Gå til innhold

Bivirkninger av allergitabletter?

Anbefalte innlegg

Jeg er plaget av pollenallergi og har de siste tre ukene tatt Cetirizin (10 mg) daglig. For to uker siden fikk jeg diverse symptomer: Lett kvalme, svimmelhet, halsbrann, løs mage, hodepine, svake magesmerter som ikke har vært konsentrert om noe bestemt område.

Jeg har to ganger i løpet av de to ukene tatt aspirin mot hodepinen men opplevde at det forverret halsbrannen.

Styrken på symptomene har variert mye - fra svakt ubehag til såpass kraftig kvalme og magetrøbbel at jeg måtte holde meg hjemme fra jobb.

Jeg har vært gjennom en periode med mye emosjonelt stress, men bortsett fra at jeg har en frist på et jobbprosjekt om tre uker, føler jeg meg nå ikke stresset. Jeg røyker vanligvis fem sigaretter per dag, er svært måteholden med alkohol, drikker ikke mer enn en kopp kaffe om dagen, er normalvektig (BMI 19.5) og har et balansert kosthold med mye frukt og grønnsaker. Kunne vært flinkere til å trene i perioder med mye jobb, men har generelt god kondisjon. Jeg har kuttet ut røyken den siste uken uten at det har forbedret situasjonen.

Kan allergitablettene ha forårsaket symptomene, eller er det mer naturlig å tolke dem som en senreaksjon på emosjonelt stress? Med unntak av halsbrann, har jeg aldri hatt liknende symptomer tidligere over lang tid.

Mottar med takk forslag til hva jeg kan gjøre for å minske symptomene.

(Og jeg håper spørsmålet mitt vises med avsnitt selv om forhåndsvisningen fjerner dem.)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/231130-bivirkninger-av-allergitabletter/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin

Alle plagene dine KAN tilskrives bivirkning av Cetriin. Men det er uvanlig med såpass kraftige bivirkninger; de fleste har knapt noen. Hadde vært interessant å vite om du tidligere har reagert uvanlig kraftig på medisiner; individuelle enzymsystemer i leveren gjør at man bryter ned medisiner ulikt; og noen få prosent av befolkninger får uvanlig høye konsentrasjoner av medisin i blodet ( og noen får knapt virkning av medisinene ). Dette kan måles med en spesiell blodprøve. Men mest sannsynlig har du fått sår mageslimhinne pga total-stress. Allergi i seg selv er en stress-reaksjon på kroppen. At plagene ble værre med acetyl-salisylsyre styrker mistanken. Dersom plagene er relatert til måltider (tom el. full magesekk, eller hva slags mat du inntar), styrker dette mistanken om et "syreproblem". Synes du kan prøve en syre-blokkerende kur; de reseptpliktige er mest effektive. Såpass sterke plager som du har hatt bør kanskje ledsages av en sjekk hos fastlegem for å utelukke f.eks tarmblødninger eller annet alvorlig. Såkalte H2-blokkere kan du få kjøpt reseptfritt, og de vil trolig døyve plagene dersom syreoverskudd er årsak. Men kontakt lege dersom det ikke går helt over, eller du får tilbakefall.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...