Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Har hatt og har en del muskelplager i skuldre/rygg. Til tider har dette ført til at det kjennes ut som jeg har problemer med hjerte osv. Fikk sjekket blodtrykk og kolestrol. Blodtrykket var 109/69, kolestrol 5. Jeg er kvinne på 53 år, 173 cm høy og ca 70 kg. Trener par ganger pr. uke på treningsstudio. Har fått tvangstanker rundt dette med hjertet. Med de data jeg har oppgitt ovenfor kan jeg helt utelukke at det er noe på gang med hjertet? Synes det er flaut å be om EKG da jeg antydet det overfor legen tror jeg ikke at han tok meg på alvor. Har en del hjertetilfeller i familien. Røyker litt, ca 5 sigaretter pr. dag. Er takknemlig for kommentarer.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/231568-redd-for-angina/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei konsoll!

Blodtrykket og kolesterolverdier er fine, du er slank og du trener jevnlig. Det er bra!

Du har 2 risikofaktorer for hjerte-karsykdom; 1. Familiær historikk med hjertetilfeller som du ikke kan gjøre noe ved, 2. Du røyker. Ikke mye - men mer enn nok til å gi deg en noe økt risiko for hjerte-karsykdom. Det bør du slutte med - forsøk å finn en støttegruppe el.l så får du hjelp til å slutte.

For å vurdere om du evt kan ha angina pectoris - må du fortelle noe mer om dine symptomer, hvordan de arter seg, hva slags smerter det dreier seg om, når du utløses, hvor lenge det varer og hva som lindrer etc.

Hvis ikke legen tok deg på alvor - skriv ned alt du lurer på og ønsker å fortelle h*m og dine symptomer og hvordan de arter seg og ta med deg lappen neste time. Be vet sekretæren sette av ekstra tid til deg.

Et EKG tatt hos legen når du ikke har smerter - vil dog ikke kunne vise om du har angina. Hvis legen mistenker angina - vil h*n kunne henvise deg til f.eks en sykkeltest på sykehus. (Hvor man sykler med EKG på seg for å se hvordan hjertet takler belastning)

Lykke til!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/231568-redd-for-angina/#findComment-1760962
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...