Gå til innhold

Raser

Gjest Ulikheter mellom dem?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det finnes mange raser av både folk og dyr. Hunder har feks ulike egenskaper som utholdenhet og intelligens etter hvilken rase de er.

Slik er det vel også for mennesker eller? Afrikanere er ofte veldig gode på løping både korte og lange distanser og er derfor sikkert mer utholdene enn andre. Muligens? Enig? Men hva med intelligens? Er det forskjell på menneskeraser der? Eller er det bare kulturelle ting som gjør at folk fra ulike steder tilsynelatende har ulik intelligens? Eller er det faktisk sånn at ikke alle har samme utgangspunkt og mulighet for utvikling?

Dette blir sikkert sett på som kontroversielt, men jeg prøver å tenke rent biologisk her nå.

Videoannonse
Annonse
  • Svar 64
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• fuji1365380447

5

• bb71

4

• petter smart

4

• Cinnamona

3

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Jeg tror ikke det er noen entydig forskjell i intelligensen mellom menneskeraser. Men om så hadde vært tilfelle, så er det en skummel og umoralsk tankegang.

Skrevet

Jeg tror ikke det er noen entydig forskjell i intelligensen mellom menneskeraser. Men om så hadde vært tilfelle, så er det en skummel og umoralsk tankegang.

Hvorfor er det skummelt og umoralsk? Vi vet jo at det er sånn for eksempel hunder. Og det er jo bare bilogisk og genetisk betinget om det også er sånn blandt mennesker.

Ville nesten være litt rart om ikke det samme gjelder menneskeraser for utenpå er det jo relativt store forskjeller også på mennesker, hvorfor ikke også inni? Vi vet jo at det genetisk er en god del særegenheter for ulike raser.

Jeg er klar over at det er kontroversielt å tenke slik, men det kan jo være sånn?

Gjest Morsk
Skrevet

Hvordan i huleste kan et eventuellt viteskapelig faktum ha noe som helst med moral å gjøre?

Gjest linnelinn
Skrevet

jeg trodde faktisk at forskere har kommet fram til at det ikke fins forskjellige menneskeraser idag. Vi er ikke genetisk forskjellige nok.

Så "rase" er egentlig bare et ord vi bruker feil om oss mennesker...

De sa det på tv...

Gjest Morsk
Skrevet

Etter WW2 har det av naturlige årsaker vært fullstendig tabu og snakke om, ennå mer forske på dette tema. Før krigen var det en vitenskap som alle andre i mange land, også Norge.

De fysiske kroppslige forskjeller er det vel liten disput om. Noen har mørkere hud, større kroppsbygging annerledes nese, mindre\mer hår osv. osv.

Det er også velkent at noen raser ikke tåler melk, mindre alkohol osv. av fysiske årsaker.

Når det hjelder den delen av kroppen som heter hjernen er det imidlertid politisk, (og ikke vitesnkapelig) vedatt at det ikke SKAL være noen som helst forskjell.

Slik er det bare, og det er lite å få gjort med et.

Skrevet

Jeg tror det er kjempe stor forskjell mellom raser.

Noen raser har større lepper enn andre. Noen har lysere hår enn andre.

Noen er mer kriminelle anlegg enn andre.

Men var vel gjerne unødvendig sagt av meg :-)

Skrevet

jeg trodde faktisk at forskere har kommet fram til at det ikke fins forskjellige menneskeraser idag. Vi er ikke genetisk forskjellige nok.

Så "rase" er egentlig bare et ord vi bruker feil om oss mennesker...

De sa det på tv...

Ok, mulig det. Men det er jo ganske store forksjeller på oss. Sigdcelleanemi feks er jo bare relatert til mørke fra afrika. Mens asiatere spesielt ikke tåler melkeprodukter feks.

Skrevet

Hvorfor er det skummelt og umoralsk? Vi vet jo at det er sånn for eksempel hunder. Og det er jo bare bilogisk og genetisk betinget om det også er sånn blandt mennesker.

Ville nesten være litt rart om ikke det samme gjelder menneskeraser for utenpå er det jo relativt store forskjeller også på mennesker, hvorfor ikke også inni? Vi vet jo at det genetisk er en god del særegenheter for ulike raser.

Jeg er klar over at det er kontroversielt å tenke slik, men det kan jo være sånn?

Det er skummelt med tanke på hva som skjedde under 2. verdenskrig, da svært mange så på den "ariske rase" som overlegen.

Gjest Morsk
Skrevet

Det er skummelt med tanke på hva som skjedde under 2. verdenskrig, da svært mange så på den "ariske rase" som overlegen.

All viteskap kan misbrukes. Det blir imidlertid helt feil når du hevder at noe så til de grader menneskeskapt og menneskestyrt som moralske rettningslinjer skal kunne overstyre viteskapelige fakta.

Vi kan ikke politisk vedta at jorda er flat heller.

Gjest linnelinn
Skrevet

uansett, i min familie er det både svarte og hvite. Og min halvsøster har afrikansk mor.

En ting har jeg lært. Vi mennesker er helt like inni oss. Ja vi er forskjellige, men det er inviduelt, ikke på farge.

Syns det er ekkelt når vi er ute å går på gata eller trikken og folk kan se på min søster og bedømme henne til å være på noen som helst måte annerledes enn om hun skulle være hvit...

Kanskje skjønner ingen hva jeg egentlig mener nå, men det er altså noe jeg har merket ved å være i lag med mine familiemedlemmer, at det er noe med følelsene vi har inni oss, temperamentet som er inni oss, det er likt innenfor alle! Selv om det er forskjellig fra person til person. Men ikke etter hudfargen din. Men det inni deg.

Og venner jeg har og har hatt gjennom livet fra andre land eller med foreldre fra andre land... de er som meg! Evt kulturelle traumer noen fra et land i krig ville gjennomgått ville hatt samme virkning på meg.

Men ja, svarte har større muskelmasse! Og dæven de i min familie som er svarte har rompe! Men tror ikke det er nok til å kvalifisere dem til å være en annen "rase"...

:)

Gjest linnelinn
Skrevet

Ok, mulig det. Men det er jo ganske store forksjeller på oss. Sigdcelleanemi feks er jo bare relatert til mørke fra afrika. Mens asiatere spesielt ikke tåler melkeprodukter feks.

ja, men ikke nok til å kalle det RASE...:)

Skrevet

Man trenger da ikke kalle en rase bedre eller dårligere enn en annen, men at det er ulikheter også i hjernen det tror jeg. De det gjelder som kanskje har minst grunnlag der, og det kan godt være oss hvite ariske, tar det jo sikkert igjen på en annen egenskap som passer der de lever.

Det er jo i grunnen ikke noe poeng med en kjempeutviklet teknisk hjerne for noen som bor i kumøkk hytter feks.

Skrevet

Hvordan i huleste kan et eventuellt viteskapelig faktum ha noe som helst med moral å gjøre?

Man bør faktisk ta i bruk moral og etikk i vitenskapen også, jfr. stamcelleforskning og forskning på aborterte fostre.

Hvis det skulle være tilfelle at en menneskerase generelt er mer intelligent enn andre, så tror forskningen bør la det resultatet ligge, siden det kan misbrukes og skape holdninger som er totalt forkastelige. Mener jeg.

Gjest Morsk
Skrevet

Man bør faktisk ta i bruk moral og etikk i vitenskapen også, jfr. stamcelleforskning og forskning på aborterte fostre.

Hvis det skulle være tilfelle at en menneskerase generelt er mer intelligent enn andre, så tror forskningen bør la det resultatet ligge, siden det kan misbrukes og skape holdninger som er totalt forkastelige. Mener jeg.

Selve forskningen kan man ha moralske meninger om, det samme med hva resultatene brukes til.

Skrevet

uansett, i min familie er det både svarte og hvite. Og min halvsøster har afrikansk mor.

En ting har jeg lært. Vi mennesker er helt like inni oss. Ja vi er forskjellige, men det er inviduelt, ikke på farge.

Syns det er ekkelt når vi er ute å går på gata eller trikken og folk kan se på min søster og bedømme henne til å være på noen som helst måte annerledes enn om hun skulle være hvit...

Kanskje skjønner ingen hva jeg egentlig mener nå, men det er altså noe jeg har merket ved å være i lag med mine familiemedlemmer, at det er noe med følelsene vi har inni oss, temperamentet som er inni oss, det er likt innenfor alle! Selv om det er forskjellig fra person til person. Men ikke etter hudfargen din. Men det inni deg.

Og venner jeg har og har hatt gjennom livet fra andre land eller med foreldre fra andre land... de er som meg! Evt kulturelle traumer noen fra et land i krig ville gjennomgått ville hatt samme virkning på meg.

Men ja, svarte har større muskelmasse! Og dæven de i min familie som er svarte har rompe! Men tror ikke det er nok til å kvalifisere dem til å være en annen "rase"...

:)

Jeg vet at mange for å være antirasistiske sier vi er like inne, men så enkelt er det ikke, ikke bilogisk og genetisk. Vi er faktisk ulike, det er du som fordømmer om du mener at ulik betyr at det ene må være bedre eller dårligere enn det andre. Variasjon er da vel bare bra?

Skrevet

ja, men ikke nok til å kalle det RASE...:)

Kan du mye om gener og biologi? Har du lest i fora som skal være mest mulig antirasistiske? Det er nemlig ikke "lov" å si det er ulikheter mellom mennesketyper, selv om det granatert er det. Det trenger ikke være negativt det.

Gjest linnelinn
Skrevet

Jeg vet at mange for å være antirasistiske sier vi er like inne, men så enkelt er det ikke, ikke bilogisk og genetisk. Vi er faktisk ulike, det er du som fordømmer om du mener at ulik betyr at det ene må være bedre eller dårligere enn det andre. Variasjon er da vel bare bra?

Du forstod tydeligvis overhodet ikke hva jeg mente.

Jeg tror faktisk ikke at du mente noen var bedre eller dårligere, og jeg vet selvfølgelig at det er genetiske forskjeller. Men jeg har altså hørt at vi mennesker ikke er genetisk ulike NOK til at vi kan deles opp i forskjellige raser.

Neandertalerne derimot, var en annen rase.

Sorry, men stemora mi er ikke en annen RASE enn meg, selv om hun har andre gener som gir en mørkere hudfarge og afro.

Søstra mi er ingen blandingshund.

Og jeg er ikke antirasistisk, hater jævla muslimutlendinger som glor sleskt på meg og tenker at jeg er et ligg. Det som er rasistisk er om jeg dømmer alle muslimske menn til å være slik.

Vi bruker altså ordet rasisme og rase feil, og det er kanskje ikke så nøye heller. Bare refererte til det programmet jeg så jeg... Og jeg føler det var riktig slik de sa det der.

fuji1365380447
Skrevet

Her kan du leser mer om forskning om menneskelige raser.

http://en.wikipedia.org/wiki/Race#Race_as_subspecies

Som du vil se er ikke forskerene enige om det er riktig å skille mellom ulike menneskelige "raser" fordi vi er så blandet inn i hverandre at det ikke gir noen mening. Mange forskere mener at "raser" bare en et kulturelt uttrykk og har lite med felles genetiske egenskaper å gjøre.

Men mennekset er en rase, og aper er en annen. Mellom disse to rasene er det så stor genetisk forskjell at det er nyttig å bruke et begrep som "raser" for å skille dem.

Hovedproblemet med slike definisjoner er at de kan misbrukes...

fuji1365380447
Skrevet

Vi er faktisk ikke ulike nok internt i mennekserasen, til at det kan vitenskapelig forsvares å dele oss opp i ulike underraser.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...