Gå til innhold

Stillingen er besatt...

Anbefalte innlegg

Gjest nyansatt
Skrevet

Jeg er nyansatt på en arbeidsplass der det nylig ble lyst ut enda en stilling. I går fikk jeg beskjed av sjefen om å kopiere opp og sende ut avslagene til alle dem som ikke fikk jobben. Siden jeg selv nettopp har søkt og fått jobb, var jeg nysgjerrig på hva som sto i avslagbrevet.

Det var altså ikke personlige brev, alle fikk det, og det sto "Du har dessverre ikke de faglige kvalifikasjonene vi etterspør..." Jeg skvatt - for ei venninne av meg hadde søkt, jeg vet hun var godt nok kvalifisert, og at den som fikk jobben hadde samme kvalifikasjoner, men hadde jobbet der litt før.

Spørsmålet mitt er - er det vanlig å begrunne avslag på søknader med slike ord? Det er kanskje blitt nødvendig å formulere det slik at ingen skal tro man er blitt forbigått?

Jeg vet bare at om jeg hadde fått det svaret på den første jobben jeg søkte på, hadde jeg opplevd det som veldig ubehagelig å få høre at man er veiet - men funnet for lett. For det er jo det dette brevet faktisk sier med klare ord når det sies "Du har dessverre ikke de faglige kvalifikasjonene vi etterspør"?

Eller?? Er det slik det er "der ute"?

Gjest prust
Skrevet

Mannen min søkte på en kommunal jobb og fikk avslag. Det var ikke den formuleringen som ble brukt i hans brev.

Synes det var rart å skrive det når det ikke stemte.

Gjest nyansatt
Skrevet

Mannen min søkte på en kommunal jobb og fikk avslag. Det var ikke den formuleringen som ble brukt i hans brev.

Synes det var rart å skrive det når det ikke stemte.

Det jeg stusser ved, er at de begrunner det med "faglige kvalifikasjoner" når den mest sannsynlige grunnen til at den ene fikk den, var at hun allerede var kjent på arbeidsstedet...

Jeg reagerer fordi man føler seg så _dum_ når de begrunner avslaget med faglige kvalifikasjoner. Hadde de derimot sagt at det var snakk om erfaring, f.eks., kan jo ikke den som ikke får jobben, føle seg "truffet" på samme måte som når man nesten skriver at man ikke har faglige kvalifikasjoner.

Jeg ville nok følt meg truffet fordi venninnen min og jeg er _nyutdannet_ og alt vi som søkere da kan vise til, er jo de faglige kvalifikasjonene.

Skjønner du at jeg reagerer slik? Eller er jeg bare veldig hårsår og er bare begrunnelsen ord, og ikke personlig ment i det hele tatt...(sannsynligvis).

Gjest prust
Skrevet

Det jeg stusser ved, er at de begrunner det med "faglige kvalifikasjoner" når den mest sannsynlige grunnen til at den ene fikk den, var at hun allerede var kjent på arbeidsstedet...

Jeg reagerer fordi man føler seg så _dum_ når de begrunner avslaget med faglige kvalifikasjoner. Hadde de derimot sagt at det var snakk om erfaring, f.eks., kan jo ikke den som ikke får jobben, føle seg "truffet" på samme måte som når man nesten skriver at man ikke har faglige kvalifikasjoner.

Jeg ville nok følt meg truffet fordi venninnen min og jeg er _nyutdannet_ og alt vi som søkere da kan vise til, er jo de faglige kvalifikasjonene.

Skjønner du at jeg reagerer slik? Eller er jeg bare veldig hårsår og er bare begrunnelsen ord, og ikke personlig ment i det hele tatt...(sannsynligvis).

Jeg synes dine reaksjoner er veldig forståelige. Husker godt hvordan det var å være nyutdannet. Ingen erfaring, men heldigvis hadde jeg gode faglige kvalifikasjoner, og de ble tatt hensyn til.

Synes ikke det var nødvendig å komme med noen begrunnelse i et avslagsbrev. Hvis de i utlysningsteksten skrev at de ville ta hensyn til faglige kvalifikasjoner og erfaring, har de sitt på det tørre.

Skrevet

Enig i at det høres litt merkelig ut. Trodde det var mer vanlig å skrive noe som: Stillingen er nå besatt, og du var dessverre ikke bland de aktuelle søkere til stillingen.

Et litt annet brev til de som faktisk har vært gjennom en intervjurunde.

Gjest fridalida
Skrevet

Jeg har søkt en hel haug jobber i mitt liv, og har aldri sett den formuleringen som du viser til på avslagsbrevene.

Har ofte stått noe sånt som "det var mange veldig godt kvalifiserte søkere, og dessverre kom du ikke i betraktning denne gang. Søk gjerne igjen ved en senere anledning".

Slike vendinger som du fortelle om bør ikke brukes i brev som sendes ut til alle.Det kan jo ikke stemme for alle,i alle fall, og folk bør slippe å tro at det gjør det.

Skrevet

Definitivt meget lite seriøst og veldig uprofesjonnelt. Én ting er hvis det faktisk er tilfellet - selv da pleier man ofte å ikke skrive det. Men når en slik en blir sendt til alle, så blir det jo rett og slett løgn.

"............................................"

Skrevet

Det var et rart brev å sende ut! Søker man en jobb etter en annonse har man vel som regel de nødvendige kvalifikasjoner de spør etter...

Skrevet

Det høres klønete ut. Jeg har aldri fått avslag med slik tekst (og jeg har fått mange avslag opp gjennom årene ;-))

Skrevet

Nei, det blir jo helt feil å sende et sånt avslag.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...