Gå til innhold

Trist å se på utviklingen

Anbefalte innlegg

Gjest Trist å se
Skrevet

Jeg har ikke en arbeidsgiver som hadde godtatt at jeg gikk en halvtime før tiden annenhverdag. Har du?

Uavhengig av det stiller jeg likevel det foregående spørsmål. Livets realiteter kan likevel være knallharde, det er jeg med på.

Videoannonse
Annonse
  • Svar 228
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• lonelyP

24

• flisa

17

• Prozak

16

• Hawkwind

13

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

jeg tror ikke jeg er uvitende om rammebetingelsene i arbeidslivet akkurat, når jeg reagerer på barn som venter på sine foreldre i 10 timer

Du har så langt reagert på at foreldre er på jobb, og grunnet arbeidstid og reisevei er borte i 10 timer.

Og har så langt kun konkludert med at det er foreldrene som er skyld i at det er slik.

Rammebetingelsene som styrer dette har du ikke snakket om.

Skrevet

jeg har full forståelse for arbeidstiden. Men reiseveien er vel noe man kan gjøre noe med på sikt....?

Slikt er lettere sagt enn gjort.

Begrenset hvor ofte enn arbeidsgiver synes det er kult å ha arbeidstakerne fraværende grunnet jobbintervjuer, eksempelvis.

Begrenset hvor ofte det er ledige stillinger i nærheten av der man bor og, for den saks skyld.

Ihvertfall som man er kvalifisert til å søke på.

Foreldre som har lang reisevei prøver i de fleste fall å gjøre noe med dette - men mulighetene til å gjøre noe med dette er for de fleste få.

Gjest lukas maker
Skrevet

En arbeidsdag er som regel omtrent 8 timer. Mener du det er egoistisk og feil å i det hele tatt jobbe (begge foreldre) full tid når de har barn? I såfall er det en streit nok mening. Men hvis du først mener det er greit, så er 9 timer helt normalt når man arbeider full tid. En halvtime til og fra jobb er ganske gjennomsnittlig, vil jeg tro.

"..........................................."

jeg jobber i barnehage, og der er selv de minste i barnehagen fra 7-17. Jeg synes det er veldig lenge for så små barn. Bare tenker på hvor sliten jeg er selv utpå ettermiddagen. Jeg forstår godt at aleneforeldre ikke har det så lett, men jeg synes det er litt rart at ikke andre foreldre prøver å kutte litt på prosenten, mens barna er små. En annen mulighet er jo hvis foreldrene har ulik arbeidstid, og en bringer sent og den andre henter tidlig. Jeg skulle ønske at arbeidsforholdene kunne legges bedre til rette for småbarnsforeldre. Men jeg tror også det går mye på prioritering.

Gjest andre land....
Skrevet

er enig at det er lange dager for barna, men vet du at Norge er ett av landene som faktisk har korte dager;)

Jeg har bodd i Frankrike for eksempel der skole dagen begynner klokken 9 og er ferdig klokken halv fem. De som jobber må ofte levere barna klokken 8 på sfo opg det er sfo fram til klokken 19.00. Ja da kan man snakke om lange dager..Og det er realiteten for de fleste barna og dette fra de er 3 år siden skolen begynner da.....I Norge har de fleste det ganske godt selv med dager fram til klokken halv fem:)

Gjest printa
Skrevet

Er du bare naiv, eller er årsaken til at du fremmer dine påstander, i bunn og grunn myntet på ditt ønske om å ha mer fritid. Så gir du foreldrenes samvittighet skylda. Det er råttent gjort.

Topar foreldre og aleneforeldre har nok dårlig samvittighet som det er, når rammevilkårene for å kombinere, jobb og barn, er så dårlig som det er, i vårt ellers så fremfødte samfunn. Noormalarbeidstid er 7,5 t, og normal reisevei 30 min t/r.

For å jobbe i SFO er det ikke nødvendig med pedagogikk utdanning, og det vises iallfall veldig tydlig i dette tilfellet.

At barna våre må være i tilsynsordning, så lenge er ikke foreldrenes eller barnas problem, det er et samfunnsproblem og en utfordring. En gruppe som er med på å gjøre dette vanskelig for foreldrene, er bla. holdningene til de som jobber i slike tilsynsordninger.

Gjest LOTUS78
Skrevet

Tiltross for at foreldre gjennomsnittelig er mye mer borte fra barna sine i dag enn på 70-80 tallet, så bruker foreldre mer tid direkte på barna. Samfunnet har endret seg betydelig det siste 10året og skole og barnehage har fått mer omsorgsoppgaver når det gjelder barna. Derfor er det viktig at sfo får omsorgsfulle kvalifisert persnale som kan legge til rette for at alle har det bra på sfo. Mange av disse barna hadde jo ikke vært sammen med foreldrene sine om de hadde kommet hjem før, fordi barna hadde vært ute å lekt med andre barn.

Disse barna som er i fåtall i hvertfall ute i distriktsnorge (byer vet jeg ingenting om), er vant til dette og vet ikke om annet. De har det bra og gøy på sfo, har de ikke det, så må noe gjøres på den aktuelle sfo.

Det er stygt å ta frem egenpleie i diskusjonen, fordi de aller fleste foreldre gjør sitt aller beste for at barna skal ha det bra. Det er også derfor foreldre betaler nærmere 2000kr i mnd for at barnet skal være på sfo i steden for hjemme på selvstyr.

Det er mange steder der mor jobber redusert stilling når barna er små, men det må være den enkeltes families avgjørelse og de ene er ikke bedre enn det andre. I distriktene er bokostnadene betydelig lavere og man trenger mindre inntekt for at det skal gå rundt, slik er det ikke i byene.

Selvom mor er hjemme, noe som er sjeldent, betyr ikke det at barna får noe mer oppmerksomhet enn andre barn.

Barn har godt av å komme sammen med andre barn å leke. Dette er viktig for barnets utvikling.

Kose seg sammen som familie, kan man gjøre på ettermiddagen,helger og ferier

Gjest tidligere pendler
Skrevet

Etter tråden å dømme er det her jeg mer enn gjerne sier at når pedagogikken går inn, går vettet ut!

Makan til kvinnemenneske

Gjest Ikke skrevet under
Skrevet

Hei!

NÅ har jeg ikke fulgt med i hele tråden enda, men er nødt til og kommentere allikevel.

Ja, jeg har tatt ett valg til det du beskriver. Ja, jeg jobber mye motsatt av mannen min, men mange ganger tenker jeg også at det ikke er den beste løsningen, verken for min lille go klump på 2 1/2 eller oss som foreldre.

Jeg begynner ofte sent på jobben, kanskje først i 10-11 tiden, mannen min begynner ofte kl.0600. Dette er ikke alle forunt og kunne legge opp sin egen arbeidsdag.

Vanlig dag hos oss:

Kl. 0500 mann står opp og drar på jobb.

KLompers og jeg sover til vi våkner, spiser i ro og fred, kler på oss og går i barnehagen. (alt fra kl.0800-1100)

kl.1500-1600 mann kommer hjem fra jobb og henter klompers og spiser middag.

Jeg kommer hjem fra jobb alt etter som, men velger ofte og prøve og rekke middagen hjemme, for så og legge sønnen kl. 1900, og så reise tilbake på jobb.

Jeg ser mange fordeler for klumpers at jeg/vi har valgt dette nå. Men jeg ser faktisk veldig mange bakdeler også. Kanskje enda fler? Jeg vet ikke, men jeg kan nevne.

Vi har liten "familie tid" alle 3 sammen.

Vi har lite ork til og møte venner, og finne på noe på kvelden, pga. ugunstige arbeidstider.

Ja, og selvsagt mange fler, jeg kan ramse opp i fleng, men det spiller ingen rolle.

Jeg tror du bør skjønne at alle foreldre prøver og gjøre di beste valgene for barnets beste, og at alle valg følger det med noen ulemper.

I dag foreksempel....for meg..

Jeg startet egentlig ferie i går, men reiser takk og lov ikke før til mandag, da jeg har tatt litt korte dager i det siste, og har mye hengende over meg på jobben.

Jo så i dag, måtte jeg stå opp kl.0400 for og reise over på jobb, sånn at jeg får noe lørdag sammen med sønnen min også. Jeg er fortsatt på jobb, men trengte en liten pause, for og klarne tankene mine, før jeg fortsetter og reiser hjem kl.1600.

Da skal jeg kose meg, vaske klær, pakke, leke med sønnen etc. og stuper nok i seng rett etter han, sånn at jeg ikke ødelegger hele søndagen også.

Ikke døm andres valg.

Vi gjør bare vårt beste....

MVH

ikke skrevet under

ps. Jeg tror jeg kommer til og begynne og jobbe mer normale tider etter hvert, tror neppe klompers tar store skaden av det ;o)

PPS: Håper ikke jeg kommer i samme SFO som deg, når han blir stor nok.

ppps. Er du sikker på at ikke du burde ta ett valg, og heller jobbe med noe annet, du er klar over at SFO er og passe andres barn når foreldrene må jobbe?

Gjest sfo arbeider
Skrevet

Jobber selv på sfo,vi får skylde på politikerne for det er jo ikke foreldrene sin skyld at barn må være lenge på sfo/barnehage.

Man kan heller ikke velge å vrake i jobber og bestemme arbeidstid selv.

Håper på 6 timers arbeidsdag!

Vi som jobber på sfo før gjøre jobben våres og være der for barna,gjøre sfo/barnehage lystbetont er en viktig del av jobben vår!

Vet at fredager kan være lange for det er deilig å dra på helge handel uten barn i "skjørtekanten",det synes vel du også det?

Lykke til videre i jobben din å stå på,fornøyde voksne smitter over på barna.

Gjest abrahamsen
Skrevet

Jo, jeg er tildels enig med deg. Her har ungene full barnehageplass og full SFO. Vi trenger det kanskje ikke, men det visste vi ikke før året startet. Barnehagebarnet blir levert ca 09.30 eller senere og hentet senest kl 16.00. (Som oftest før)

Noen dager gidder vi ikke gå i barnehagen heller.

Eldstemann elsker SFO og VIL være der hver ettermiddag til kl 15.30. Går hjemmefra kl 08.00 og blir ofte hentet før 15.30.

Men jeg begriper ikke de som har ungene i bhg og sfo fra 07.00 til 16.30. Ser ikke helt vitsen med å ha barn jeg da.

Det er MIN mening

Gjest ikke skrevet under
Skrevet

Jo, jeg er tildels enig med deg. Her har ungene full barnehageplass og full SFO. Vi trenger det kanskje ikke, men det visste vi ikke før året startet. Barnehagebarnet blir levert ca 09.30 eller senere og hentet senest kl 16.00. (Som oftest før)

Noen dager gidder vi ikke gå i barnehagen heller.

Eldstemann elsker SFO og VIL være der hver ettermiddag til kl 15.30. Går hjemmefra kl 08.00 og blir ofte hentet før 15.30.

Men jeg begriper ikke de som har ungene i bhg og sfo fra 07.00 til 16.30. Ser ikke helt vitsen med å ha barn jeg da.

Det er MIN mening

Nei da kan det jo ikke være noe vits og ha barn om man ikke kan løse det akuratt på samme måte som deg......

*latterkrampe*

Gjest LOTUS78
Skrevet

Nei da kan det jo ikke være noe vits og ha barn om man ikke kan løse det akuratt på samme måte som deg......

*latterkrampe*

herregud så hårsår enkelte er, kanskje fordi abrahamsen hadde et poeng som du ble truffet av. Hun sa også at det var hennes mening og hun pratet for seg selv.

Gjest ikke skrevet under
Skrevet

herregud så hårsår enkelte er, kanskje fordi abrahamsen hadde et poeng som du ble truffet av. Hun sa også at det var hennes mening og hun pratet for seg selv.

Jeg må få lov til og le av MENINGEN hennes om at hun ikke skjønner vitsen med barn om man leverer kl. 0700 og henter kl.1630.

Da hadde befolkningen her til lands dødd ut etterhvert. SÅ en liten vits tror jeg vel det er ;o)

Nei, hos meg traff hun ikke noe ømt punkt.

Og jeg finnes absolutt ikke hårsår, og ble ikke dødelig fornærmet.

MVH

Ikke skrevet under

ps. ikke nødvendig og være så krass Lotus78, vet ikke hvem som er hårsår her jeg;o)

Gjest LOTUS78
Skrevet

Jeg må få lov til og le av MENINGEN hennes om at hun ikke skjønner vitsen med barn om man leverer kl. 0700 og henter kl.1630.

Da hadde befolkningen her til lands dødd ut etterhvert. SÅ en liten vits tror jeg vel det er ;o)

Nei, hos meg traff hun ikke noe ømt punkt.

Og jeg finnes absolutt ikke hårsår, og ble ikke dødelig fornærmet.

MVH

Ikke skrevet under

ps. ikke nødvendig og være så krass Lotus78, vet ikke hvem som er hårsår her jeg;o)

Beklager hvis du oppfattet meg som krass det mente jeg ikke, men synest at det virket som du tok deg nær av det hun sa. Folk gjør så godt de kan og barn har det stort sett bra i barnehage/sfo.

Gjest ikke skrevet under
Skrevet

Beklager hvis du oppfattet meg som krass det mente jeg ikke, men synest at det virket som du tok deg nær av det hun sa. Folk gjør så godt de kan og barn har det stort sett bra i barnehage/sfo.

Hei du!

Jeg har forståelse jeg for di fleste synspunkt, ref. innlegge mitt litt lenger ned, Om og ta valg.....

Skulle gjerne vært en "super mamma" jeg, men det får jeg desverre ikke til, men jeg gjør nå så godt jeg kan. Og mer kan ingen forlange heller.

Ha en flott helg til deg.

MVH

Gjest LOTUS78
Skrevet

Hei du!

Jeg har forståelse jeg for di fleste synspunkt, ref. innlegge mitt litt lenger ned, Om og ta valg.....

Skulle gjerne vært en "super mamma" jeg, men det får jeg desverre ikke til, men jeg gjør nå så godt jeg kan. Og mer kan ingen forlange heller.

Ha en flott helg til deg.

MVH

Det er tøft å være småbarnsforeldre i dag, ingen tvil om det, så det er nok sårende å få kritikk. Det er vel de siste småbarnsforeldre trenger.

Gjest Kan ikke folk enkle regler mer?
Skrevet

Hei!

NÅ har jeg ikke fulgt med i hele tråden enda, men er nødt til og kommentere allikevel.

Ja, jeg har tatt ett valg til det du beskriver. Ja, jeg jobber mye motsatt av mannen min, men mange ganger tenker jeg også at det ikke er den beste løsningen, verken for min lille go klump på 2 1/2 eller oss som foreldre.

Jeg begynner ofte sent på jobben, kanskje først i 10-11 tiden, mannen min begynner ofte kl.0600. Dette er ikke alle forunt og kunne legge opp sin egen arbeidsdag.

Vanlig dag hos oss:

Kl. 0500 mann står opp og drar på jobb.

KLompers og jeg sover til vi våkner, spiser i ro og fred, kler på oss og går i barnehagen. (alt fra kl.0800-1100)

kl.1500-1600 mann kommer hjem fra jobb og henter klompers og spiser middag.

Jeg kommer hjem fra jobb alt etter som, men velger ofte og prøve og rekke middagen hjemme, for så og legge sønnen kl. 1900, og så reise tilbake på jobb.

Jeg ser mange fordeler for klumpers at jeg/vi har valgt dette nå. Men jeg ser faktisk veldig mange bakdeler også. Kanskje enda fler? Jeg vet ikke, men jeg kan nevne.

Vi har liten "familie tid" alle 3 sammen.

Vi har lite ork til og møte venner, og finne på noe på kvelden, pga. ugunstige arbeidstider.

Ja, og selvsagt mange fler, jeg kan ramse opp i fleng, men det spiller ingen rolle.

Jeg tror du bør skjønne at alle foreldre prøver og gjøre di beste valgene for barnets beste, og at alle valg følger det med noen ulemper.

I dag foreksempel....for meg..

Jeg startet egentlig ferie i går, men reiser takk og lov ikke før til mandag, da jeg har tatt litt korte dager i det siste, og har mye hengende over meg på jobben.

Jo så i dag, måtte jeg stå opp kl.0400 for og reise over på jobb, sånn at jeg får noe lørdag sammen med sønnen min også. Jeg er fortsatt på jobb, men trengte en liten pause, for og klarne tankene mine, før jeg fortsetter og reiser hjem kl.1600.

Da skal jeg kose meg, vaske klær, pakke, leke med sønnen etc. og stuper nok i seng rett etter han, sånn at jeg ikke ødelegger hele søndagen også.

Ikke døm andres valg.

Vi gjør bare vårt beste....

MVH

ikke skrevet under

ps. Jeg tror jeg kommer til og begynne og jobbe mer normale tider etter hvert, tror neppe klompers tar store skaden av det ;o)

PPS: Håper ikke jeg kommer i samme SFO som deg, når han blir stor nok.

ppps. Er du sikker på at ikke du burde ta ett valg, og heller jobbe med noe annet, du er klar over at SFO er og passe andres barn når foreldrene må jobbe?

Tren litt på å/og regelen.

Gjest LionQueen
Skrevet

Samfunnsutviklingen svinger. Men det er en rar utvikling det der. Få barn for å få andre til å passe dem. Men slik har samfunnet blitt, en lever i det samfunnet en lever i, og det er ikke lett å leve som våre foreldre og besteforeldre gjorde nå.

Noe som jeg synes er enda rarere er de engelske foreldrene som sender ungene bort på kostskole fra de er få år gamle.

Gjest Sebana
Skrevet

Er det noe galt med noen? Jeg håper at barna får et bra tilbud på sfo, men du skriver som det er en venteplass hvor de nærmest sitte på en hylle og venter på kvalitetstid sammen med foreldrene sine.

Nordmenn har kortest arbeidsdag av alle. Nordmenn er mest sykemeldt og uføretrygdet av alle. Nordmenn er minst glad i jobben sin av alle. Nordmenn får ikke så mange barn i gjennomsnitt som mange andre. Nordmenn har mere ferier og fridager enn mange andre.

Norske kvinner har større arbeidsdeltakelse enn mange andre.

Kanskje det er det siste du synes er trist? Hvis mødrene var hjemme og bakte boller mens barna var på skolen så hadde vi ikke trengt sfo. Det fantes før i tiden og alt var sååååå mye bedre da. Da hadde mennene alt økonomisk ansvar og ga ikke kvinnene penger til tant og fjas. De dro til frisør og fikk lagt håret for mange uker av gangen, og var lykkelig uvitende om fremtidens treningssentre.

Var det så mye bedre? Av en eller annen grunn kjempet vi oss vekk fra dette. Av en eller grunn ser jeg ikke dette i nostalgiens skjær. Av en eller annen grunn er jeg og mange andre i mot kontantstøtte og vil ha full barnehagedekning.

Jeg tror ikke du har særlig erfaring med å jobbe med barn. Jeg tror ikke du har noen som helst utdanning til å jobbe med barn, enda mindre til å forstå samfunnsstruktur og endringer i samfunnet. Du glorifiserer et eller annet i bakgrunnen, men mest slenger du ut av deg et eller annet som personalet i vedkommende sfo sannsynligvis diskuterer når de er lei jobben sin slik mange nordmenn er. Det finnes både frustrerte fruer og andre i vårt samfunn. Det er lett å være trøtt om ettermiddagen, men i Norge blir det av en eller annen grunn veldig usunt å være trøtt på arbeidsplassen sin.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...