Gå til innhold

Til Irene/andre? vedr. utregning av fødselspenger


lenec

Anbefalte innlegg

Jeg er gravid i 4 mnd., og har gått på A-trygd fra første dag av svangerskapet. Hvis jeg mottar dagpenger frem til jeg går ut i permisjon blir vel fødselspenger regnet utfra A-trygd.

Vil det lønne seg for meg m.h.t. utregningen å få meg en deltidsjobb (klarer bare deltid da jeg er mye "sliten")?? Kan man da bruke de siste 3 års inntekt som utregningsgrunnlag eller må jeg ha jobbet deltid 6 av de siste 10 månedene?

Takknemlig for svar.

Hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Irene Grøneng

Dersom du får dagpenger ved siden av deltidsjobben skal fødselspengene beregnes av de _beste_ 6 av de siste 10 mndr før permisjon. Det er ikke noen unntak fra denne bestemmelsen, uansett om du så har tjent det dobbelte siste 3 år.

Hvis du ønsker at de siste 3 år skal brukes, må du derfor si fra deg arbeidsledighetstrygden, og argumentere godt med hvorfor trygdekontoret ikke skal bruke deltidsjobben som inntektsgrunnlag for fødselspengene. Det kan bli kinkig, men det kommer selvsagt an på din konkrete situasjon. Spesielt siden du er gravid og syk er det mulig, men jeg vil ikke råde deg til å gå til et slikt skritt uten å ha skriftlig ifra trygdekontoret at de er enig med deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...