Gleder Skrevet 21. mai 2006 Del Skrevet 21. mai 2006 Kontaktallergi, behandlingsmetoder? Hei! Jeg er en gutt på 28 år som jobber som maskinist offshore, I arbeidet mitt kommer jeg ofte i kontakt med diesel, hydraulikkolje, motorolje div. andre kjemikalier. Jeg prøver så langt som mulig å beskytte meg men det er jo ikke alltid mulig. De siste årene har jeg fått et økende hudproblem på fingrene. Etter kontakt med feks. diesel blir huden på fingrene hard og sprekker, kan etter kontakt også kjenne puls og værk i fingertuppene. så begynner huden å skalle av og jeg har etter hvert fått veldig tynn plastikklignende hud på fingrene, (fingeravtrykk vises nesten ikke) Har vært til lege og fått en kortisonkrem, den har ikke hjelpt særlig. Bruker ellers en del fuktighetskrem. Når jeg har vært hjemme en stund kommer huden seg gradvis. Ellers har jeg hatt pollenallergi en 15 års tid. Er også tidvis plaget med kalde hender. Hva finnes det av behandling for meg? Spekulerer på om en allergivaksine kunne hjelpe meg? Legen min sa at forskjellige allergier kunne henge sammen. Håper noen kan hjelpe meg! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/231479-kontaktallergi/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Per Helsing, hudspesialist Skrevet 28. mai 2006 Del Skrevet 28. mai 2006 Hei, eksemer kan være irritative eller allergiske. I ditt tilfelle er det derfor viktig å finne ut om allergi er av betydning for eksemet ditt. Kontaktallergier utredes av hudlege, hvor man legger testene på ryggen, hvor de ligger an mot huden i 2 dager, før de fjernes før avlsning neste dag. Du bør utredes med en såkalt standard serie og olje/kjølevæske serie. Sannsynligvis må du derfor til en hudavdeling, fordi bare sykehusene har olje/kjølevæske serien. Fastlegen din kan henvise deg dit. Ved denne type allergi er det dessverre ikke vaksiner eller såkalt hyposensibilisering som hjelper. Utover dette bør fastlegen din melde eksemet som en yrkessykdom. Det sikrer deg endel rettigheter i tilfelle eksemet hindrer deg i å fortsette i denne jobben. I tillegg er konsultasjoner i forbindelse med utredning og behandling av håndeksemet ditt gratis når det dreier seg om yrkessykdom. Av behandling bør en redusere eksposisjon for det som er allergisk overfor/ev irritanten, i den grad det er mulig. Videre er kortisonkremer effektive i de fleste tilfelle. Her er det ofte snakk om å øke styrken på kremen, og lengden på behandlingen må tilpasses. Så konklusjonen er at du bør henvises hudavdeling nær der du bor. Vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/231479-kontaktallergi/#findComment-1768035 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.