skrevet 18. mai 2006 Sant nok er dette Norges nasjonaldag, og vi har mye å feire, og jeg har på ingen måte noe i mot at vi feirer nasjonaldagen vår som vi gjør. Det jeg derimot reagerer på er at vi tviholder på det som var norskt da grunnloven ble skrevet. At vi ivaretar vår norske kulturarv er viktig, men Norge er ikke som det var - både på godt og vondt. Og da spør jeg, er det ikke på tide at vi feirer det Norge er blitt og kan bli? Feire at også norge har blind vold og frykt? At også norge snart er blitt muslimsk i det at alt kjøtt i landet slaktes på halal måten osv. Hva er så bra med mye av det nye? Selvsagt er det mye bra, men det er ikke de tingene innvandrerne har dratt med seg, det er jo bare vold, og ulumskheter. Vil vi at norge også skal bli et land det ikke er godt å bo i? 0 Siter
Gjest rystet og sjokkert Skrevet 18. mai 2006 Skrevet 18. mai 2006 Er du klar over hvor latterlig du høres ut? :-) Kan ikke annet enn å le av deg.. .. og det var vel ikke det du var ute etter.. Ut fra nicket ditt antar jeg du er en av de jeg omtaler her så forståelig at du ler. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.