Gå til innhold

irriterende med folk som skriver på dialekt.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg synes faktisk det er flere settinger som passer til tekst på dialekt.

Min favoritt i lokalavisen, er faktisk innlegg fra innsendere som skiver historier på dialekt fra "barndommen". Synes det er morsomt å lese gamle ord og utrykk fra dialekten min.

Dialekter er stadig i utvikling, og det er viktig å ta vare på gamle ord og utrykk, slik at de ikke forsvinner. Når de eldste er borte, kan de ikke videreføre dette muntlig. Derfor er det så flott at det går an å skrive ordene på dialekt. slik at det ikke går i glemmeboka.

Det finnes også mange muntlige settinger, som egner seg best på dialekt. Mange av disse muntlige settingene krever manus - som da skrives på DIALEKT.

JA TIL DIALEKT. jeg synes det er kjempe spennende:) Det gjør språket vårt rikt!!

• Svar 49
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• morsan

8

• ShitDiddelyDo

6

• laguna1365380434

4

• avtrykk

4

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Gjest LOTUS78
Skrevet

Det synes jeg kommer an på hva og hvor man skriver, og i hvilken grad man blir muntlig..

Her inne slacker jeg ganske mye på kravene, rett og slett fordi jeg skravler, og da ville jeg føle det rart å bruke en ikke-skravlete form.

Men jeg er ikke glad i sms-språk jeg heller, og enkelte dialekter ner umulig å forstå når de prates og blir verre når de skrives, så joda. Men litt muntlige og løse i formen må vi vel få være, på for eksempel, steder som dette?

:-)

her på dol er det bra, men det er andre steder f.eks sol sine diskusjonssider som er helt håpløse. Jeg kan ikke etterligne noen dialekter her på stra arm men jeg kan prøve bokmål. "Jei er en 28år gammel jente såm kåmmer fra østlanne å har en bror å en søster". Dette var jo forståelig, verre er det når det blir dialekter.

laguna1365380434
Skrevet

Jeg er helt enig i at man her inne kan tillate seg en mye mer muntlig form enn man benytter i mer "formelle" situasjoner.

Jupp..Det har vært oppe tidligere også, ikke bare med fom men også angående bruk av smileys etc..Jeg synes faktisk det passer å være muntlig her, og også å krydre med utrykk, fordi meldingene er korte og pratsomme.

Hvorvidt form passer kommer jo hlt an på hvor den brukes. Jeg bruker ikke samme tone her, når jeg skriver privatbrev, formelle brev, eller tekster..Alt kommer jo an på setting, til noen du kjenner, ikke kjenner, og hva du vil si og til hvem osv. Det er ikke en skriftlig form som passer over alt.

Her synes jeg altså det passer med løse former, dog jeg personlig altså heller ikke kan fordra SMSspråk (da høres en jo bare ubegavet ut) eller de villeste dialektvariantene.

laguna1365380434
Skrevet

her på dol er det bra, men det er andre steder f.eks sol sine diskusjonssider som er helt håpløse. Jeg kan ikke etterligne noen dialekter her på stra arm men jeg kan prøve bokmål. "Jei er en 28år gammel jente såm kåmmer fra østlanne å har en bror å en søster". Dette var jo forståelig, verre er det når det blir dialekter.

Sånt går selvsagt ikke ann..Men da mistenker jeg at det kommer fra folk som kanskje ikke KAN bedre, og som jeg ikke har noe usnakket med uansett..;-P

ShitDiddelyDo
Skrevet

....og når ble så Odalen et av Norges siviliserte strøk? ;-)

Vi er kanskje ikke så siviliserte, sånn generelt, men flere og flere av oss har gått over til bokmål, om enn en muntlig form, nettopp fordi vi har sett oss lei av den eldre gardes manglende språkinnovasjonsvilje.

Vi er språkopprørere her i bygda. Revolusjonærer.

Gjest LOTUS78
Skrevet

Jeg synes faktisk det er flere settinger som passer til tekst på dialekt.

Min favoritt i lokalavisen, er faktisk innlegg fra innsendere som skiver historier på dialekt fra "barndommen". Synes det er morsomt å lese gamle ord og utrykk fra dialekten min.

Dialekter er stadig i utvikling, og det er viktig å ta vare på gamle ord og utrykk, slik at de ikke forsvinner. Når de eldste er borte, kan de ikke videreføre dette muntlig. Derfor er det så flott at det går an å skrive ordene på dialekt. slik at det ikke går i glemmeboka.

Det finnes også mange muntlige settinger, som egner seg best på dialekt. Mange av disse muntlige settingene krever manus - som da skrives på DIALEKT.

JA TIL DIALEKT. jeg synes det er kjempe spennende:) Det gjør språket vårt rikt!!

det er jeg helt enig i, men man må også ha et felles språk, slik at man er enig i riktig stavemåte.

Skrevet

Jupp..Det har vært oppe tidligere også, ikke bare med fom men også angående bruk av smileys etc..Jeg synes faktisk det passer å være muntlig her, og også å krydre med utrykk, fordi meldingene er korte og pratsomme.

Hvorvidt form passer kommer jo hlt an på hvor den brukes. Jeg bruker ikke samme tone her, når jeg skriver privatbrev, formelle brev, eller tekster..Alt kommer jo an på setting, til noen du kjenner, ikke kjenner, og hva du vil si og til hvem osv. Det er ikke en skriftlig form som passer over alt.

Her synes jeg altså det passer med løse former, dog jeg personlig altså heller ikke kan fordra SMSspråk (da høres en jo bare ubegavet ut) eller de villeste dialektvariantene.

Ja, huff, sms-språk er bare fælt!! Kan til nød skjønne slik ordøkonomisering i sms'er, men ikke på et sted som dette.

Man kan gjerne krydre med enkelte dialektfraser akkurat som man kan krydre med litt engelsk osv.

Og HELT enig mht smiley'ene.

På jobb ville jeg jo aldri ha brukt slikt, ei heller slikt som ..... eller *S* eller lignende.

Skrevet

Vi er kanskje ikke så siviliserte, sånn generelt, men flere og flere av oss har gått over til bokmål, om enn en muntlig form, nettopp fordi vi har sett oss lei av den eldre gardes manglende språkinnovasjonsvilje.

Vi er språkopprørere her i bygda. Revolusjonærer.

Hærta ta hørt, håkken hæ håpass!

ShitDiddelyDo
Skrevet

Nettopp!

laguna1365380434
Skrevet

Muntlig, ja. Det skal man være på et nettforum.

Men grunnen til at jeg og du med god samvittighet kan skrive muntlig norsk, er at vi kommer fra et av landets sivilserte hjørner.

Store deler av landets befolkning kommer dog ikke fra Oslo-området, og bør naturligvis holde seg til bokmål (eller nynorsk, selv om jeg personlig finner nynorsk ganske irriterende - med mindre det er Frode Grytten som skriver).

Joda, uforståelig dialekt er kanskje ikke noe en burde legge seg til å spre om seg med skriftlig..;-) Men så lenge formen er som her inne gjør det ikke meg om det sitter noen trøndere og slenger på et par " da sjø" og sånn innimellom, om de føler for det. Jeg synes folk er så strenge innimellom.

Om folk ike KAN bedre og rett og slett bare er dumme i hodet, så skinner det jo fort igjennom. Slapper de bare litt av plager det ikke meg så veldig. Jeg jakter ikke skrivefeil heller.(For det skulle tatt seg ut..heh..så rask som jeg er her inne;-))

Jeg er såpass arrogant at jeg tror jeg skjønner hvem som er vettuge og hvem som ikke er det, uansett hvem som skriver muntlig og hvem som skriver feil;-P

Men SMS språk, ugh, DEN passerer ikke!

Skrevet

Opp med dialekt! Opp med nynorsk!

Men da må dialektbrukerne for pokker lære å skrive riktig først. De irriterer, fordi de gjemmer sin manglende rettskriving bak dialektbruken.

Eks: Jeg synst det er værst når folk ikke kan stave.

Enten: Eg synst det e verst når folk ikkje kan stava.

Eller: Jeg syns det er verst når folk ikke kan stave.

SMS-språket kan godt dø for min skyld. Det forgifter alle, både dialektbrukere og de som skriver riksmål/nynorsk.

Nå er det mange som blander dialekter, fordi de har foreldre som kommer fra forskjellige steder i landet.

Hvis en skal understreke hvordan en selv prater, går det faktisk an å skrive akkurat slik det er:)

Jeg f.eks er søring (utrykk fra nord). Har en foreldre norfra, og en sørfra. Har derfor ikke "blaude" konsonanter.

Kan bli ganske morsomt med litt blanding. Mye av "slengutrykkene" i hovedstaden kommer faktisk fra innvandrerungdom.

Gjest LOTUS78
Skrevet

Jeg har inntil i dag trodd at jeg var ganske flink på dialekter, men nå må jeg revurdere om jeg er så flink.

Kan jeg få en oversettelse?

Skrevet

det er jeg helt enig i, men man må også ha et felles språk, slik at man er enig i riktig stavemåte.

Det har man jo.

Er enig at det finnes settinger som ikke hadde passet til dialekt.

Hva om frilansjournalister fra alle landets hjørner skrev egen dialekt i en landsdekkende avis. Det hadde blitt kaos det.

Info tekster bør absolutt holde seg til skriftspåkene våre.

Skrevet

Jeg har inntil i dag trodd at jeg var ganske flink på dialekter, men nå må jeg revurdere om jeg er så flink.

Kan jeg få en oversettelse?

*he he* dette er fra en Øystein Sunde sang der han bruker de mest ekstreme uttrykkene fra Odals-dialekta.

Hærta ta hørt betyr halvparten av hver, men hva håkken hæ håpass betyr aner jeg ikke.

Du fpr spørre SDD, som jo er Odalens store sønn! ;-)

Gjest Det synes jeg, ja
Skrevet

Jeg synes det er irriterende med folk som starter setninger med liten bokstav.

Skrevet

*he he* dette er fra en Øystein Sunde sang der han bruker de mest ekstreme uttrykkene fra Odals-dialekta.

Hærta ta hørt betyr halvparten av hver, men hva håkken hæ håpass betyr aner jeg ikke.

Du fpr spørre SDD, som jo er Odalens store sønn! ;-)

Jeg beklager DYPT min orddelingsfeil!!!

Jeg som alvrolig har vurdert å melde meg inn i foreningen Astronomer mot orddeling, og så klarte en slik feil å snike seg inn!!!

Ja ja.... :-)

Gjest bare en
Skrevet

Innlegg på forum som er skrevet på dialekt eller sms språk gidder jeg ikke lese.

Gjest LOTUS78
Skrevet

Innlegg på forum som er skrevet på dialekt eller sms språk gidder jeg ikke lese.

ja, det gidder ikke jeg heller. Det hender jeg skriver en oppfordring til å skrive norsk, også går jeg ut. Jeg orker ikke å lese eller ta det seriøst.

Gjest LOTUS78
Skrevet

Jeg synes det er irriterende med folk som starter setninger med liten bokstav.

Ja, det synest jeg og.

Gjest LOTUS78
Skrevet

Jeg beklager DYPT min orddelingsfeil!!!

Jeg som alvrolig har vurdert å melde meg inn i foreningen Astronomer mot orddeling, og så klarte en slik feil å snike seg inn!!!

Ja ja.... :-)

Kjære morsan, vi gjør alle feil, det er en del av det å være menneske. :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...