Gå til innhold

Ekstremsport på eget ansvar?

Anbefalte innlegg

fuji1365380447
Skrevet

Tormod Granheim er fortvilet over at hans svenske turkamerat har omkommet på Mount Everest, og gjør nå alt han kan for å finne ham.

Nå kritiserer han svenske UD for å ikke ville finansiere leteaksjonen med helikopter, og han kritiserer kinesiske myndigheter for å være grådige fordi de skal ha så mye penger for en slik helikopteraksjon.

Jeg mener at folk som utsetter seg selv for en slik ekstrem fare frivillig får betale sine egne redningsaksjoner! Hvorfor skal andre menneskers liv settes i fare bare fordi to bortskjemte nordiske eventyrer ville oppfylle sin "livs drøm" om å stå på ski ned Mt Everet!?

Er ikke dette den totale mangen på ansvar for egen situasjon?

Videoannonse
Annonse
  • Svar 41
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Kvinnen med utopiene

7

• fuji1365380447

5

• NeaNoor

5

• Mistera

1

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Gjest Mom33
Skrevet

Jeg skriver under på dette innlegget!

Nå har det vel blitt slik her i landet, da, at de som utøver ekstremsport - helst på ulovlige steder - må betale eventuelle redningsaksjoner sjøl. Skulle bare mangle!

Kvinnen med utopiene
Skrevet

Jeg er helt enig med deg!

fuji1365380447
Skrevet

Jeg er helt enig med deg!

Og det samme går for de idiotene som stadig vekk sitter fast på fjellhyller i Lysebotn fordi de har kastet seg utfor Kjerag.

Makan!

Så forventer de at Røde Kors og Fjellrednignsgruppa skal klatre opp til dem med livet som innsats for å hente dem ned når det går galt.

fuji1365380447
Skrevet

Jeg skriver under på dette innlegget!

Nå har det vel blitt slik her i landet, da, at de som utøver ekstremsport - helst på ulovlige steder - må betale eventuelle redningsaksjoner sjøl. Skulle bare mangle!

Men i Norge så har vi en tradisjon for heltedyrkelse av slike eventyrere.

Nansen og Monsen forventet i alle fall ikke å bli reddet av helikopter ute i ødemarken...

Dessuten så syntes jeg at det er respektløst; Både mot naturen og de lokale mennesene der, å skulle STÅ PÅ SKI ned verdens høyeste fjell.

Makan til ego-tripp skal du lete lenger etter, altså!

Kvinnen med utopiene
Skrevet

Og det samme går for de idiotene som stadig vekk sitter fast på fjellhyller i Lysebotn fordi de har kastet seg utfor Kjerag.

Makan!

Så forventer de at Røde Kors og Fjellrednignsgruppa skal klatre opp til dem med livet som innsats for å hente dem ned når det går galt.

Jeg synes det er en hårreisende mangel på tankeløshet.

Jeg er glad for at vi har det slik i Norge, selv om det godt kunne vært bedre, at samfunnet skal ta vare på alle, men jeg blir grådig lei av alle som setter seg i vanskelige situasjoner som godt kunne vært unngått om de hadde aktivisert hjernen sin bedre.

Skrevet

Kan ikke si jeg er helt enig med deg.

Jeg er sammen med en som driver ekstremskikjøring. Og kanskje er det verdens største egotrip og med fare for både det ene og det andre. Og jeg må innrømme at jeg ikke helt klarer å forstå. Men jeg har da fått med meg at det er mer enn bare en stor egogreie. Det er en direkte lidenskap. Og en lidenskap så stor at jeg aldri kommer til å klare å sette meg inn i det.

Og nei, jeg synes ikke Granheim burde finansiere letingen selv. Jeg leste i en lokalavis at en kom med forslaget at folk som gikk på vanlig skitur i fjellet, men som ikke var godt nok utstyrt for å klare å overleve minst en natt ute i tilfelle de gikk seg bort e., burde betale redningsaksjonen selv. Og det blir jo det samme? Ulykker og uhell skjer hele tiden!

Og dette er en tragedie. Som Tormod Granheim selv sier: 'Jeg føler at alt har mistet mening'.

De gjør jo ikke dette med mål om at det skal skje en ulykke.

Å diskutere dette på denne måten når det sitter mennesker der som mest sannsynlig har mistet en venn, en sønn, en bror osv., synes jeg ikke passer seg.

Kvinnen med utopiene
Skrevet

Jeg er sammen med en som driver ekstremskikjøring. Og kanskje er det verdens største egotrip og med fare for både det ene og det andre. Og jeg må innrømme at jeg ikke helt klarer å forstå. Men jeg har da fått med meg at det er mer enn bare en stor egogreie. Det er en direkte lidenskap. Og en lidenskap så stor at jeg aldri kommer til å klare å sette meg inn i det.

Og nei, jeg synes ikke Granheim burde finansiere letingen selv. Jeg leste i en lokalavis at en kom med forslaget at folk som gikk på vanlig skitur i fjellet, men som ikke var godt nok utstyrt for å klare å overleve minst en natt ute i tilfelle de gikk seg bort e., burde betale redningsaksjonen selv. Og det blir jo det samme? Ulykker og uhell skjer hele tiden!

Og dette er en tragedie. Som Tormod Granheim selv sier: 'Jeg føler at alt har mistet mening'.

Å diskutere dette på denne måten når det sitter mennesker der som mest sannsynlig har mistet en venn, en sønn, en bror osv., synes jeg ikke passer seg.

Mener du at fordi det er en lidenskap for utøveren så må samfunnet betale for det?

Setter man det litt på spissen vil det bli som om jeg ber Staten om å kjøpe bøker til meg, fordi min lidenskap er litteratur og jeg går på veggen uten.

Skrevet

Mener du at fordi det er en lidenskap for utøveren så må samfunnet betale for det?

Setter man det litt på spissen vil det bli som om jeg ber Staten om å kjøpe bøker til meg, fordi min lidenskap er litteratur og jeg går på veggen uten.

Nei, jeg mener ikke det. Men de har ønsket om å gjøre det, akkurat som andre har ønske om å gjøre andre ting.

Hva med de som dykker og det skjer en ulykke? Skal de pårørende betale redningsaksjonen?

Et kamerat av meg kjørte for noen år siden utenfor en fjellskrent med scooter og mistet livet. Ettersom det var tett snøvær var det ikke mulig å følge sporene og det ble lett i lange tider før de fant ham. Mener du familien skulle betalt det redningsaksjonen kostet?

Gjest sandex
Skrevet

Fullstendig enig! - går ikke an å sammenligne slike uhell med andre typer uhell..

De ber jo om det...

Gjest dobba
Skrevet

Jeg er enig i det du skriver.

Når man bestiger slike fjell så er det med livet som innsats til det ekstreme.

Hvorfor skal vi andre betale for slike redningaksjoner? Våre gamle og våre barn får jo ikke mer enn det absolutt nødvendige på sykehjem og skoler osv. Hadde det ikke blitt så mange redningsaksjoner hittil så kunne kanske disse pengene gått til å finansiere en drift på institusjon et helt år?!

Det kan heller ikke sammenlignes med redningsaksjoner som foregår i våre fjell om vinteren og påsken. Det blir uhell når noe skjer, fordi det egentlig ikke er så ekstremt å gå på ski der. Men basehopp fra forbudte steder e.l er jeg også enig i at de involverte må betale selv hvis noe galt skjer.

Kvinnen med utopiene
Skrevet

Nei, jeg mener ikke det. Men de har ønsket om å gjøre det, akkurat som andre har ønske om å gjøre andre ting.

Hva med de som dykker og det skjer en ulykke? Skal de pårørende betale redningsaksjonen?

Et kamerat av meg kjørte for noen år siden utenfor en fjellskrent med scooter og mistet livet. Ettersom det var tett snøvær var det ikke mulig å følge sporene og det ble lett i lange tider før de fant ham. Mener du familien skulle betalt det redningsaksjonen kostet?

Jeg mener ikke at de pårørende skal betale noe som helst, for de har lidd nok. Jeg mener bare, og skjønner vanskeligheten med å få gjenomført dette, at de som velger å gjøre disse tingene bør ta mer ansvar.

Det skal ikke koste andre noe at de velger å sette seg selv i stuasjoner vi vet kan ende i ulykke. Det inkluderer dykking.

Skrevet

Jeg mener ikke at de pårørende skal betale noe som helst, for de har lidd nok. Jeg mener bare, og skjønner vanskeligheten med å få gjenomført dette, at de som velger å gjøre disse tingene bør ta mer ansvar.

Det skal ikke koste andre noe at de velger å sette seg selv i stuasjoner vi vet kan ende i ulykke. Det inkluderer dykking.

Jeg mener også Granheim er urimelig om han har uttalt seg slik fuji skriver.

Men også slalom, vanlige skiturer, scooterturer, fjellklatring osv. kan ende i ulykker. Det trenger ikke henge sammen med ekstremsport, og jeg har vanskelig for å se hvor grensen skal gå om det skulle blitt slik at man må betale selv.

Kvinnen med utopiene
Skrevet

Men også slalom, vanlige skiturer, scooterturer, fjellklatring osv. kan ende i ulykker. Det trenger ikke henge sammen med ekstremsport, og jeg har vanskelig for å se hvor grensen skal gå om det skulle blitt slik at man må betale selv.

Ja, det er derfor det i grunnen ikke er gjennomførbart.

Men jeg mener at det er en forskjell på vanlig skikjøring/gåing og den samme aktiviteten i rasfareområder, ekstremt bratte bakker osv.

Sånn som nå i påsken hvor noen havnet i et ras fordi de synes de vanlige skibakkene var for kjedelige. Det er ikke holdbart.

Jeg mener vel egentlig bare at jeg skulle ønske at disse menneskene kunne tenkt litt mer på konsekvensene og på hva dette koster for andre, som ikke synes det er greit at sine skattekroner skal gå til å rydde opp i deres dumskap fremfor f.eks. større resurser innenfor helsevern som tross alt gangner flere.

Skrevet

Jeg mener nå at det skulle ha vært betalt en sum årlig jeg for de som utøver ekstremsport med fare for livet til seg selv og andre, som en slags forsikring.

Dette er en rein egotripp, og derfor burde også de som utøver denne idretten betale for det selv også, og så for sine (hva skal man kalle det) "artsfrender"?

Det er isåtilfelle en liten pris å betale... Iallfall om du har penger nok til å reise til M-E for å gå på ski:S

Skrevet

Ja, det er derfor det i grunnen ikke er gjennomførbart.

Men jeg mener at det er en forskjell på vanlig skikjøring/gåing og den samme aktiviteten i rasfareområder, ekstremt bratte bakker osv.

Sånn som nå i påsken hvor noen havnet i et ras fordi de synes de vanlige skibakkene var for kjedelige. Det er ikke holdbart.

Jeg mener vel egentlig bare at jeg skulle ønske at disse menneskene kunne tenkt litt mer på konsekvensene og på hva dette koster for andre, som ikke synes det er greit at sine skattekroner skal gå til å rydde opp i deres dumskap fremfor f.eks. større resurser innenfor helsevern som tross alt gangner flere.

Jeg er egentlig enig med deg.

Jeg reagerte bare måten dette ble tatt opp på, når noen akkurat nå står midt oppi tragedien.

Kvinnen med utopiene
Skrevet

Jeg mener nå at det skulle ha vært betalt en sum årlig jeg for de som utøver ekstremsport med fare for livet til seg selv og andre, som en slags forsikring.

Dette er en rein egotripp, og derfor burde også de som utøver denne idretten betale for det selv også, og så for sine (hva skal man kalle det) "artsfrender"?

Det er isåtilfelle en liten pris å betale... Iallfall om du har penger nok til å reise til M-E for å gå på ski:S

Det var en god idé!

Gjest Mom33
Skrevet

Men i Norge så har vi en tradisjon for heltedyrkelse av slike eventyrere.

Nansen og Monsen forventet i alle fall ikke å bli reddet av helikopter ute i ødemarken...

Dessuten så syntes jeg at det er respektløst; Både mot naturen og de lokale mennesene der, å skulle STÅ PÅ SKI ned verdens høyeste fjell.

Makan til ego-tripp skal du lete lenger etter, altså!

Jeg synes forsåvidt at det er greit at de gjør slike ting, men jeg synes ikke det er greit å forvente at det offentlige stiller med redningsaksjon.

Og jeg synes faktisk at folk som drar ut på fjelltur - på vanlige ski eller hva de nå enn måtte foretrekke - og ikke verken har kledd seg godt nok eller har nok kunnskap om fjellet til å kunne overleve også må betale for redningsaksjoner sjøl.

Man må ta ansvar for egne handlinger, noe jeg ikke synes disse ekstremerne gjør når de setter i gang med prosjekter som godt kan ende i fordervelse.

fuji1365380447
Skrevet

Ja, dette er en tragedie, og jeg har selfølgelig stor sympati for familie og venner som nå har sorg og som har mistet en de elsker.

Men det er mannen selv som har utsatt dem og seg selv for denne risikoen. Og jeg regner med at en som driver med slik ekstremsport har tenkt igjennom slike problemstillinger. Han syntes åpenbart at det er verdt det, for å få muligheten til å oppleve disse tingene. Og det er hans valg.

Men man kan ikke forvente at andre skal sette livet på spill for å forsøke å finne en som ligger død på 8000 meter.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...