Gå til innhold

Ekstremsport på eget ansvar?

Anbefalte innlegg

fuji1365380447
Skrevet

Jeg mener nå at det skulle ha vært betalt en sum årlig jeg for de som utøver ekstremsport med fare for livet til seg selv og andre, som en slags forsikring.

Dette er en rein egotripp, og derfor burde også de som utøver denne idretten betale for det selv også, og så for sine (hva skal man kalle det) "artsfrender"?

Det er isåtilfelle en liten pris å betale... Iallfall om du har penger nok til å reise til M-E for å gå på ski:S

Enig i dette.

En ansvarlig måte å drive med slik sport på, hadde vært å betale en slags forsikring.

Men man vil likevel få problemstillingen med at noen andre kanskje må setter sitt liv på spill for å redde deg, eller finne noen (som er tilfelle i denne situasjonen).

Og det syntes jeg ikke at man kan forvente av folk.

Hvorfor skal en kinesisk helikopterpilot sette livet på spill for å finne en mann som etter all sansynlighet allerede er død.

Jeg forstår selvfølgelig at mannens venner og famlilie er fortvilet, men de kan da ikke mene at man skal risikrer ennå flere liv?

Videoannonse
Annonse
  • Svar 41
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Kvinnen med utopiene

7

• fuji1365380447

5

• NeaNoor

5

• Mistera

1

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

petter smart
Skrevet

Og det samme går for de idiotene som stadig vekk sitter fast på fjellhyller i Lysebotn fordi de har kastet seg utfor Kjerag.

Makan!

Så forventer de at Røde Kors og Fjellrednignsgruppa skal klatre opp til dem med livet som innsats for å hente dem ned når det går galt.

Og så saksøker de redningstjenesten og friville dersom de ikke går igang med redningen når vær, tåke, natt osv. gjør dette umulig.

Husker saken for et par år siden da en søster av en omkommet basehopper saksøkte. Da manger du totalt skamvett.

Skrevet

Jeg er tilbøyelig til å være enig med deg.

Gjest Personifica
Skrevet

Jeg synes forsåvidt at det er greit at de gjør slike ting, men jeg synes ikke det er greit å forvente at det offentlige stiller med redningsaksjon.

Og jeg synes faktisk at folk som drar ut på fjelltur - på vanlige ski eller hva de nå enn måtte foretrekke - og ikke verken har kledd seg godt nok eller har nok kunnskap om fjellet til å kunne overleve også må betale for redningsaksjoner sjøl.

Man må ta ansvar for egne handlinger, noe jeg ikke synes disse ekstremerne gjør når de setter i gang med prosjekter som godt kan ende i fordervelse.

Og det er ekstremsport å røyke, drikke alkohol,spise usunn mat osv. Det koster samfunnet mye penger og ressurser gitt.

Hvor skulle grensen gått for hva som er selvforskyldt og ikke?

Gjest Mom33
Skrevet

Og det er ekstremsport å røyke, drikke alkohol,spise usunn mat osv. Det koster samfunnet mye penger og ressurser gitt.

Det gjør jo til en viss grad det allerede.

Mennesker som spiser for mye usunn mat og dermed blir smellfeite, får jo ikke automatisk behandling på statens regning. Røykere med lungekreft blir ikke prioritert om det er kø.

Hvorfor synes du det er OK at redningsaksjoner skal kostes av det offentlige?

Gjest Personifica
Skrevet

Det gjør jo til en viss grad det allerede.

Mennesker som spiser for mye usunn mat og dermed blir smellfeite, får jo ikke automatisk behandling på statens regning. Røykere med lungekreft blir ikke prioritert om det er kø.

Hvorfor synes du det er OK at redningsaksjoner skal kostes av det offentlige?

Jobber selv i helsevesenet, og har ikke vært ute for at røykere ikke blir prioritert eller at fete med helseskader ikke får behandling? Aldri noensinne.

Gjest Starling
Skrevet

Jeg synes det er en hårreisende mangel på tankeløshet.

Jeg er glad for at vi har det slik i Norge, selv om det godt kunne vært bedre, at samfunnet skal ta vare på alle, men jeg blir grådig lei av alle som setter seg i vanskelige situasjoner som godt kunne vært unngått om de hadde aktivisert hjernen sin bedre.

Mangel på tankeløshet er det nok ikke, heller tvert imot. ;)

Kvinnen med utopiene
Skrevet

Mangel på tankeløshet er det nok ikke, heller tvert imot. ;)

hmmm..

Gjest LionQueen
Skrevet

Alle som skulle ut på slike ekstremturer, skulle være forpliktet til å tegne redningsforsikring. Den ville selvfølgelig være skyhøy, men det må de finne seg i når de vil leke med livet. De som ikke har slik forsikring da, kan jo bare skylde seg selv. Når folk setter seg i slike situasjoner helt frivillig, så kan de jo ikke klage etterpå. Eller var de ikke så proffe at de visste hva de drev med?

Gjest LionQueen
Skrevet

Kan ikke si jeg er helt enig med deg.

Jeg er sammen med en som driver ekstremskikjøring. Og kanskje er det verdens største egotrip og med fare for både det ene og det andre. Og jeg må innrømme at jeg ikke helt klarer å forstå. Men jeg har da fått med meg at det er mer enn bare en stor egogreie. Det er en direkte lidenskap. Og en lidenskap så stor at jeg aldri kommer til å klare å sette meg inn i det.

Og nei, jeg synes ikke Granheim burde finansiere letingen selv. Jeg leste i en lokalavis at en kom med forslaget at folk som gikk på vanlig skitur i fjellet, men som ikke var godt nok utstyrt for å klare å overleve minst en natt ute i tilfelle de gikk seg bort e., burde betale redningsaksjonen selv. Og det blir jo det samme? Ulykker og uhell skjer hele tiden!

Og dette er en tragedie. Som Tormod Granheim selv sier: 'Jeg føler at alt har mistet mening'.

De gjør jo ikke dette med mål om at det skal skje en ulykke.

Å diskutere dette på denne måten når det sitter mennesker der som mest sannsynlig har mistet en venn, en sønn, en bror osv., synes jeg ikke passer seg.

Eller så kan du si at hvis du har en mor, en far, søsken, en kjæreste som du vil det beste, så bør du kanskje ikke leke med eget liv. Faren er jo veldig stor for at du påfører dem en stor sorg.

DET er vel det som er ille? Ikke at andre påpeker det når faren først er skjedd. Å sette livet på spill for å få et kick vlir vel bare dummere av at en er (sannsynligvis) død før leken var slutt.

Gjest LionQueen
Skrevet

Nei, jeg mener ikke det. Men de har ønsket om å gjøre det, akkurat som andre har ønske om å gjøre andre ting.

Hva med de som dykker og det skjer en ulykke? Skal de pårørende betale redningsaksjonen?

Et kamerat av meg kjørte for noen år siden utenfor en fjellskrent med scooter og mistet livet. Ettersom det var tett snøvær var det ikke mulig å følge sporene og det ble lett i lange tider før de fant ham. Mener du familien skulle betalt det redningsaksjonen kostet?

Å kjøre scooter er vel ikke akkurat et ekstrem-stunt?

Gjest LionQueen
Skrevet

Det norske lovverket er jo hele veien basert på grenser. En må bare ramse opp det enregner som ekstremsport. Lover blir jo endret ved behov underveis. Samfunnet endrer seg med åra, og lovverket endrer seg med det.

Basehopping, ekstremskikjøring, fjellklatring og fallskjermhopping er klare kandidater. En må jo velge de aktivitetene som har flest dødsfall og flest leteaksjoner.

Skrevet

Kan ikke si jeg er helt enig med deg.

Jeg er sammen med en som driver ekstremskikjøring. Og kanskje er det verdens største egotrip og med fare for både det ene og det andre. Og jeg må innrømme at jeg ikke helt klarer å forstå. Men jeg har da fått med meg at det er mer enn bare en stor egogreie. Det er en direkte lidenskap. Og en lidenskap så stor at jeg aldri kommer til å klare å sette meg inn i det.

Og nei, jeg synes ikke Granheim burde finansiere letingen selv. Jeg leste i en lokalavis at en kom med forslaget at folk som gikk på vanlig skitur i fjellet, men som ikke var godt nok utstyrt for å klare å overleve minst en natt ute i tilfelle de gikk seg bort e., burde betale redningsaksjonen selv. Og det blir jo det samme? Ulykker og uhell skjer hele tiden!

Og dette er en tragedie. Som Tormod Granheim selv sier: 'Jeg føler at alt har mistet mening'.

De gjør jo ikke dette med mål om at det skal skje en ulykke.

Å diskutere dette på denne måten når det sitter mennesker der som mest sannsynlig har mistet en venn, en sønn, en bror osv., synes jeg ikke passer seg.

Det er mange som får kick av å kjøre fort, og føler at det gir livet mening. Er det også greit?

Skrevet

Ja,men hvor skal grensa gå da?

Trampolinehopping, utfor, klatring, strikkhopp?

Jeg er enig med deg men aner ikke hvor grensa i så fall skal gå.

Gjest Aimabel
Skrevet

Ja,men hvor skal grensa gå da?

Trampolinehopping, utfor, klatring, strikkhopp?

Jeg er enig med deg men aner ikke hvor grensa i så fall skal gå.

det behøver ikke være så vanskelig vel? F.eks det å befinne seg i områder det frarådes å ferdes? Tror ikke trampolinehopping vil havne innenfor her....?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...