Gå til innhold

Trist å se på utviklingen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vel, dersom det ikke er foreldrenes feil, hvem er det sin feil da?

Vel, arbeisdagen er nå engang satt til 7,5 time da. Tror du det er foreldre som har satt den for å plage sine barn med å være lengst mulig i barnhage/ SFO?? De fleste småbarns foreldre idag har to studielån å betjene i tillegg til huslån og billån. For å klare dette må man ha to fulltids inntekter. Trafikken i norges største byer er større enn for 20 år siden, veistandarden har ikke fulgt etter alle steder, ergo får man lengre tid i bilkøer. Siden begge er i jobb er det ingen hjemme når barnet er ferdig med skolen eller når du har syntes det har gått lang nok tid, man må hente barnet rett fra jobb etter å ha stått 30-45 min i bilkø.

Hvilken egenpleie er det du snakker om? Massasjetimer? Tviler sterkt på at at noen mor eller far velger massasje foran å hente barnet i barnehagen. Nei, nei, nei...*riste på hodet*

Videoannonse
Annonse
  • Svar 228
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• lonelyP

24

• flisa

17

• Prozak

16

• Hawkwind

13

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Jeg trår ikke på unntak, som sagt. men jeg er trist på vegne av mange barn som jeg ser gang etter gang, dag etter dag. Fra kl 0700 til 1630 hver dag. Jeg synes det er urimelig at et 6 år gammelt barn skal være bort fra sin forelder så lenge hver bidige dag. Det er min mening, både personlige og faglige.

Du nekter kort sagt å se at det kan være grunner for det???

Skrevet

Det er nok av unnskyldninger. Det er det jeg ser. Ellers er det bare unntak.

Jeg har ikke en arbeidsgiver som hadde godtatt at jeg gikk en halvtime før tiden annenhverdag. Har du?

Gjest Trist å se
Skrevet

Du nekter kort sagt å se at det kan være grunner for det???

Det er uvesentlig for et barn om det er grunner for det eller ei. Det gir sine konsekvenser uansett.

Skrevet

Jeg trår ikke på unntak, som sagt. men jeg er trist på vegne av mange barn som jeg ser gang etter gang, dag etter dag. Fra kl 0700 til 1630 hver dag. Jeg synes det er urimelig at et 6 år gammelt barn skal være bort fra sin forelder så lenge hver bidige dag. Det er min mening, både personlige og faglige.

Vil du gå så langt at du mener dette grenser til omsorgssvikt?

Skrevet

Trist å se at det jobber folk på SFO som har så lite begrep om hvordan arbeidslivet fungerer for tiden.

Snakk om å lage seg fordommer på bakgrunn av egne antagelser uten å sjekke hva rammebetingelsene for de forskjellige foreldrene er.

Nesten fristende å kalle deg rasist - men det blir feil bruk av begreper.

Men at du lager deg egne fordommer uten å ta deg bryet med å sjekke opp litt fakta er ihvertfall veldig klart...

Gjest Trist å se
Skrevet

Vel, arbeisdagen er nå engang satt til 7,5 time da. Tror du det er foreldre som har satt den for å plage sine barn med å være lengst mulig i barnhage/ SFO?? De fleste småbarns foreldre idag har to studielån å betjene i tillegg til huslån og billån. For å klare dette må man ha to fulltids inntekter. Trafikken i norges største byer er større enn for 20 år siden, veistandarden har ikke fulgt etter alle steder, ergo får man lengre tid i bilkøer. Siden begge er i jobb er det ingen hjemme når barnet er ferdig med skolen eller når du har syntes det har gått lang nok tid, man må hente barnet rett fra jobb etter å ha stått 30-45 min i bilkø.

Hvilken egenpleie er det du snakker om? Massasjetimer? Tviler sterkt på at at noen mor eller far velger massasje foran å hente barnet i barnehagen. Nei, nei, nei...*riste på hodet*

Det finnes 1000 grunner til at foreldre ikke kommer før stengetid, vi har utrolig innsikt fra her vi jobber. Feks så jobber faren full tid, men moren har fri, men hun prioriterer venner og egenpleie hva nå enn det går ut på.

Gjest Trist å se
Skrevet

Trist å se at det jobber folk på SFO som har så lite begrep om hvordan arbeidslivet fungerer for tiden.

Snakk om å lage seg fordommer på bakgrunn av egne antagelser uten å sjekke hva rammebetingelsene for de forskjellige foreldrene er.

Men at du lager deg egne fordommer uten å ta deg bryet med å sjekke opp litt fakta er ihvertfall veldig klart...

Da antar jeg at du jobber 9,5 timer hver dag?

Skrevet

Men det kan bli litt morsomt å se hvordan hun organiserer seg den dagen hun får barn selv, jobber til 16.30 og kanskje har en 30 minutters kjøring for å hente ungene i barnehagen...:-)

Skrevet

Det er uvesentlig for et barn om det er grunner for det eller ei. Det gir sine konsekvenser uansett.

Ikke uvesentlig. Barnet har et trygt hjem, får mat hver dag og omsorg. Samfunnet i dag bygger på at begge foreldre skal være i arbeid. Dersom du ikke greier å se det synes jeg ikke noe særlig om deg som fagperson nei (så blæh, det var en fæl ting å si, men fagperson bør kunne se litt videre enn du gjør)

Gjest Trist å se
Skrevet

Vil du gå så langt at du mener dette grenser til omsorgssvikt?

En 6-åring synes ofte at å være borte fra sine foreldre 10 timer per dag er mye. Jeg sier ikke mer.

Skrevet

En arbeidsdag er som regel omtrent 8 timer. Mener du det er egoistisk og feil å i det hele tatt jobbe (begge foreldre) full tid når de har barn? I såfall er det en streit nok mening. Men hvis du først mener det er greit, så er 9 timer helt normalt når man arbeider full tid. En halvtime til og fra jobb er ganske gjennomsnittlig, vil jeg tro.

"..........................................."

Skrevet

Det finnes 1000 grunner til at foreldre ikke kommer før stengetid, vi har utrolig innsikt fra her vi jobber. Feks så jobber faren full tid, men moren har fri, men hun prioriterer venner og egenpleie hva nå enn det går ut på.

Du må nok bare innse at samfunnet idag er et annet enn for 20 år siden. Historien din om damer som har "fri" tar jeg ikke for god fisk uten videre. For alt du vet kan moren ha mer å streve med enn du ser på overflaten.

Skrevet

Da antar jeg at du jobber 9,5 timer hver dag?

2x45 minutter reisevei, 8 timers arbeidsdag.

Det blir 9,5 timer det gitt.

Nå er jeg såpass heldig at jeg har fleksitid, og dermed sjelden havner i den klemma selv.

Men svært mange som jobber i det private næringslivet har ikke slike muligheter.

Og selv med fleksitid er det ulemper. Som at de korte dagene må jobbes inn igjen.

Vis meg den arbeidsgiver som sier at det er ok at man jobber mindre enn kontraktfestet fordi man har barn man trenger tid med.

Lykke til med å finne en slik arbeidsgiver - jeg vet ikke om noen med den innstillingen...etter 15 år i arbeidslivet og ganske mange forskjellige arbeidsplasser...

Skrevet

En 6-åring synes ofte at å være borte fra sine foreldre 10 timer per dag er mye. Jeg sier ikke mer.

Jeg spør deg, siden du påberoper deg faglig kunnskap mht barns ve og vel, om det_du_ observerer i din jobb er/grenser til omsorgssvikt?

Skrevet

Men det kan bli litt morsomt å se hvordan hun organiserer seg den dagen hun får barn selv, jobber til 16.30 og kanskje har en 30 minutters kjøring for å hente ungene i barnehagen...:-)

Tja, hvis ikke trådstarter er av den eldre garde da, som har formet seg sine egne helst sterke meninger om hvordan ting skal gjøres og skal være.

Heller mot det faktisk - da det er sjelden at unge mennesker viser en så stor grad av manglende forståelse og inkompetanse som trådstarter her utviser...

Gjest Trist å se
Skrevet

En arbeidsdag er som regel omtrent 8 timer. Mener du det er egoistisk og feil å i det hele tatt jobbe (begge foreldre) full tid når de har barn? I såfall er det en streit nok mening. Men hvis du først mener det er greit, så er 9 timer helt normalt når man arbeider full tid. En halvtime til og fra jobb er ganske gjennomsnittlig, vil jeg tro.

"..........................................."

8 timer er greit, det er en arbeidsdag. 10 timer er unødvendig og alt for mye for 6-åringene.

Skrevet

Vel, jeg ser en del forskjellig da, og synes det er unødvendig at barn må være vekke fra foreldre i snart 10 timer fra foreldre per dag... i alle fall når de har to foreldre...skulle vært undødvendig da..mener jeg..en arbeidsdag er på 7,5 timer og et barn har to foreldre som har to arb.dager

Jeg skal ikke si noe om deg som fagperson, men hvis du alvorlig ikke ser at det i en del tilfeller kan være helt nødvendig at begge foreldrene arbeider full dag, for å forsørge seg selv og ungene, så setter jeg spørsmålstegn ved dine kunnskaper om samfunnet rundt deg. Og først snakker du om 9 timer, så etterhvert om 10 timer. Snart er det vel både 12 og 16 timer, tenker jeg. Hint: 8 timer arbdeisdag + 45 min reisevei hver vei = 9.5 timer.

"............................................"

Skrevet

8 timer er greit, det er en arbeidsdag. 10 timer er unødvendig og alt for mye for 6-åringene.

Har du trangt for det? Hvor mange tror du har mulighet å ha ungene i barnehage eller sfo som er så nært at det tar nøyaktig 0 minutter å reise derfra til jobben og tilbake? Beklager, men enten gjør du deg dummere enn du er her, eller så er det noe alvorlig galt med gangsynet ditt.

"............................................"

Gjest Trist å se
Skrevet

Tja, hvis ikke trådstarter er av den eldre garde da, som har formet seg sine egne helst sterke meninger om hvordan ting skal gjøres og skal være.

Heller mot det faktisk - da det er sjelden at unge mennesker viser en så stor grad av manglende forståelse og inkompetanse som trådstarter her utviser...

Hawkind, og i hvilken posisjon er du da som kan bedømme meg som inkompitent?:)

Vedder på at du kun er en forelder.

Du bør være professor i spes.ped for å vurdere meg.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...