Gå til innhold

rhesus negativ

Anbefalte innlegg

Gjest Torra

Jeg er rhesus negativ, blodtype 0. Min sønn på 3 uker er rhesus negativ, blodtype B. Han hadde langvarig gulsot etter fødselen og en lege mente at det var uforliglighet mellom min og hans blodtype. Hvordan er dette mulig når begge er RH -?. Har en datter på 2 år som også er RH-. Jeg mener å ha lest at når det er uforliklighet mellom blodtypene så blir det skiftet blod på barnet. Dette ble ikke gjort og jeg fikk heller ikke anti-D sprøyte da begge var RH-. Hva er riktig her?

Må pappa til barna mine være RH- eller er det mulig at han er RH+?

Er vi attraktive som blodgivere?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/23162-rhesus-negativ/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Christian Anker, spesialist i allmennmed

Jeg er enig i at rhesus-uforlikelighet ikke passer så godt med blodtypene du angir i brevet. Muligens var det uforlikelighet overfor en av de mange andre blodtypesystemene mennesker har (selv om ABO og rhesus er de mest "kjente" ekisterer det en rekke andre).

Hvis du og barnet ditt er Rh- kan likevel mannen din være Rh+ da man har to par av hver egenskap. Han kan ha Rh+ og Rh- (d.v.s. blodtype Rh+) og levert videre Rh- genet hvilket du også har gjort slik at sønnen din har Rh- og Rh- og således blodtypen Rh-.

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/23162-rhesus-negativ/#findComment-99008
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...