Gå til innhold

Hund

Anbefalte innlegg

howdy1365380986

Vi vurderer å skaffe oss hund. I den forbindelse tok min samboer en allergitest (blodprøve). Den viste et utslag på 0,62 på hund og 35,8 på bjørk. Hun er også allergisk mot katt, nøtter, timotei, eple, gulerøtter++. Hun tar medisin i de verste allergiperiodene. I utgangspunktet er det vel ikke fornuftig å anskaffe hund. Har likevel følgende spørsmål:

1) Hvordan vurderer du mulighetene for hundehold?

2) Siden allergi mot bjørk er så sterk vil en hund forverre allergiplagene, vil hun merke effekten av hund?

3) Vi prøvde hennes reaksjon på en hund forleden. Hun klappet hunden for derreter å gni seg i huden med hendene. Ingen reaksjoner i luftveiene og øynene, men fikk litt kløe på halsen. Visste ikke om det var for at hun kjente ekstra etter.

4)Hva er dine erfaringer med Petal cleanse?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/231337-hund/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Ragnhild Halvorsen, Lege Spesialist i Immunologi

Hei

En blodprøve sier lite om graden av allergi og ingenting om hvorvidt allergien fører til symptomer eller ikke, selv om den kan gi visse indikasjoner på allergisk sensibilisering. Din samboer vet hun reagerer på bjørkepollen og derfor også har kryssreaksjoner med eple og gulrot. Utslaget i allergitesten på hund er svært lavt - neste gang kunne testen tippet under det vi kaller cut off-verdien og blitt negativ. MEN ingen kan spå om hvordan det går hvis dere skaffer dere en hund - kanskje vil hun utvikle en hundeallergi, men også kanskje ikke. Mange lever utmerket med en hund selv om de har en svak reaksjon på hunden.

Hvis dere skaffer hund vil jeg anbefale at dere ikke har den i sengen eller på soverommet og det er ikke akkurat nødvendig at din samboer er den som børster hunden. Hun bør også vaske seg på hendene etter å ha klappet den.

Jeg tror ikke anskaffelse av hund vil forverre allergiplagene i bjørkesesongen - de vil uansett variere med pollenutslippene år for år.

Hvis Petal cleanse er et middel man vasker hunden med så er erfaringene gode i forhold til å fjerne overskudd av allergener, men det er både og hvor fornøyd hunden er med slik stadig vask. For skal det være noen vits i må hunden vaskes daglig.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/231337-hund/#findComment-1758587
Del på andre sider

Jeg har ikke erfaringer med hunder, men med katter.

Jeg vil si at legene ofte overdriver når det gjelder dyreallergi, og ber allergikeren kvitte seg med dyret. Det er fullt mulig for en allergiker å leve med dyr. Jeg kan fint anbefale å prøve Petal Cleanse. Det fungerer iallefall på venninna mi, og hun har fire katter. Kan også gi deg tips om å bade dyret ofte, vaske hender godt etter å ha klappet dyret, og ikke ha dyret i sengen.

En idè hadde også vært å få "låne" en hund før man bestemmer seg for å anskaffe en. Da kan man for en periode se om man reagerer på hunden eller ikke. Altfor mange anskaffer seg desverre dyr før de er klar over allergien sin.

Lykke til! :)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/231337-hund/#findComment-1760528
Del på andre sider

howdy1365380986

Jeg har ikke erfaringer med hunder, men med katter.

Jeg vil si at legene ofte overdriver når det gjelder dyreallergi, og ber allergikeren kvitte seg med dyret. Det er fullt mulig for en allergiker å leve med dyr. Jeg kan fint anbefale å prøve Petal Cleanse. Det fungerer iallefall på venninna mi, og hun har fire katter. Kan også gi deg tips om å bade dyret ofte, vaske hender godt etter å ha klappet dyret, og ikke ha dyret i sengen.

En idè hadde også vært å få "låne" en hund før man bestemmer seg for å anskaffe en. Da kan man for en periode se om man reagerer på hunden eller ikke. Altfor mange anskaffer seg desverre dyr før de er klar over allergien sin.

Lykke til! :)

Takker for gode svar. For 15 år siden tok samboeren min også en allergitest ved risp i huden. Denne gav ikke utslag på hund. Tror likevel vi skal prøve å få låne en hund for en peride slik at vi kan sjekke om hun reagerer eller ikke.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/231337-hund/#findComment-1764381
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Vet mange ikke liker pudler, men denne hunderasen er ikke allergifremkallende på samme måte som andre hunder. Ulempen er at de må klippes jevnlig. Jeg reagerer ikke på mine foreldres kongepuddel, men på de fleste andre hunder. Hvis du ikke klipper dem i løveklipp, ser de ganske normale ut, og det er svært intelligente og lettlærte hunder.

Eventuelt kan dere melde dere som forvert til nærmest førerhundskole. Da har dere muligheten til å levere hunden tilbake om hun blir allergisk.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/231337-hund/#findComment-1779485
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...