Gå til innhold

Trist å se på utviklingen

Anbefalte innlegg

Gjest LionQueen
Skrevet

Hvorfor tror du mødre kjempet seg frem mot likestilling?

Var det til meg?

Jeg sa jo at utviklingen har gjort at det er naturlig for dagens mødre å gjøre slik de gjør i dag. Selv om mange føler at det ikke er riktig, følelsesmessig sett. De fleste nekter dog for at de har slike følelser.

Forøvrig har jeg selv brukt både dagmamma, barnehage og SFO til mine barn. Men siden vi jobbet, var barna 'fritidsaktiviteten' vår. Vi hadde ikke andre hobbyer de åra barna var små.

Men, ærlig talt, så ville jeg vært mer fornøyd med min oppdragerrolle om jeg hadde vært mer hjemme med barna mens de var små. På halv tid f.eks., det måtte vært perfekt. Men vår økonomi tillot ikke det da.

Videoannonse
Annonse
  • Svar 228
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• lonelyP

24

• flisa

17

• Prozak

16

• Hawkwind

13

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Hvorfor skal det være så mye bedre å være sammen med foreldrene enn på SFO med vennene? Hvis gutten min kan gå hjem når han vil en dag, kommer han som regel senere hjem enn når jeg henter han fordi han da blir til siste kamerat har gått hjem. Ofte blir de med venner hjem eller går på besøk etter middag også, det er jo ikke meg de først og fremst vil være sammen med.

Vi jobber begge full tid og gutten er på SFO fra 7.30 (når de åpner) til 15.45. Likevel kan jeg forsikre deg om at han er det viktigste i livet mitt. Men han er ikke det eneste i livet mitt, jeg ønsker å jobbe, jeg ville vært en mye dårligere for barna mine hvis jeg ikke hadde jobbet, eller hvis jeg hadde hatt en jobb jeg ikke trivdes i. I løpet av året er han dobbelt så mye av sin våkne tid hjemme som på SFO/skole, og jeg tror han er fornøyd med tingenes tilstand.

Skrevet

Jeg prøver å levere mine så sent som mulig om morgenen og henter dem så fort jeg kan om ettermiddagen. Snuppa går nå siste året i barnehagen og om jeg kommer for tidlig i forhold til hennes rytme så får jeg flåkjeft - av henne! Hun vil være lengre i barnehagen! :o)

Ikke alltid skolegutten har tid til å være med hjem med en gang heller, han bare må gjøre ferdig ditt og snakke litt med datt osv osv...

Skrevet

Jobber selv på sfo,vi får skylde på politikerne for det er jo ikke foreldrene sin skyld at barn må være lenge på sfo/barnehage.

Man kan heller ikke velge å vrake i jobber og bestemme arbeidstid selv.

Håper på 6 timers arbeidsdag!

Vi som jobber på sfo før gjøre jobben våres og være der for barna,gjøre sfo/barnehage lystbetont er en viktig del av jobben vår!

Vet at fredager kan være lange for det er deilig å dra på helge handel uten barn i "skjørtekanten",det synes vel du også det?

Lykke til videre i jobben din å stå på,fornøyde voksne smitter over på barna.

Ja drar man rett fra jobb, henter ungene og tar dem med for å handle så er jo det også vanvittig galt og rene barnemishandlingen :-)

Gjest sfo arbeider
Skrevet

Ja drar man rett fra jobb, henter ungene og tar dem med for å handle så er jo det også vanvittig galt og rene barnemishandlingen :-)

Barna har det nok bedre på sfo/barnehage imens foreldrene handler.

Gjest ikke skrevet under
Skrevet

Jeg må få lov til å le av folk som lar ungene være i barnehage og sfo/skole i 9 timer pr dag.

Ja, det kan du gjerne.

Du kan gjerne dømme di også du ;o)

Jeg lar ikke mitt barn være i barnehagen så lenge heller, men har ikke samme meninger som deg uansett.

Og si at om man har barn i barnehage i 9 timer, så kunne man like gjerne la det være. Ja, det er din mening, men det gjør deg ikke mindre dømmende av den grunn.

Skrevet

De jobber antagelig 100% og da kommer man raskt oppi 9 timer med reisevei til jobben.

Jeg kan ikke skjønne at du synes det er egoistisk, mat må man ha og husleiene er høye. Det koster å ha barn også og SFOprisene er ikke akkurat billige.

Skrevet

Ja, det kan du gjerne.

Jeg lar ikke mitt barn være i barnehagen så lenge heller, men har ikke samme meninger som deg uansett.

Og si at om man har barn i barnehage i 9 timer, så kunne man like gjerne la det være. Ja, det er din mening, men det gjør deg ikke mindre dømmende av den grunn.

Hvem betaler regningene dine da? Og hvor i landet bor du der man ikke trenger å jobbe 100% for å overleve.

Skrevet

Jo, det er godt mulig at det finnes lite kunnskaper hos trådstarter. Jeg skjønner at enkelte har problemer tilsvarende det du beskrev her. De fleste har nok 30-60 min. reisevei. Men for mange vil det la seg gjøre å foreta visse endringer slik at barna får det greiere. Det er tross alt kun snakk om noen år.

Grunnen til at jeg reagerer er at det gjelder så mange! Jeg kan si at flesteparten oppholder seg i barnehagen hele åpningstiden. Alltid. Selv om enkelte foreldre er hjemme med yngre søsken o.l. På samme måte ser vi at barna mangler tøy tilpasset vær og ekstra skift. Det sier også noe om hvor lite tid foreldrene har å avse barna.

Klart det gjelder mange siden 50% av foreldrene er aleneforeldre og dermed er avhengig av å jobbe 100%

Skrevet

Jeg har fått to egne barn, ett fra egen mage og ett adoptert.

Begge dele kun av egoistiske grunner. Det er ingen forskjell på det. Hvorfor har du fått det for deg at de som adopterer er mindre "egoistiske" enn de som bare får egenfødte?

Når det er sagt, så synes jeg ønsket om barn er et av de bedre egoistiske ønskene vi har, da. Og selv om det er egoistisk, i bunn og grunn, så innebærer det også et valg om å sette noen andre foran seg selv. For det blir man nødt til som foreldre, uansett.

Jeg tror jeg er blitt mindre selvopptatt av å ha barn. Men veldig "egoistisk" på barnas vegne.

Du har sikkert rett -likevel gjør man et født barn en tjeneste når man adopterer :)

Skrevet

"jeg har full forståelse for arbeidstiden. Men reiseveien er vel noe man kan gjøre noe med på sikt....?"

Ja, selvfølgelig. Når man har arbeidet en stund på samme sted, kan man søke kommunen(e) og staten om å få forkortetet reiseveien. Dette innebærer at stat og komune går sammen om å trekke sammen veien, og på den måten flytte arbeidsstedet nærmere der man bor. I heldige tilfeller kan man få redusert reisetiden med inntil 90% på denne måten (og enkelte andre, som har reisevei i motsatt retning) får forlenget den med 90%.

"........................................."

*LOL*

Gjest endra
Skrevet

Jeg er ganske enig med deg, jeg.

Det er mange foreldre som ikke "orker" mere tid sammen med barna sine. Dette gjelder mange som er hjemme i permisjon med baby. "Det er såååå godt å få eldstemann i barnehagen" hører jeg fra flere jenter som jeg kjenner. Og det er sukk og stønn om det er planleggingsdag i barnehagen en dag.

Tror også mange kunne hatt redusert arbeidstid, for å kunne tilbringe mere tid med barna sine.

Klar over at mange ikke har et valg, men veldig mange har det, og prioriterer vekk tid med barna sine.

Trist å tenke på. Tiden går så fort. Pluttselig er de ungdommer, da er ikke foreldrene så viktige for de lenger. Kanskje ikke så rart når de gjennom flere år har følt at foreldrene ikke har orket å være så mye sammen med de. Barn senser mere enn man aner.

Gjest går så fint så
Skrevet

Hvem betaler regningene dine da? Og hvor i landet bor du der man ikke trenger å jobbe 100% for å overleve.

Mye går om man vil. Jeg er hjemme. Kjøper både klær, sko, skiutstyr, leker, bilstoler, sykler osv... på loppemarked. Jeg får tom skryt ofte for at barna mine kler seg så fint for det er utrolig hvor mye bra man finner der om man er tidlig ute.

Alt er snakk om vilje. Vil man så klarer man seg. ikke så dyr bolig har vi heller.

Gjest ikke skrevet under
Skrevet

Jeg jobber 100% og betaler mine egne regninger.

Jeg liker SFO ordningen og har ikke noe i mot den, så da har du nok misforstått meg veldig. Jeg har til og med vurdert og bruke barnehagen mer, kontra hvordan vi har valgt og gjøre det frem til nå, og da blir jeg av dem som har baret mitt 9 timer i barnehagen. MEN jeg tror og mener at mitt barn ikke vil ta noe skade av dette :o)

Ref. mitt innlegg lenger ned om å ta valg.

Jeg påpeker bare at det aldri finnes noe valg som er 100% bare bra, men at vi alle som er foreldre gjør det vi syns er best for barnet/barna vårt/våre.

Vennlig hilsen

Gjest ikke skrevet under
Skrevet

Tren litt på å/og regelen.

Beklager så mye:o)

Gjest abrahamsen
Skrevet

Ja, det kan du gjerne.

nei.

Skrevet

Moren min jobbet stort sett ikke. Men jeg levde ikke i noen bolleduftende idyll for det.

Jeg var ute og lekte hele dagen, sammen med barna som bodde i samme gate. Moren min var inne og gjorde husarbeidet.

Foreldrene mine så jeg lite til, faktisk er jeg overbevist om at mine barn har mer tid med meg enn jeg hadde med mine foreldre.

At barn så så mye mer til foreldrene sine før, tror jeg er en myte. Akkurat som det er en myte at dagens barn så veldig gjerne vil ha mer tid med foreldrene sine.

Niåringen har vært ute og lekt med en kamerat siden ti-tiden idag. Muligens dukker han opp ved middagstid. Jeg er hjemme. Tilsvarende etter skoletid; jeg er hjemme fordi jeg studerer, og derfor velger niåringen og kameratene hans å gå hjem til en av kameratene, der de får være i fred for voksne.

Datteren min (15) fnyser alltid når hun leser om undersøkelser som viser at det (store) barn og ungdommer ønsker seg aller mest, er mer tid med de voksne. Hun tror at de svarer det de tror de "skal" svare. Hun ønsker seg i hvert fall ikke mer oppfølging fra vår side.

Sønnen min (7) løper også til kompiser med stor hage på lørdager og kommer hjem når først når han ikke finner noen eller er sulten. Han er mest interessert i å være sammen med meg når han forstår at det snart er sengetid...

Skrevet

Kjære lonelyP

Jeg er veldig lei for det jeg sa, det mente jeg seriøst ikke. Jeg har ikke noe grunnlag for å mene det om deg. Beklager så mye!!!

Jeg tenkte meg nok ikke så mye om, og det var dumt av meg.

Takk.

Gjest Settlers
Skrevet

Jeg har mange grunner jeg;) Er veldig spent på hvor du fikk hvor du fikk det fra at jeg ikke hadde noen grunner;)

"Jeg har mange grunner jeg;) Er veldig spent på hvor du fikk hvor du fikk det fra at jeg ikke hadde noen grunner;)"

Enkelt. Jeg har spurt deg hvilke andre grunner du har. Du kommer ikke med en enste en.

Derfor.

Gjest Sebana
Skrevet

Jeg er litt enig med trådstarter, det blir for mye av det gode med alle disse oppbevaringsanstaltene.

Alle foreldre skal realisere seg selv og helst alle sine drømmer, midt oppi dette skal de ha flere barn og full familie.

Vi ser så altfor ofte at ungene havner mellom to stoler.

Alle foreldre elsker barna sine, men de har bare ikke tid til dem. Kun noen skippertak i ny og ne for å lette på samvittigheten.

Det er penga som rår, og de fleste husstander er avhengige av to inntekter for å opprettholde en dyr, norsk livsstandard.

Bak dine boller du.....

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...