Gjest snart samboer Skrevet 21. mai 2006 Skrevet 21. mai 2006 Jeg skal flytte inn hos kjæresten, han eier en leilighet. Jeg har en del penger etter skilsmisseoppgjøret. Han ønsker at jeg skal betale 5000 kroner i måneden pluss dele løpende utgifter (strøm, vann, osv). Han sier at dette er billig markedsleie i hans område av byen, og det har han rett i. Jeg mener at han enten må la meg kjøpe meg inn i leiligheten slik at jeg også kan betale til meg selv, eller akseptere en mye lavere leie, slik at jeg kan kjøpe meg en egen leilighet som jeg kan "spare" til meg selv i. Jeg er ikke interessert i å lesse ut penger til ham i leie og i praksis betale på hans leilighet, og sitte igjen med null og niks dersom det skulle skjære seg. Er jeg urimelig? Dersom jeg leier ut leiligheten jeg evt. kjøper, må vi kanskje vurdere det på nytt. Ellers vil jo jeg få finansiert leiligheten min med leieinntekter, mens han ikke får hjelp til sitt lån. Blir jo også feil. Hva gjør dere andre? 0 Siter
Angelica :o) Skrevet 21. mai 2006 Skrevet 21. mai 2006 5000 når du leier hos han?? Hadde lett kjøpt meg inn der, ja.. 0 Siter
Gjest Mom33 Skrevet 21. mai 2006 Skrevet 21. mai 2006 Jeg er enig med deg, du må få kjøpe deg inn. Det aller beste er vel at dere kjøper et sted sammen, og kjøper hver deres halvdel. Å LEIE hos ham blir jo helt bak mål! Jeg hadde ikke gått med på å bli samboer på slike vilkår, nei. 0 Siter
Lillemus Skrevet 21. mai 2006 Skrevet 21. mai 2006 Jeg hadde aldri gått med på en sånn ordning som han foreslår. Nå har jeg særkullsbarn så jeg ville selvfølgelig vært interessert i å sikre dem så godt som mulig i tilfelle jeg skulle falle fra. Jeg hadde nok villet kjøpe meg inn ja. 0 Siter
tara21365380985 Skrevet 21. mai 2006 Skrevet 21. mai 2006 OY. Du må kjøpe deg inn hos han! Ellers blir det urimelig mener nå jeg. Jeg er samboer, og vi har hus og hytte sammen, han tjener myye bedre enn meg. Så vi har gjort det sånn at jeg betaler han 3500 i mnd, og da betale han alt av lån,strøm, tlf osv..Jeg betaler sfo for min sønn, og mobilregninge min, og kjøper alt av mat. 0 Siter
Åsemor Skrevet 21. mai 2006 Skrevet 21. mai 2006 Hadde ikke flyttet inn hos kjæresten min og betalt 5000 kr i leie, absolutt ikke!! 0 Siter
studentinna Skrevet 21. mai 2006 Skrevet 21. mai 2006 du er ikke urimelig. Jeg hadde ikke betalt saa mye for noe jeg ikke fikk noe igjen for dersom det gikk i fillebiter. Lykke til 0 Siter
lonelyP Skrevet 21. mai 2006 Skrevet 21. mai 2006 Kjære vene. Man deler vel utgiftene på to i et samboerskap vel? Man tar ikke markedsleie og tjener penger på at damen flytter inn? Det ville jeg aldri funnet meg i. Syntes det var fryktelig urimelig ja. En annen ting er at jeg ikke ville gått inn i et samboerskap og spart til egen leilighet sånn i tilfelle... Ikke min business, men kanskje du rett og slett skulle tenke på å bo alene litt først? 0 Siter
fyrlykt Skrevet 21. mai 2006 Skrevet 21. mai 2006 Enig med alle andre her, det er bak mål å betale så mye i husleie og ikke få noe igjen for det. Han opparbeider formue og du kaster penger ut av vinduet. 0 Siter
Gjest lille rosinen Skrevet 21. mai 2006 Skrevet 21. mai 2006 Jeg flyttet også inn til kjæresten min som eide leilighet for noen år siden. Vi gjorde det sånn at vi delte på løpende utgifter også betalte han ned på lånet sitt. Husleie (borettslag), strøm, telefon, internet osv spleiset vi på. Jeg var usikker på om dette ble riktig da jeg bodde superbillig i hans leilighet, men for han kom det ikke på tale å gjøre det på noe annet hvis. Som han sa, så ville ikke han TJENE på at jeg flyttet dit. Jeg fikk muligheten til å legge meg opp litt mer egenkapital siden jeg bodde billig hos han, og hadde mulighet til å kjøpe meg inn med en større andel når vi senere kjøpte leilighet sammen. Hvis du kjøper en leilighet for å leie ut, så tenker jeg at det kanskje blir mest riktig hvis du betaler på ditt lån, han betaler på sitt, du betaler ingen leie hos han men dere deler på leieinntektene fra leiligheten din. Akkurat nå høres dette logisk ut for meg, men jeg er litt trøtt og klarer ikke tenke HELT klart, så mulig det er noen store logiske brister i løsningen min her.. :-S 0 Siter
pjusken Skrevet 22. mai 2006 Skrevet 22. mai 2006 Om det er urimelig eller ei synes jeg kommer an på hva han har i utgifter på leiligheten/huset. Samboeren min har flyttet inn hos meg. Hverken han eller jeg ønsker at han skal kjøpe seg inn foreløpig. Vi har gjort det slik; jeg tok alle utgifter: rente utgifter (etter skattefordel), strøm, telefon, alarm, strøm, vaskehjelp osv. Altså ALT som er relatert til driftskostnader ved å bo i huset (minus avdrag selvsagt) og delte på 2, da fikk vi hans husleie ved å bo hos meg. Dette fungerer kjempefint! 0 Siter
org Skrevet 22. mai 2006 Skrevet 22. mai 2006 Bra dere er så fornuftige at dere snakker om sånt før du flytter inn! 0 Siter
flisa Skrevet 22. mai 2006 Skrevet 22. mai 2006 Jeg flyttet også inn til kjæresten min som eide leilighet for noen år siden. Vi gjorde det sånn at vi delte på løpende utgifter også betalte han ned på lånet sitt. Husleie (borettslag), strøm, telefon, internet osv spleiset vi på. Jeg var usikker på om dette ble riktig da jeg bodde superbillig i hans leilighet, men for han kom det ikke på tale å gjøre det på noe annet hvis. Som han sa, så ville ikke han TJENE på at jeg flyttet dit. Jeg fikk muligheten til å legge meg opp litt mer egenkapital siden jeg bodde billig hos han, og hadde mulighet til å kjøpe meg inn med en større andel når vi senere kjøpte leilighet sammen. Hvis du kjøper en leilighet for å leie ut, så tenker jeg at det kanskje blir mest riktig hvis du betaler på ditt lån, han betaler på sitt, du betaler ingen leie hos han men dere deler på leieinntektene fra leiligheten din. Akkurat nå høres dette logisk ut for meg, men jeg er litt trøtt og klarer ikke tenke HELT klart, så mulig det er noen store logiske brister i løsningen min her.. :-S Den logiske bristen er vel at hun trenger leieinntektene til å betale på lånet sitt? - 0 Siter
Gjest LionQueen Skrevet 22. mai 2006 Skrevet 22. mai 2006 Ville hele leiligheten kunne leies ut for 10.000? I såfall er jo 5000 full markedsleie! Du skal jo bare betale din del. Men å betale full husleie hos en kjæreste, det h øres teit ut. Skal han tjene på deg da? Så lenge han betaler ned på leiligheten, synes jeg det ville være fair om du betalte null vanlig husleie, men betalte halvparten av alle utgifter ved leilighetshold ellers. Han 'tjener' jo på å ha deg der allikevel! Han får jo også kanskje hjelp til både litt matlaging og husstell. Ville vurdert hele kjæresten jeg, hvis han står på sitt. Han er sikkert gnien på andre områder også! 0 Siter
avtrykk Skrevet 22. mai 2006 Skrevet 22. mai 2006 Synes du er rimelig, jeg. Jeg ville vurdert å kjøpe meg noe eget, hvis han ikke er interessert i at du kjøper deg inn. Lykke til 0 Siter
Speak Skrevet 22. mai 2006 Skrevet 22. mai 2006 Vi tok en opptelling av eiendeler da vi ble sammen. Han eide da en del mer enn meg. Dette skrev vi i en samboeravtale. (Dvs. at dersom vi flyttet fra hverandre skulle han ha utbetalt kr. xxx før resten ble delt likt) Vi hadde også nesten lik lønn. (Dvs. jeg tjente litt mer, så han kunne jo ikke si at jeg ikke bidro med min del da) Ellers hadde vi felles økonomi på alt. Jeg bygger meg jo da opp, og betaler "til meg selv". Både med penger og innsats til oppussing. 0 Siter
Gjest til "snart samboer" Skrevet 22. mai 2006 Skrevet 22. mai 2006 Synes det høres feil ut at du skal betale så mye, på hans lån. Er det ikke slik at dersom dere har samboeravtale, så skal du kunne kreve en viss sum hvis det er blitt brud, betinget av at du har betalt leie? Det tror jeg. 0 Siter
Atene Skrevet 22. mai 2006 Skrevet 22. mai 2006 Synes det høres feil ut at du skal betale så mye, på hans lån. Er det ikke slik at dersom dere har samboeravtale, så skal du kunne kreve en viss sum hvis det er blitt brud, betinget av at du har betalt leie? Det tror jeg. Hvis det står i samboeravtalen, så. Det er jo det man har en samboeravtale til, å avtale hvordan ting skal deles ved brudd. Men det må stå i avtalen, en generell avtale der det står "vi bor sammen" holder ikke... 0 Siter
Atene Skrevet 22. mai 2006 Skrevet 22. mai 2006 Den logiske bristen er vel at hun trenger leieinntektene til å betale på lånet sitt? - Nei, slett ikke. Synes forslaget var bra, jeg. Hun skal da ikke bo gratis? De eier en leilighet hver, bor i den ene og leier ut den andre. Da må de dele leieinntektene, og hver tar ansvar for sine utgifter med å eie. Lyder riktig. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.