Gå til innhold

Sukker i urinen

Anbefalte innlegg

baluba1365380454

Hei.

Jeg er en veldig slank gutt på 30 som har målt sukker i urinen hos legen. Kontrollprøven på fastende noen dager senere var på 5,1 etter en natts søvn. (Tidligere har jeg målt fastende på 5,6 og 7,0 ikke-fastende) Altså OK.

Likevel er jeg trøtt og slapp, har dårlig matlyst og tørre slimhinner og en del vannlating (i alle fall annenhver time) og er plaget med noe tilbakevendene fotsopp og underlivskløe. Har også forstoppelse, noe som er uvanlig siden jeg heller er plaget med løs mage.

Kan dette skyldes andre forhold? Hvorfor hadde jeg sukker i urinen? Betyr ikke det at blodsukkeret mitt har vært over 10? Da jeg hadde målingen hadde jeg spist to knekkebrød og drukket en kopp Cappuchino. Jeg drikker ellers ikke alkohol og spiser ikke sukker/søtsaker. Finnes det andre grunner til at man har sukker i urinen.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/231600-sukker-i-urinen/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin

Det er grovt sett riktig at blodsukkeret bør være over 10 før det skilles ut sukker i urinen. Funnet bør kontrolleres. Synes at du bør gjennomgå en såkalt "glukose-belastningstest" i første omgang. Da skal du møte fastende ( kun vann siste 8 timer ). Det blir tatt urinprøve OG blodprøve. Så får du drikke en definert mengde sukkervann. Så må du sitte helt i ro i 2 timer, og da måles påny blodsukkeret og det taes en urinprøve. Dette er en god måling som forteller mye om hvordan kroppen din "håndterer" rent sukker. Man vil kunne få svar på om insulinproduksjonen (som skal igangsettes fra bukspyttkjertelen ved økt blodsukker) er som den skal; slik at sukkeret kan fjærnes fra blodet og fordeles ut til muskulatur og annet vev der sukkeret skal anvendes. "Lett forhøyet" ( fra ca 7,0 til 11 ) 2-timers verdi på blod-glukose kan bety at du har en "redusert glukose-toleranse", dvs latent diabetes. Legen din kan også sende inn spesielle blodprøver som forteller om bukspyttkjertelen har vansker med insulin-produksjonen, om det er antistoffer mot insulin, eller annet som gjør at insulinet ikke virker som det skal.

Målingen legen gjorde i urinen KAN ha vært en tilfeldig forbigående fysisk hendelse i kroppen din, eller en målefeil. Men i og med at du er slapp og har endel allmennsymptomer, bør dette absolutt følges opp grundig, kanskje henvisning til indremedisiner dersom fastlegen din ikke har utstyr/kompetanse til de nevnte prøver. Andre kroniske sykdommer og særlig "auto-immune sykdommer" ( les om dette her i DOL) bør utelukkes.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/231600-sukker-i-urinen/#findComment-1766986
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...