Gå til innhold

irriterende med folk som skriver på dialekt.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kjære morsan, vi gjør alle feil, det er en del av det å være menneske. :-)

He he, det var ment litt humoristisk i en slik tråd der man er opptatt av dette med språk!

Jeg synes språk er viktig, og god rettskriving er viktig, men samtidig må man ha adskillig takhøyde at det på et såpass muntlig og forgjengelig sted som dette er litt mindre "strengt".

• Svar 49
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• morsan

8

• ShitDiddelyDo

6

• laguna1365380434

4

• avtrykk

4

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

ShitDiddelyDo
Skrevet

Joda, uforståelig dialekt er kanskje ikke noe en burde legge seg til å spre om seg med skriftlig..;-) Men så lenge formen er som her inne gjør det ikke meg om det sitter noen trøndere og slenger på et par " da sjø" og sånn innimellom, om de føler for det. Jeg synes folk er så strenge innimellom.

Om folk ike KAN bedre og rett og slett bare er dumme i hodet, så skinner det jo fort igjennom. Slapper de bare litt av plager det ikke meg så veldig. Jeg jakter ikke skrivefeil heller.(For det skulle tatt seg ut..heh..så rask som jeg er her inne;-))

Jeg er såpass arrogant at jeg tror jeg skjønner hvem som er vettuge og hvem som ikke er det, uansett hvem som skriver muntlig og hvem som skriver feil;-P

Men SMS språk, ugh, DEN passerer ikke!

:-)

Et "da sjø" her og et "da sjø der" plager ikke meg heller, men jeg tror jeg har lest litt for mye på diverse idrettsider i distriktene. Og der er det ikke bare et "da sjø" innimellom, men ustabile vendinger fra begynnelse til slutt, og mye av galskapen er til og med kortet ned til noe som ser ut som sms-språk.

For vanlige folk er det umulig å forstå en lyd, og da er det ikke lenger søtt.

Gjest Starling
Skrevet

*he he* dette er fra en Øystein Sunde sang der han bruker de mest ekstreme uttrykkene fra Odals-dialekta.

Hærta ta hørt betyr halvparten av hver, men hva håkken hæ håpass betyr aner jeg ikke.

Du fpr spørre SDD, som jo er Odalens store sønn! ;-)

Håkken, hæ, håpass: Hvem, hva, hvor.

He he, minner meg om folkehøgskoletida på Skarnes. Det var det mest absurde jeg har hørt: Da en sunnmøring skulle framføre en sketsj på odalsdialekt. Stakkaren hadde jo problemer med å gjøre seg forstått på vanlig bokmål! Vi lå strødd i kulissene og rullet av latter. :)

Skrevet

Håkken, hæ, håpass: Hvem, hva, hvor.

He he, minner meg om folkehøgskoletida på Skarnes. Det var det mest absurde jeg har hørt: Da en sunnmøring skulle framføre en sketsj på odalsdialekt. Stakkaren hadde jo problemer med å gjøre seg forstått på vanlig bokmål! Vi lå strødd i kulissene og rullet av latter. :)

he he! Artig historie.

Vedr håkken hæ håpass så trodde jeg at det var et uttrykk, akkurat som hærta tå hørt. Men ettersom det bare er vanlige spørreord tror jeg nok at jeg ville ha skjønt det når det var brukt i vanlig tale! :-)

Jeg antar forresten at du er kjent med odalizer.com? *S*

Gjest Starling
Skrevet

he he! Artig historie.

Vedr håkken hæ håpass så trodde jeg at det var et uttrykk, akkurat som hærta tå hørt. Men ettersom det bare er vanlige spørreord tror jeg nok at jeg ville ha skjønt det når det var brukt i vanlig tale! :-)

Jeg antar forresten at du er kjent med odalizer.com? *S*

Har hørt om odalizer'n ja. :)

Var egentlig glad for å komme hjem igjen etter å ha bodd der ett år. Syk plass. ;) Savner jo selvfølgelig vennene jeg fikk der, da.

Skrevet

Skriv! Kan man ikke skrive det da? Skriv slik!

Skriv er imperativ av å skrive. Som gå! Hør! Snakk! Det skrives dog oftest med utropstegn.

Gjest snorkfrøken snorker
Skrevet

Hei, Eg synes bokmål burde vore valgfritt her på vestlandet, nett som du synes nynorsk burde vore det der som du bur :-)

Absolutt. poenget mitt var at barna kun trenger et skriftspråk, ikke to. At Man velger hvilket man vil barnet skal ha burde være en selvfølge.

Skrevet

Absolutt. poenget mitt var at barna kun trenger et skriftspråk, ikke to. At Man velger hvilket man vil barnet skal ha burde være en selvfølge.

Jepp heilt enig!

Gjest snorkfrøken snorker
Skrevet

Jeg synes heller ikke det er ille her, så jeg forsøker ikke å kritisere dolere.

Men jeg har opplevd det samme på en del andre nettsteder. Spesielt er det synlig hvis man sjekker ut nettsidene til diverse fotball- og hockeyklubber.

Siddisene er blant de verste i klassen.

Men enda verre enn dialekter er sms-språk.

Jeg lurer på selvmordsraten blant norsklærere. Den må være stygghøy.

Norsklærere føler jo bare på kroppen at de virkelig trengs i disse dager. Da vil dem jo ikke gå å dø hen. Heller prøve å gjøre jobben med å omvende verden;P

Skrevet

Muntlig, ja. Det skal man være på et nettforum.

Men grunnen til at jeg og du med god samvittighet kan skrive muntlig norsk, er at vi kommer fra et av landets sivilserte hjørner.

Store deler av landets befolkning kommer dog ikke fra Oslo-området, og bør naturligvis holde seg til bokmål (eller nynorsk, selv om jeg personlig finner nynorsk ganske irriterende - med mindre det er Frode Grytten som skriver).

Jeg syns ikke du kan sammenligne det å skrive muntlig med å skrive på dialekt.

Jeg har ingen problemer med formulere meg muntlig på bokmål i slike fora som dette, selv om jeg ikke bor i Oslo-området!

Å skrive muntlig har med valg av ord, uttrykk og setningsoppbygging å gjøre, ikke med skrivemåten av de ovennevnte. Normale rettskrivingsregler syns jeg man skal kunne kreve også av muntlig språk.

Det var bare det jeg ville si ;-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...