Gjest ikke gift foreløpig Skrevet 18. mai 2006 Skrevet 18. mai 2006 Blir ikke det det samme som borgelig vigsel? Hva er forskjellen på å gjøre det hos byfogden og å vie seg hos humanetisk forbund? 0 Siter
Angelica :o) Skrevet 18. mai 2006 Skrevet 18. mai 2006 De har hatt denne retten en stund.. http://www.human.no/templates/Page____281.aspx 0 Siter
flisa Skrevet 18. mai 2006 Skrevet 18. mai 2006 Tja, forksjellen er vel noen minutter tenker jeg - jeg giftet meg på kontor første gangen -og det tok 3 minutter. Kjedelig greier -jeg trodde det skulle vært flottere - så det er vel de de lager da - en flottere seremoni. 0 Siter
morsan Skrevet 18. mai 2006 Skrevet 18. mai 2006 Juridisk sett er det ingen forskjell på vigsler i Norge, hva enten de er foretatt i kirken, hos byfogden, ved Humanetisk forbund eller et trossamfunn med vigselsrett. Forskjellen er hva slags seremoni du ønsker, hva slags innhold du vil ha i dette. Ved at også HEF har fått vigselsrett, og ikke bare diverse trossamfunn, får man mer valgmuligheter mht seremoni og rammen rundt det hele også for dem som ikke ønsker vigsler med religiøst innhold. 0 Siter
Gjest ikke gift foreløpig Skrevet 18. mai 2006 Skrevet 18. mai 2006 Tja, forksjellen er vel noen minutter tenker jeg - jeg giftet meg på kontor første gangen -og det tok 3 minutter. Kjedelig greier -jeg trodde det skulle vært flottere - så det er vel de de lager da - en flottere seremoni. så forskjellen går mest på hvordan seremonien er arrangert?. Ikke noe på hvilke ritualer som skal være med? Da kan jo borgerlig vigsel bare gjøre vielsene mere stemningsfulle. 0 Siter
flisa Skrevet 18. mai 2006 Skrevet 18. mai 2006 så forskjellen går mest på hvordan seremonien er arrangert?. Ikke noe på hvilke ritualer som skal være med? Da kan jo borgerlig vigsel bare gjøre vielsene mere stemningsfulle. De spør bare"vil du ha"? - ja -og så er det gjort - på kontor. 0 Siter
libra Skrevet 18. mai 2006 Skrevet 18. mai 2006 En vielse hos byfogden foretas inenfor vanlig arbeidstid i deres lokale, de stiller vanligvis ikke opp på en lørdag. I tillegg er det et kjapt rituale som er unnagjort på noen få minutter uten innslag av musikk etc. Mange steder er det heller ikke mulighet til å ha med mer enn noen få gjester. Humanetisk forbund har vigslere som stiller opp på det tidspunktet og i det lokalet du selv ønsker. Det er også en vielse der du kan legge opp seremonien slik den passer deg med musikk og andre innslag (innenfor humanetiske rammer, naturligvis). Dermed kan man ha en mye mer personlig seremoni enn det byfogden gir mulighet for. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.