Ingebjørg Skrevet 22. mai 2006 Del Skrevet 22. mai 2006 De siste månedene har jeg hatt tidvis kraftige smerter i bekken/korsrygg. Har alltid foretrukket å sove på ryggen, men nå våkner jeg av smerte hvis jeg ligger på ryggen og sover. Må alltid tilbringe den siste sove-timen liggende på høyre side med beina bøyd opp mot magen, for å være smertefri om dagen. Hvis jeg ikke gjør det, klarer jeg knapt å ta på meg undertøy og strømper. Gjelder uavhengig av hvilken seng jeg ligger i. Smertene er dumpe og jevne, og sitter mer i bekkenet enn i ryggen. Verst på høyre side. Ingen smerter nedover lårene. Når jeg har smerter føler jeg meg kvalm. Når det 'løsner' er det som en ising i bekkenet. Når jeg ikke har vondt har jeg overhodet ingen problemer med førigheten. Jeg er 46 år og i god fysisk form (driver med sykling, step, apparater, er nøye med å ikke belaste ryggen, løfter 'riktig'). Ingen spesielle smerter når jeg trener. Ble i fjor behandlet m cellegift og stråling pga brystkreft, men er ferdigbehandlet. Alle prøver ok. Jeg håndterer smerter og ubehag uten problemer hvis jeg bare forstår hva de kommer av. Derfor ønsker jeg nå bare forslag til hva dette kan komme av. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/231534-kan-ikke-ligge-p%C3%A5-ryggen/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest sykepl Skrevet 22. mai 2006 Del Skrevet 22. mai 2006 Jeg synes du skal ta kontakt med legen din. Du skal ikke gå med slike smerter uten og søke hjelp, spesielt med tanke på den kreftsykdommen du har vært gjennom. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/231534-kan-ikke-ligge-p%C3%A5-ryggen/#findComment-1757864 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin Skrevet 27. mai 2006 Del Skrevet 27. mai 2006 Det aller første jeg tenker på er "spinal stenose". Dette betyr at det er trangt for selve ryggmargen i lendenivå. Trangheten kan skyldes stor "svai", varianter av skiveprolaps, glidninger mellom virvlene eller svulster. Typisk er at smertene er værst ved svai eller strak rygg, kanskje også ved gange. Krumning av ryggen hjelper umiddelbart dersom smerten ikke har vart så lenge. Har avklemmingen av ryggmargen skjedd lenge ( som gjennom en natt ) vil veldig stivhet kunne oppstå en periode på flere timer etterpå. Nattlige smerter er alltid et "varselsymptom", både ved ryggsmerter og ved mange sykdommer generelt. Jeg synes bestemt at du skal kontakte fastlegen din for en grundig sjekk av rygg og bekken. Dette bør skje stående, der legen sjekker om bakoverbøy i ryggen forværrer, gjerne også mens du står på ett ben. Økt smerte da kan tyde på spinalstenose. Så bør tester av bekken-leddene gjøres på benk. Dersom ikke allmennlegen din er trygg på dette, kan en dyktig fysioterapeut gjøre det. Jeg synes imidlertid at CT eller MR av korsrygg/bekken bør gjøres. En underlivssjekk bør også vurderes; enkelte svulster/sykdommer i særlig eggstokker KAN gi liknende plager som du beskriver. Særlig med din sykehistorie med tidligere brystkreft bør du være 100% trygg på at dette ikke er spredning til skjelett. Du kan lese litt mer her i DOL om diagnosene spinal stenose, ryggprolaps, korsryggsmerte og bekkensmerter. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/231534-kan-ikke-ligge-p%C3%A5-ryggen/#findComment-1766974 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.