Dorthe Skrevet 21. mai 2006 Skrevet 21. mai 2006 Takk for gode ord, Dorthe! Det varmer. Vi som kjenner ham (og det er mange) skal samles i kirka i kveld og be for ham. Han er organist i menigheten. Har du vært utsatt for en ulykke siden du er innlagt? Nei, jeg har en annen skade men har ikke lyst å fortelle akkurat hva som er galt her inne. Det blir så offentlig og jeg tror jeg blir veldig lett gjenkjennelig av folk som kjenner meg så for sikkerhets skyld ) 0 Siter
Gjest prust Skrevet 21. mai 2006 Skrevet 21. mai 2006 Nei, jeg har en annen skade men har ikke lyst å fortelle akkurat hva som er galt her inne. Det blir så offentlig og jeg tror jeg blir veldig lett gjenkjennelig av folk som kjenner meg så for sikkerhets skyld ) Forstår deg godt. Det må være fælt å se så mange skadde personer. Tenker på kameraten min hele tiden - om han har fått hjerneskade, om han kommer til å gå igjen, om han kan røre armer og bein, og selvfølgelig om han vil kunne spille igjen. Han er en fantastisk musiker (pianist, organist, komponist, barne- og ungdomsleder og venn). Tror nok halve Kristiansand kjenner ham mer eller mindre... 0 Siter
Gjest prust Skrevet 21. mai 2006 Skrevet 21. mai 2006 Huff, så fælt. Håper han blir bra til slutt. *klem* Takk. Blir helt sjokket etter en slik ulykke... 0 Siter
Dorthe Skrevet 21. mai 2006 Skrevet 21. mai 2006 Forstår deg godt. Det må være fælt å se så mange skadde personer. Tenker på kameraten min hele tiden - om han har fått hjerneskade, om han kommer til å gå igjen, om han kan røre armer og bein, og selvfølgelig om han vil kunne spille igjen. Han er en fantastisk musiker (pianist, organist, komponist, barne- og ungdomsleder og venn). Tror nok halve Kristiansand kjenner ham mer eller mindre... Det er ikke fælt men det er vanskelig. Man vil så gjerne trøste og hjelpe men det er ikke alle som er mottagelige i den tidlige fasen. Og så trenger jeg litt trøst og oppbacking sjøl innimellom også ) Men da har jeg en doler som holder meg stramt i øra så jeg ikke skjærer helt ut ;o) 0 Siter
Gjest GA Skrevet 21. mai 2006 Skrevet 21. mai 2006 Jeg leste for noen dager siden at å kjøre motorsykkel er så farlig at det kan sammenlignes med å kjøre i fylla, og at det var rart det var lovlig. De som kjører sykkel leker bevisst med livet og er utsatt for en mye større risiko for trafikkulykker enn oss andre. Derfor var det ikke så overraskende, skjer jo MC-ulykker hver dag. Får håpe kompisen din har vett til å ikke sette seg på sykkelen igjen om han står det over. Fylla, du lissom. Jeg har kjørt sykkel i 15 år utem å være borti en eneste ulykke. Mannen min har hatt èn ulykke; en bil så ham ikke der han sto i et kryss og "dyttet" ham tvers over veien. Han hadde kjørt sykkel i 18 år uten en eneste ulykke. Alle bilister må man behandle som om de er idioter, og holde seg laaangt unna dem. Så kan man leve lenge og lykkelig som motorsyklist. 0 Siter
Prozak Skrevet 21. mai 2006 Skrevet 21. mai 2006 Da skjønner jeg ikke hvordan så mange motorsyklister tør kjøre mellom filene på flerfelts motorvei. Det er jo reneste galskap, de vet aldri når en bilist velger å brått skifte fil... Det er som regel greit når bilene står nærmest stille, og man kan snegle seg mellom. Men i fart gjør jeg det ikke. "............................................" 0 Siter
Gemini Skrevet 21. mai 2006 Skrevet 21. mai 2006 Det er som regel greit når bilene står nærmest stille, og man kan snegle seg mellom. Men i fart gjør jeg det ikke. "............................................" Det er mange som gjør det på E18 - hver dag ser jeg en rekke tullinger som leker med livet på den måten. Ikke så høy fart, men det kan bli store skader uansett når en eller annen tulling bråbestemmer seg for å skifte fil. Rart det ikke skjer flere ulykker enn det faktisk gjør. 0 Siter
Prozak Skrevet 21. mai 2006 Skrevet 21. mai 2006 Det er mange som gjør det på E18 - hver dag ser jeg en rekke tullinger som leker med livet på den måten. Ikke så høy fart, men det kan bli store skader uansett når en eller annen tulling bråbestemmer seg for å skifte fil. Rart det ikke skjer flere ulykker enn det faktisk gjør. Jeg hører veldig mange snakke om faren ved akkurat det der. Men - jeg kan ikke huske å ha hørt om en eneste konkret ulykke i den sammenhengen. De vanligste mc-ulykkene er biler som ikke ser deg, og som driter i vikeplikt etc. Og singelulykker, selvfølgelig, men det er jo ikke trafikalt. Man kan unngå mange ulykker ved å ta ekstreme forholdsregler. Selv har jeg aldri vært i nærheten av å kræsje med en bil, men jeg totalvraket sykkelen (og nesten meg selv) da jeg sklei ut av en sving på et øde sted. "............................................" 0 Siter
Gemini Skrevet 21. mai 2006 Skrevet 21. mai 2006 Jeg hører veldig mange snakke om faren ved akkurat det der. Men - jeg kan ikke huske å ha hørt om en eneste konkret ulykke i den sammenhengen. De vanligste mc-ulykkene er biler som ikke ser deg, og som driter i vikeplikt etc. Og singelulykker, selvfølgelig, men det er jo ikke trafikalt. Man kan unngå mange ulykker ved å ta ekstreme forholdsregler. Selv har jeg aldri vært i nærheten av å kræsje med en bil, men jeg totalvraket sykkelen (og nesten meg selv) da jeg sklei ut av en sving på et øde sted. "............................................" Merkelig at det ikke er så mye ulykker av den typen, når jeg ser hvordan forholdene er. Men ingenting er jo bedre enn at det IKKE skjer ulykker i de situasjoner der man tror det skulle kunne skje. 0 Siter
Prozak Skrevet 21. mai 2006 Skrevet 21. mai 2006 Merkelig at det ikke er så mye ulykker av den typen, når jeg ser hvordan forholdene er. Men ingenting er jo bedre enn at det IKKE skjer ulykker i de situasjoner der man tror det skulle kunne skje. Hvis man kjører slik, så bruker man veldig mye oppmerksomhet (nesten all) på å lese bilene i køen, slik at at man ser om noen gjør tegn til å kjøre ut. Men nå er det jo ikke vanlig at biler kjører ut av køen når det er kø i filen ved siden av - da har man jo ingen vei å gå. Noen kjempebabyer kjører faktisk inn mot midten, for å forsøke å hindre tohjulinger i å komme seg frem. Men av egen erfaring vil jeg si at de aller færreste bilister er problematiske på den måten - og mange gir sågar ekstra plass. ".............................................." 0 Siter
Gemini Skrevet 21. mai 2006 Skrevet 21. mai 2006 Hvis man kjører slik, så bruker man veldig mye oppmerksomhet (nesten all) på å lese bilene i køen, slik at at man ser om noen gjør tegn til å kjøre ut. Men nå er det jo ikke vanlig at biler kjører ut av køen når det er kø i filen ved siden av - da har man jo ingen vei å gå. Noen kjempebabyer kjører faktisk inn mot midten, for å forsøke å hindre tohjulinger i å komme seg frem. Men av egen erfaring vil jeg si at de aller færreste bilister er problematiske på den måten - og mange gir sågar ekstra plass. ".............................................." "Men nå er det jo ikke vanlig at biler kjører ut av køen når det er kø i filen ved siden av - da har man jo ingen vei å gå." Du, jeg står altså i kø på E18 hver dag, så det du sier der kan jeg fortelle deg at er totalt feil. Det er en masse tullinger som bare MÅ bytte fil bare trafikken i filen ved siden av midlertidig går ørlite raskere enn i den filen der de selv kjører. At denslags idioti bare medfører ekstra kødannelse har de ikke forstått. Og så har du de som plutselig kommer på at de skal ta av fra E18 og ut på en sidevei, og det gjerne 10 meter før avkjøringen, istedet for å planlegge litt. Eller der en bilist lager en liten luke på ca en halv billengde til neste bil, da er det igjen en tulling som bare MÅ fylle den "luka", og kaster seg over. Jadda, køkjøring er gøy... NOT! 0 Siter
Prozak Skrevet 21. mai 2006 Skrevet 21. mai 2006 "Men nå er det jo ikke vanlig at biler kjører ut av køen når det er kø i filen ved siden av - da har man jo ingen vei å gå." Du, jeg står altså i kø på E18 hver dag, så det du sier der kan jeg fortelle deg at er totalt feil. Det er en masse tullinger som bare MÅ bytte fil bare trafikken i filen ved siden av midlertidig går ørlite raskere enn i den filen der de selv kjører. At denslags idioti bare medfører ekstra kødannelse har de ikke forstått. Og så har du de som plutselig kommer på at de skal ta av fra E18 og ut på en sidevei, og det gjerne 10 meter før avkjøringen, istedet for å planlegge litt. Eller der en bilist lager en liten luke på ca en halv billengde til neste bil, da er det igjen en tulling som bare MÅ fylle den "luka", og kaster seg over. Jadda, køkjøring er gøy... NOT! "Du, jeg står altså i kø på E18 hver dag, så det du sier der kan jeg fortelle deg at er totalt feil." Bra. Jeg har kjørt E6 inn og ut av Oslo i 14 år, men det teller vel ikke :-) Jeg snakker ikke spsifikkt om E6 her eller der - jeg tenkte mer på veier hvor det er mindre plass, og kanskje bare én fil pr. vei. Altså, steder hvor jeg ville sett på det som mer forsvarlig å kjøre mellom filene. ".........................................." 0 Siter
Gjest KariKruskakli Skrevet 21. mai 2006 Skrevet 21. mai 2006 Huff, så trist. Håper at det går bra med han. Har alltid vært redd for motorskykler.Skulle ikke ha vært lov. Har selv mistet et familiemedlem i motorsykkelulykke (som også var veldig flink til å spille piano). Og jeg kjente alt for mange som har mistet livet i motorskykkelulykke. Jeg liker ikke å ha en motorsyklist forran meg i trafikken. Det skal så lite til før de mister balansen. 0 Siter
avtrykk Skrevet 21. mai 2006 Skrevet 21. mai 2006 Så trist å høre, prust. Håper han klarer seg! Veiene her nede, er ikke til å spøke med:( 0 Siter
Goliath Skrevet 22. mai 2006 Skrevet 22. mai 2006 McLoud! Risikoen er like stor samme hvem som har skylda, du sitter mye tryggere i en bil. Det som det refereres til her, sammenlikner risikoen med fyllekjøring med bil, kontra det å kjøre motorsykkel - og ble benyttet for å argumentere for fartssperrer på motorsykkel. Det vedkommende som skrev artikkelen "tilfeldigvis" glemte, er at fyllekjørere svært ofte skader/dreper andre enn seg selv. Hvis en motorsykkelist gjør en feil, så er det nesten alltid bare føreren selv det går ut over. I tillegg er det, som McLoud nevnte, i de aller fleste ulykker mellom bil og mc bilens feil (over 80%). Skulle man derfor gjennomføre tiltak, så burde tiltakene være rettet mot billistene - og ikke motorsykkelistene. Den nevnte artikkelen var en meget useriøs uttalelse av en person som faktisk er forsker i TØI (transportøkonomisk institutt) - og hans kolleger har gått i mot hans uttalelser. Dette er en person som før har vært svært negativ til motorsykler, men som sliter med å kunne dokumentere sine påstander. Faren ved motorsykkelkjøring sett ut i fra en statistisk utvikling (antalle motorsykler kontra antall alvorlige ulykker) har gjevnt over blitt kraftig redusert de siste 20 år. Og det er pr i dag ikke farligere å kjøre motorsykkel, enn det var å kjøre bil for 20 - 30 år siden....... 0 Siter
Gjest pekka Skrevet 22. mai 2006 Skrevet 22. mai 2006 Hei, har du noe nytt om han? Krysser fingrene....... 0 Siter
Gjest prust Skrevet 22. mai 2006 Skrevet 22. mai 2006 Hei, har du noe nytt om han? Krysser fingrene....... Takk for at du spør. Leste du Fævennen i dag? Der står det ganske mye. Det ser mye lysere ut for ham i kveld. Legene er veldig optimistiske, og han har beveget både armer og bein. Holdes i koma for at hjernen skal hvile. Han skal opereres videre i låret i kveld. I morgen skal de forsøke å vekke ham forsiktig opp av koma. Han har også gitt respons ved å klemme i hånda når han ble bedt om det. Jeg var i kirka i går kveld. Over 300, nærmere 400 personer var møtt frem for å tenke på ham og be for ham. Han er mer enn en vanlig organist - han betyr mye for enormt mange i området her. Det var vanskelig å være på jobb og konsentrere seg. Satt med gråten i halsen. Tenker nesten konstant på ham. Hun mellomste jenta mi var så skjønn i kveld da hun skulle be kveldsbønn. Hun sa: "Kjære Gud, la R bli frisk igjen. Og takk for at ingen flere biler skal krasje på ham mer!" Takk for at du bryr deg, pekka! 0 Siter
Gjest pekka Skrevet 22. mai 2006 Skrevet 22. mai 2006 Takk for at du spør. Leste du Fævennen i dag? Der står det ganske mye. Det ser mye lysere ut for ham i kveld. Legene er veldig optimistiske, og han har beveget både armer og bein. Holdes i koma for at hjernen skal hvile. Han skal opereres videre i låret i kveld. I morgen skal de forsøke å vekke ham forsiktig opp av koma. Han har også gitt respons ved å klemme i hånda når han ble bedt om det. Jeg var i kirka i går kveld. Over 300, nærmere 400 personer var møtt frem for å tenke på ham og be for ham. Han er mer enn en vanlig organist - han betyr mye for enormt mange i området her. Det var vanskelig å være på jobb og konsentrere seg. Satt med gråten i halsen. Tenker nesten konstant på ham. Hun mellomste jenta mi var så skjønn i kveld da hun skulle be kveldsbønn. Hun sa: "Kjære Gud, la R bli frisk igjen. Og takk for at ingen flere biler skal krasje på ham mer!" Takk for at du bryr deg, pekka! Har sett på nettavisen nå... Men så flott, det er jo positivt at han kommuniserer med håndtrykk og at armer og bein er bevegelige!! Jeg ser at veldig mange har sendt hilsen til han på nettet. Må være en riktig god person dette ja. Jeg krysser fingrene og sender positive tanker til han, deg og dine. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.