Gå til innhold

Naive lånetakere med rikmansforbruksvaner

Anbefalte innlegg

Gjest mittnikk
Skrevet

Selv har jeg ikke tatt opp boliglån ennå, men jeg må si at jeg gang på gang har blitt forbauset over forbruket til nyetablerte med hus, bil, båt og barn - og med råd til det de måtte ønske seg i dagliglivet både i matveien, og med hensyn til leker til barna, bilbruk og pynteting til huset.

Og dette med vanlige lønninger på ca 250 000 + 300 000.

Hvorfor legger de til seg disse forbruksvarene og hvorfor i all verden forutser de ikke at renta vil stige?

Videoannonse
Annonse
mil1365380270
Skrevet

Saueflokkmentalitet, tror jeg. "Alle andre" gjør det, så da går det sikkert bra :-)

Skrevet

Jeg har også fått litt reaksjoner i år. Har vært på en 14-dagers litt eksotisk ferie, og har bestilt ny 14-dagers ferie i sommer.

Men andre vet jo ikke hvordan økonomi vi har. Dvs. relativt gammelt hus med under 1/2 mill i lån + gubbe som jobber MYE (og også da tjener greit)

Kanskje de du ser rundt deg faktisk har råd til dette?

Gjest kanskje det kanskje?
Skrevet

vet du hva de tjener? Jobber kanskje 24/7?

Skrevet

På den annen side har jo feks møbler blitt billigere. Muligens klær og. Dessuten er det kanskje noen som velger å leve nå, og heller ta lengre nedbetalingstid på lån etc, og håper at inflasjonen skal spise opp lånene til slutt.

Skrevet

Nå er vel ikke akkurat hus en forbruksvare....

Og det å ta opp lån for å investere i hus blir for de aller fleste den beste investeringen de kan gjøre, og er noe som bidrar til bedre økonomi på sikt.

Men selvfølgelig - alt med måte, og innenfor de rammer som ens egen personlige økonomi tillater - også når det gjelder huskjøp.

Gjest sandex
Skrevet

Saueflokkmentalitet, tror jeg. "Alle andre" gjør det, så da går det sikkert bra :-)

Og så er kanskje noen misunnelige på de som gjør det :)

mil1365380270
Skrevet

Og så er kanskje noen misunnelige på de som gjør det :)

Gjelder sikkert noen. Men jeg tror heller det er sånn at de som er opptatt av å ha nye ting og ta seg ut, benytter sjansen nå. Er du vant til å ha penger, haster det gjerne ikke så grådig med å skaffe seg alt :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...