Gå til innhold

Kan man slette forskudd på arv...

Anbefalte innlegg

Skrevet

....når personen som mottok pengene har gått bort?

Dette er situasjonen:

Sønnen mottok forskudd på arv fra faren, men nå har sønnen gått bort så pengene står hos gjenlevende ektefell med uskiftet bo. Når sønnen mottok pengene ble det meldt inn til skattefogden, og muntlig avtalt at hvis sønnen skulle gå bort før faren skulle faren får tilbake pengene (faren vil altså ikke at den gjenlevende ektefellen skal ha pengene). Dette er kun muntlig avtalt, så det jeg lurer på er om man på en måte kan "slette" eller nullstille forskuddet på arven (siden sønnen døde først) ved å gi pengene tilbake til faren, eller går ikke dette slik at den gjenlevende ektefellen får ha pengene mot farens vilje?

Videoannonse
Annonse
Mary Poppins
Skrevet

Med mindre det er skrevet testament så tror jeg gjenlevende ektefellen har krav på arven. Uansett har hun krav på et minstearv.

Gjest sandex
Skrevet

DET tror jeg dere skal få stor problemer med! :)

Skrevet

Er far og mor fortsatt gift?

Ja.. Har det noe å si da?

Skrevet

Ja.. Har det noe å si da?

Om mor og far er gift så har man vel også alt felles. Dvs. at det står da en konto i deres sønns navn. Dette vil jo da være foreldrenes penger dersom barnet dør. Jeg kan da ikke se noe problem her.

Dersom foreldrene er skilte blir vel barnets penger fordelt likt mellom foreldrene. (Foreldre arver jo barna dersom de dør).

Men om faren kan få igjen alt vet jeg ikke. Men det skulle ikke forundre meg om far får igjen disse pengene ettersom han kan bevise at det er han som gav dem til barnet. (Men det er jeg ikke sikker på.)

Skrevet

Om mor og far er gift så har man vel også alt felles. Dvs. at det står da en konto i deres sønns navn. Dette vil jo da være foreldrenes penger dersom barnet dør. Jeg kan da ikke se noe problem her.

Dersom foreldrene er skilte blir vel barnets penger fordelt likt mellom foreldrene. (Foreldre arver jo barna dersom de dør).

Men om faren kan få igjen alt vet jeg ikke. Men det skulle ikke forundre meg om far får igjen disse pengene ettersom han kan bevise at det er han som gav dem til barnet. (Men det er jeg ikke sikker på.)

Problemet er vel at sønnen er voksen og var gift.

Hvis det ikke eksisterer noe skriftlig her, går nok pengene inn i dødsboet etter sønnen.

Skrevet

Problemet er vel at sønnen er voksen og var gift.

Hvis det ikke eksisterer noe skriftlig her, går nok pengene inn i dødsboet etter sønnen.

OK, da forstår jeg problemet. Trodde det var snakk om farens kone, ikke sønnens kone.

Da er det nok ikke mye de får gjort med dette.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...