Kapling Skrevet 26. mars 2001 Del Skrevet 26. mars 2001 Gutten er 6 måneder, og får elveblest av vanlig morsmelktillegg. Vi skal derfor begynne med Nutramigen. Jeg kommer til å fortsette å spise kumelkprodukter, selv om gutten nærmest fullammes. Han har nemlig ikke elveblest vanligvis, men han blir lett rød i huden ved kloring (det forsvinner igjen etter få minutter). Burde jeg slutte å spise ost/drikke melk? Er det andre typer allergier som "er i slekt med" melkeallergi? Eller kan vi la han smake på hva som helst? Familiene våre synes det er gøy å se hvordan han reagerer på ulike smaker, men er jeg litt skeptisk til det pga allergifare. Er min skepsis ubegrunnet? (Barnets far var allergisk mot fisk da han var liten, og vi er begge allergisk mot pollen, epler o.l.) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/23103-melkeallergi-i-forhold-til-andre-allergier/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ragnhild Halvorsen, Lege Spesialist i Im Skrevet 26. mars 2001 Del Skrevet 26. mars 2001 Kjære Kapling Hvis gutten din er frisk og fin, ikke har eksem eller elveblest sålenge han får morsmelk skal du ikke gjøre noen innskrenkninger i kosten din. Nutramigen skal han ha som egen melkeerstatning fordi han reagerer når han får kumelkprodukter selv (og ikke via morsmelken). Du kan imidlertid bruke melkeprodukter fritt - det er en fordel for da vil han kanskje selv tåle melk raskere. Melkeallergi går nemlig nesten alltid over i løpet av de første 2 -4 leveårene. Når det gjelder annen mat synes jeg ikke du skal gi ham egg, fisk eller nøtter foreløbig. Egg og fisk kan prøves ut ved ett års alder, nøtter bør han i alle fall ikke få de første 2 årene. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/23103-melkeallergi-i-forhold-til-andre-allergier/#findComment-98186 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.