Gjest hybelbeboer Skrevet 19. mai 2006 Skrevet 19. mai 2006 Jeg bor på en studentby hvor jeg deler kjøkken med fem andre. Vi har en stund hatt problemer med å få alle til å ta vaskeuke, alså vaske over kjøkkenet og gulvet, pante flasker etc. I den siste tiden har vi hengt opp en liste hvor hver enkelt kan skrive seg på hvilken uke de tar vaskeuke. Men så er det en som ikke skriver seg på. Hun har ofte klaget over at det er rotete, og at ingen gjør noe. Hun henger også opp lapper om at folk må rydde opp etter seg, og tørke av benken. Men hun setter seg ikke opp på vaskeliste. Vaskelista henger på døren så det er fysisk umulig for henne å ikke se den. Nå har en annen skrevet at "Alle SKAL ha vaskeuke". Men det hjelper ikke. Vet ikke om dette er en slags protest mot noe. Har ikke konfrontert henne med dette. Men merker nå at jeg begynner å bli rimelig sur på dette mennesket. For ikke å snakke om alt rotet som blir igjen til nestemann. Hva bør en gjøre i slike situasjoner?. Hun tar tydeligvis ikke noe hint. 0 Siter
Kvinnen med utopiene Skrevet 19. mai 2006 Skrevet 19. mai 2006 Hvis hun ikke tar et hint, er det aknskje lurt å ta det opp med henne på en saklig måte - selv om slikt kan være litt vanskelig. 0 Siter
Mistera Skrevet 19. mai 2006 Skrevet 19. mai 2006 Kjenner meg igjen:) Har hun vært sånn hele tiden når dere har bodd der? Bodde selv sånn for noen år siden, og må si det var veldig frustrerende, og ikke minst kvalmende med alle matrestene og dritten andre legger fra seg:S MEN har denne dama aldri vaska? Eller har hun vært en av de få som har orket dette? Og har nå rett og slett bare gitt opp hele greia? Eller har hun aldri rydda opp etter seg? 0 Siter
Gjest hybelbeboer Skrevet 19. mai 2006 Skrevet 19. mai 2006 Kjenner meg igjen:) Har hun vært sånn hele tiden når dere har bodd der? Bodde selv sånn for noen år siden, og må si det var veldig frustrerende, og ikke minst kvalmende med alle matrestene og dritten andre legger fra seg:S MEN har denne dama aldri vaska? Eller har hun vært en av de få som har orket dette? Og har nå rett og slett bare gitt opp hele greia? Eller har hun aldri rydda opp etter seg? Kan ikke si at hun aldri har vasket heller. Men i den siste tiden har iallfall aldri jeg sett at hun har gjort det. Selvfølgelig blir man oppgitt over andre som roter, men det blir vel ikke noe bedre av at man ikke setter seg på en vaskeuka? Da blir det jo bare mere rot. 0 Siter
Gjest Calóni Skrevet 19. mai 2006 Skrevet 19. mai 2006 Da jeg bodde på studentby hadde vi ikke lister som folk skulle skrive seg opp på. Vi bare skrev lister hvor vi rullerte hybel 1-6 gjennom semesteret, og med tydelig beskjed nederst om at dersom det ble et problem for noen å ta uka si, så måtte det byttes innbyrdes. Funker mye bedre enn å vente på at folk skal ta initiativ selv.. 0 Siter
Gjest hybelbeboer Skrevet 19. mai 2006 Skrevet 19. mai 2006 Da jeg bodde på studentby hadde vi ikke lister som folk skulle skrive seg opp på. Vi bare skrev lister hvor vi rullerte hybel 1-6 gjennom semesteret, og med tydelig beskjed nederst om at dersom det ble et problem for noen å ta uka si, så måtte det byttes innbyrdes. Funker mye bedre enn å vente på at folk skal ta initiativ selv.. Vi gjorde det før, men da var det et problem med at de som bodde der før ofte ikke tok vskeuka si , eller ikke var hjemme (så de da hadde en god unnskyldning for å ikke ta vaskeuka si). Derfor satte vi opp en slik liste istedenfor, i håp om at folk skulle ta det mere seriøst når de selv satte seg på en uke.Vi undertegner også når vi er ferdig med vaskeuka. Jeg går ut i fra at denne personen også skjønner at man kan bytte med noen om det ikke passer. men det å bare gi blaffen provoserer meg. 0 Siter
Gjest Calóni Skrevet 19. mai 2006 Skrevet 19. mai 2006 Vi gjorde det før, men da var det et problem med at de som bodde der før ofte ikke tok vskeuka si , eller ikke var hjemme (så de da hadde en god unnskyldning for å ikke ta vaskeuka si). Derfor satte vi opp en slik liste istedenfor, i håp om at folk skulle ta det mere seriøst når de selv satte seg på en uke.Vi undertegner også når vi er ferdig med vaskeuka. Jeg går ut i fra at denne personen også skjønner at man kan bytte med noen om det ikke passer. men det å bare gi blaffen provoserer meg. Nettopp derfor skrev vi med fete typer nederst at alle har selv ansvaret for at det blir vasket i uken sin, uansett om det er en nabo, bestemor eller ISS. Stort mer "idiotsikkert" fikk vi liksom ikke gjort det. Det er alltid noen som har flyttet for tidlig fra mamma og som ikke klarer å se at de må ta ansvaret selv.. Jeg er av dem som maser til folk har skrevet seg opp, jeg da 0 Siter
Gjest hybelbeboer Skrevet 19. mai 2006 Skrevet 19. mai 2006 Nettopp derfor skrev vi med fete typer nederst at alle har selv ansvaret for at det blir vasket i uken sin, uansett om det er en nabo, bestemor eller ISS. Stort mer "idiotsikkert" fikk vi liksom ikke gjort det. Det er alltid noen som har flyttet for tidlig fra mamma og som ikke klarer å se at de må ta ansvaret selv.. Jeg er av dem som maser til folk har skrevet seg opp, jeg da Jeg er i min premenstruelle fase nå, så jeg er litt bekymret i forhold til hva jeg kan finne på hvis jeg tar affære nå 0 Siter
kaffepiken Skrevet 19. mai 2006 Skrevet 19. mai 2006 Neste gang dere møtes på kjøkkenet kan du jo bare si (på en vennlig måte) at du ser at hun er den eneste som ikke har skrevet seg på vaskelista enda, og spørre om det er noen spesiell grunn til at hun ikke har skrevet seg på? (Det må jo være lov å spørre..) 0 Siter
Gjest Calóni Skrevet 19. mai 2006 Skrevet 19. mai 2006 Jeg er i min premenstruelle fase nå, så jeg er litt bekymret i forhold til hva jeg kan finne på hvis jeg tar affære nå Premenstruelle faser er de beste å ta slike krangler i når det er folk du ikke liker og det likevel nærmer seg sommerferie 0 Siter
Mistera Skrevet 19. mai 2006 Skrevet 19. mai 2006 Kan ikke si at hun aldri har vasket heller. Men i den siste tiden har iallfall aldri jeg sett at hun har gjort det. Selvfølgelig blir man oppgitt over andre som roter, men det blir vel ikke noe bedre av at man ikke setter seg på en vaskeuka? Da blir det jo bare mere rot. Ok, var iallefall det jeg gjorde:) Jeg streika:S Måtte bare rett og slett til... så ringte jeg vaktmester da det såg ut som værst:P Så ble vi trua med vaskebyrå for egen regning:D Skulle sett dem da:S Vaske liste hadde vi, hver uke også, men det tilsier ikke at partene gjør det fordi om:) Men jeg bodde sammen med 5 gutter og EI jente... der to av dem kom rett i fra mammas lune hjem, og visste ikke engang at en tvoge måtte vries om:( Om hun har vært en av de få som har ryddet opp etter seg, ja så skjønner jeg henne veldig godt:) 0 Siter
Gjest Calóni Skrevet 19. mai 2006 Skrevet 19. mai 2006 Ok, var iallefall det jeg gjorde:) Jeg streika:S Måtte bare rett og slett til... så ringte jeg vaktmester da det såg ut som værst:P Så ble vi trua med vaskebyrå for egen regning:D Skulle sett dem da:S Vaske liste hadde vi, hver uke også, men det tilsier ikke at partene gjør det fordi om:) Men jeg bodde sammen med 5 gutter og EI jente... der to av dem kom rett i fra mammas lune hjem, og visste ikke engang at en tvoge måtte vries om:( Om hun har vært en av de få som har ryddet opp etter seg, ja så skjønner jeg henne veldig godt:) En 20(!)-åring jeg bodde sammen med kom bort til og spurte helt oppriktig om hun skulle vaske gulvet med kaldt eller varmt vann. Det sto ikke på innsatsen, men det var så som så med kunnskapen 0 Siter
Gjest mittnikk Skrevet 19. mai 2006 Skrevet 19. mai 2006 En 20(!)-åring jeg bodde sammen med kom bort til og spurte helt oppriktig om hun skulle vaske gulvet med kaldt eller varmt vann. Det sto ikke på innsatsen, men det var så som så med kunnskapen han elle rhun har nok bare lurt deg 0 Siter
Gjest Calóni Skrevet 19. mai 2006 Skrevet 19. mai 2006 han elle rhun har nok bare lurt deg Nope. Hun var helt alvorlig. Det var jo selvsagt ikke bare denne episoden det gjaldt. Og når jeg fortalte henne at man brukte varmt vann for å vaske gulvet, så var hun fornøyd med svaret og startet å tappe oppi bøtta. Husker skrekken hennes var stor da hun oppdaget at ikke studentbyen hadde gått til innkjøp av oppvaskmaskiner, så hun lærte å ta oppvasken til slutt også Hun hadde bodd hjemme helt til hun var 20 år, og sa selv at hun hadde vokst opp i et hjem hvor moren tok seg av alt husarbeidet. 0 Siter
EllaJo Skrevet 19. mai 2006 Skrevet 19. mai 2006 Skulle tro vi har bodd sammen med samme person! Hun jeg bodde sammen med var likedan. Passet på at alle andre ryddet og vasket til oppsatte tider (som hun hadde bestemt på egenhånd), men den som rota mest og ryddet minst var hun... Har ikke noe spesielt råd, vi andre valgte å overse hele greia... 0 Siter
Gjest hybelbeboer Skrevet 19. mai 2006 Skrevet 19. mai 2006 Skulle tro vi har bodd sammen med samme person! Hun jeg bodde sammen med var likedan. Passet på at alle andre ryddet og vasket til oppsatte tider (som hun hadde bestemt på egenhånd), men den som rota mest og ryddet minst var hun... Har ikke noe spesielt råd, vi andre valgte å overse hele greia... egentlig er jeg mest fristet til å fryse henne helt ut, men det er vel litt barnslig det også. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.