Gå til innhold

Bitteliten klump over venstre testikkel

Anbefalte innlegg

petter281365380986

Hei!

Jeg har fått en liten klump rett i overkant av venstre testikkel. Den er ikke stor, ca 1 tredjedel av en ert. Er ikke sikker på om den har vært der hele tiden, eller om den har kommet nå i det siste.

Er en stund siden jeg oppdaget den (6 mnd? er et grovt estimat.) I det siste så har den vært litt øm, men jeg er usikker på om det er fordi jeg har funnet den (og kjenner på den), eller om det er fordi den er vond. Hvis jeg klemmer på den så kan det minne om en micro testikkel, samme smertefølelse (men altså på langt nær samme størrelse). Den ligger alltid på samme sted -rett i overkant av venstre testikkel. Det kan også virke som om den er koblet sammen med testikkel på et eller annet vis.

Hva kan dette være, og hva bør jeg event gjøre?

Takknemlig for svar!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/231323-bitteliten-klump-over-venstre-testikkel/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Been there, done that

Det kan være bitestikkelen du kjenner(den er ikke farlig). Du kan søke opp det ordet og sjekke om informasjonen stemmer med dine funn. Utfra hva du skriver så høres det ut som bitestikkelen. Man blir lett sår/øm når man klemmer og kjenner på pungen regelmessig, og man blir ikke mindre urolig av det.

Jeg anbefaler deg uansett å ta en tur til doktor, just in case ;)

Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin

Bitestikkelen ligger rett oppå testikkelen, som en avlang liten "pølse". Det er ganske vanlig at det daner seg en liten "boble" i øverste delen av denne, det kalles spermatocele. Det kan også være betennelse i bitestikkelen, det kalles epidydimitt, men da er ofte hele "pølsen" øm og hoven. Førstnevnte er helt ufarlig og skal ikke behandles, den siste skal behandles med antibiotika. Ved testikkelkreft kjennes SELVE testikkelen endret; ofte knudrete, hardere og forstørret. Tror du kan ta dette med ro, men be fastlegen underske kulen ved anledning. Er du usikker bør legen kjenne på kulen, og vil trolig henvise til en ultralyd der de kan bestemme hva slags kul det er.

petter281365380986

Bitestikkelen ligger rett oppå testikkelen, som en avlang liten "pølse". Det er ganske vanlig at det daner seg en liten "boble" i øverste delen av denne, det kalles spermatocele. Det kan også være betennelse i bitestikkelen, det kalles epidydimitt, men da er ofte hele "pølsen" øm og hoven. Førstnevnte er helt ufarlig og skal ikke behandles, den siste skal behandles med antibiotika. Ved testikkelkreft kjennes SELVE testikkelen endret; ofte knudrete, hardere og forstørret. Tror du kan ta dette med ro, men be fastlegen underske kulen ved anledning. Er du usikker bør legen kjenne på kulen, og vil trolig henvise til en ultralyd der de kan bestemme hva slags kul det er.

Det du skriver innledningsvis er som om jeg skulle beskrevet det selv.

Takk for svar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...