Gå til innhold

irriterende med folk som skriver på dialekt.

Anbefalte innlegg

Gjest LOTUS78
Skrevet

Er det bare meg som blir mektig irritert over folk som skriver på dialekt eller slik vi prater? Jeg hopper over å lese, dersom det står på dialekt. sms språk er ok, på mobilen, men det får stadig nye bruksområder. Jeg får brev noen ganger, som består av halvsetninger og forkortelser jeg ikke aner hva er.

• Svar 49
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• morsan

8

• ShitDiddelyDo

6

• laguna1365380434

4

• avtrykk

4

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Jeg misliker også å lese dialekt. Slitsomt, er det.

Er trønder, men skriver da bokmål for det.

Gjest banro
Skrevet

Det er kun de med mangel på folkeskikk som skriver dialekt.

Gjest LOTUS78
Skrevet

Jeg misliker også å lese dialekt. Slitsomt, er det.

Er trønder, men skriver da bokmål for det.

Jeg forstår det som er skrevet i utgangspunktet, men jeg blir så irritert at jeg ikke greier å lese det. Jeg synest det er kjempefint at folk holder på dialekta si, men skriv bokmål/nynorsk.

Skrevet

Jeg forstår det som er skrevet i utgangspunktet, men jeg blir så irritert at jeg ikke greier å lese det. Jeg synest det er kjempefint at folk holder på dialekta si, men skriv bokmål/nynorsk.

Skriv? SkrivER. ;)

Men er enig med deg.

Gjest LOTUS78
Skrevet

Skriv? SkrivER. ;)

Men er enig med deg.

fei for egen dør :)

Gjest snorkfrøken snorker
Skrevet

Helt enig! Det er mange som ikke kan skrive rett på grunn av alle forkortelsene og skrivinga på dialekt ellers. Merker det spesielt på grunnskolen, at barn har flere skrivefeil enn før.

Jeg mener samtidig at nynorsk burde bli valgfritt. Barna sliter nok som det er med bokmål. Hvorfor ikke satse på at barna virkelig kan et skriftspråk, i stedet for at de roter med to. Kvalitet framfor kvantitet!

Gjest Er vel rett det
Skrevet

Skriv? SkrivER. ;)

Men er enig med deg.

Skriv! Kan man ikke skrive det da? Skriv slik!

Skrevet

Skriv? SkrivER. ;)

Men er enig med deg.

Jeg tror Lotus 78, mente skriv. Jeg ser at setningen kan leses på to måter. (eller faktisk tre, hvis du leser "skiv" som dialekt.

Å skrive, skriv, skrev, har skreve?

Hun hentyder til oss - skriv

Hadde hun hentydet til de som bruker dialekt, men som - skriver (noe jeg tror du leste setningen som)

Gjest BattleClown
Skrevet

Enig.

Dialekt er vanskelig å lese fordi man må lese hver enkelt bokstav.

Bruker jo 3 ganger så lang tid på å lese det.

Og det virker som mange tror de sparer mye tid og plass ved å bruke SMS-språk, men det er vel stort sett på mobilen det gjelder, ikke her inne.

Og akkurat som med dialekt så bruker jeg tid på å tolke det.

Gjest LucySky
Skrevet

fei for egen dør :)

Opp med dialekt! Opp med nynorsk!

Men da må dialektbrukerne for pokker lære å skrive riktig først. De irriterer, fordi de gjemmer sin manglende rettskriving bak dialektbruken.

Eks: Jeg synst det er værst når folk ikke kan stave.

Enten: Eg synst det e verst når folk ikkje kan stava.

Eller: Jeg syns det er verst når folk ikke kan stave.

SMS-språket kan godt dø for min skyld. Det forgifter alle, både dialektbrukere og de som skriver riksmål/nynorsk.

Skrevet

Helt enig! Det er mange som ikke kan skrive rett på grunn av alle forkortelsene og skrivinga på dialekt ellers. Merker det spesielt på grunnskolen, at barn har flere skrivefeil enn før.

Jeg mener samtidig at nynorsk burde bli valgfritt. Barna sliter nok som det er med bokmål. Hvorfor ikke satse på at barna virkelig kan et skriftspråk, i stedet for at de roter med to. Kvalitet framfor kvantitet!

Hei, Eg synes bokmål burde vore valgfritt her på vestlandet, nett som du synes nynorsk burde vore det der som du bur :-)

Gjest LOTUS78
Skrevet

Enig.

Dialekt er vanskelig å lese fordi man må lese hver enkelt bokstav.

Bruker jo 3 ganger så lang tid på å lese det.

Og det virker som mange tror de sparer mye tid og plass ved å bruke SMS-språk, men det er vel stort sett på mobilen det gjelder, ikke her inne.

Og akkurat som med dialekt så bruker jeg tid på å tolke det.

ja, det var det jeg mente. Når folk bruker sms språk på mobilen er det helt greit, men kun der.

ShitDiddelyDo
Skrevet

Folk som skriver på dialekter burde blitt utestengt fra hele internett, de burde ikke fått lov til å ha mobiltelefoner, i hvert fall ikke mobiltelefoner med sms-muligheter, og de verste burde strengt tatt henrettes utenfor Akershus festning.

Vettuge folk skriver på bokmål eller nynorsk.

Gjest LOTUS78
Skrevet

Folk som skriver på dialekter burde blitt utestengt fra hele internett, de burde ikke fått lov til å ha mobiltelefoner, i hvert fall ikke mobiltelefoner med sms-muligheter, og de verste burde strengt tatt henrettes utenfor Akershus festning.

Vettuge folk skriver på bokmål eller nynorsk.

Jeg synest ikke at det er så ille her inne på dol, men sol sine diskusjonssider, herregud. Der er det så mye dialekter og dj Ravi språk, at jeg nesten får angst.

ShitDiddelyDo
Skrevet

Jeg synest ikke at det er så ille her inne på dol, men sol sine diskusjonssider, herregud. Der er det så mye dialekter og dj Ravi språk, at jeg nesten får angst.

Jeg synes heller ikke det er ille her, så jeg forsøker ikke å kritisere dolere.

Men jeg har opplevd det samme på en del andre nettsteder. Spesielt er det synlig hvis man sjekker ut nettsidene til diverse fotball- og hockeyklubber.

Siddisene er blant de verste i klassen.

Men enda verre enn dialekter er sms-språk.

Jeg lurer på selvmordsraten blant norsklærere. Den må være stygghøy.

laguna1365380434
Skrevet

Det synes jeg kommer an på hva og hvor man skriver, og i hvilken grad man blir muntlig..

Her inne slacker jeg ganske mye på kravene, rett og slett fordi jeg skravler, og da ville jeg føle det rart å bruke en ikke-skravlete form.

Men jeg er ikke glad i sms-språk jeg heller, og enkelte dialekter ner umulig å forstå når de prates og blir verre når de skrives, så joda. Men litt muntlige og løse i formen må vi vel få være, på for eksempel, steder som dette?

:-)

Skrevet

Det synes jeg kommer an på hva og hvor man skriver, og i hvilken grad man blir muntlig..

Her inne slacker jeg ganske mye på kravene, rett og slett fordi jeg skravler, og da ville jeg føle det rart å bruke en ikke-skravlete form.

Men jeg er ikke glad i sms-språk jeg heller, og enkelte dialekter ner umulig å forstå når de prates og blir verre når de skrives, så joda. Men litt muntlige og løse i formen må vi vel få være, på for eksempel, steder som dette?

Jeg er helt enig i at man her inne kan tillate seg en mye mer muntlig form enn man benytter i mer "formelle" situasjoner.

ShitDiddelyDo
Skrevet

Muntlig, ja. Det skal man være på et nettforum.

Men grunnen til at jeg og du med god samvittighet kan skrive muntlig norsk, er at vi kommer fra et av landets sivilserte hjørner.

Store deler av landets befolkning kommer dog ikke fra Oslo-området, og bør naturligvis holde seg til bokmål (eller nynorsk, selv om jeg personlig finner nynorsk ganske irriterende - med mindre det er Frode Grytten som skriver).

Skrevet

Muntlig, ja. Det skal man være på et nettforum.

Men grunnen til at jeg og du med god samvittighet kan skrive muntlig norsk, er at vi kommer fra et av landets sivilserte hjørner.

Store deler av landets befolkning kommer dog ikke fra Oslo-området, og bør naturligvis holde seg til bokmål (eller nynorsk, selv om jeg personlig finner nynorsk ganske irriterende - med mindre det er Frode Grytten som skriver).

....og når ble så Odalen et av Norges siviliserte strøk? ;-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...