Gå til innhold

Matvareerstatninger ved melkeallergi?

Anbefalte innlegg

Gjest mamma

Jeg trenger råd om hva jeg bør kjøpe inn av spesielle ingredienser til matlaging ved melkeallergi. Jeg ser at det står mange typer erstatningspulver o.l. i de svenske oppskriftene, men hva finnes her i Norge ? Jeg synes det er vanskelig å finne på hva jeg kan lage til middag jeg.

Hva er et " et must " å ha i huset ?

Glad for svar.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/23135-matvareerstatninger-ved-melkeallergi/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Ragnhild Halvorsen, Lege Spesialist i Im

Kjære mamma

Du kan bruke melkeerstatningen du får på resept i matlagingen. Hvis det ikke går så bra kan du bruke rismelk eller havremelk - du får det i helsekostbutikker.

Det finnes flere gode kokebøker og brosjyrer om hvordan lage mat uten melk og hva du må passe på. Du kan spørre i bokhandelen eller ta kontakt med din lokale Astma og Allergiforening for råd og veiledning. Eller du kan ringe Norges Astma og Allergiforbund i Oslo og snakke med ernæringsfysiologen der.

Heisann!

Har lest noen av innleggene dine her på forumet og skjønner godt problemet du har med å legge om kosten til melkefritt. Kan virke vanskelig i begynnelsen..men du kommer fort inn i dette :o)

Har selv en gutt på 20 mnd med melkeallergi, som har vært påvist siden han var 10 mnd. Syns det virket helt håpløst å finne på noe å gi ham uten melk en stund , men nå går det uten problemer.

Vil anbefale deg en helt fantastisk kokebok "Allergikokeboken" den er helt super!

Ellers må en bare kutte helt ut ferdigprodukter...og lage alt fra bunnen selv. Høres skikkelig tungvint ut , men skal love deg at det blir en vane til slutt.

Vi bruker soyasemp fra apoteket til ALT....baking av boller og kaker, vaffler, middag, grøter, kakao , sauser osv. Lager mat til alle i familien med denne melka og det går helt greit. Finnes noe på helsekost og i enkelte butikker (Rimi) som heter Provamel Couisine som ligner på fløte men kan ikke piskes (tror jeg) denne bruker vi til fløtegratinerte poteter , i vaffelrøre , til dessert o.l

Ellers finnes masse pålegg uten melk:

Stabburets leverpostei den gule boksen er uten melk , kaviar , kjøttpålegg , syltetøy , makrell , sjokade oppdaget jeg var uten melk

og for å lage smøreost bruker vi smør uten melk og kjøttpålegg (skinke) i kjøkkenmaskin og vips smøreost. Salami og fårepølse er jo også uten melk, men kanskje litt salt ennå ?

Mail meg gjerne

[email protected]

• 4 uker senere...

Heisann!

Har lest noen av innleggene dine her på forumet og skjønner godt problemet du har med å legge om kosten til melkefritt. Kan virke vanskelig i begynnelsen..men du kommer fort inn i dette :o)

Har selv en gutt på 20 mnd med melkeallergi, som har vært påvist siden han var 10 mnd. Syns det virket helt håpløst å finne på noe å gi ham uten melk en stund , men nå går det uten problemer.

Vil anbefale deg en helt fantastisk kokebok "Allergikokeboken" den er helt super!

Ellers må en bare kutte helt ut ferdigprodukter...og lage alt fra bunnen selv. Høres skikkelig tungvint ut , men skal love deg at det blir en vane til slutt.

Vi bruker soyasemp fra apoteket til ALT....baking av boller og kaker, vaffler, middag, grøter, kakao , sauser osv. Lager mat til alle i familien med denne melka og det går helt greit. Finnes noe på helsekost og i enkelte butikker (Rimi) som heter Provamel Couisine som ligner på fløte men kan ikke piskes (tror jeg) denne bruker vi til fløtegratinerte poteter , i vaffelrøre , til dessert o.l

Ellers finnes masse pålegg uten melk:

Stabburets leverpostei den gule boksen er uten melk , kaviar , kjøttpålegg , syltetøy , makrell , sjokade oppdaget jeg var uten melk

og for å lage smøreost bruker vi smør uten melk og kjøttpålegg (skinke) i kjøkkenmaskin og vips smøreost. Salami og fårepølse er jo også uten melk, men kanskje litt salt ennå ?

Mail meg gjerne

[email protected]

Det er visstnok en risiko for utvikling av allergi, ved bruk av soyamelk.

Denne risikoen har ikke rismelk. (Fåes med bl.a. calcium-tilsetting - i helsekostbutikker)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...