Gå til innhold

Lurer nå på det..

Gjest Kan noen kanskje hjelpe meg;)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Har tenkt å flytte hjemmefra. Men jeg vet ikke om jeg får stipend, skal begynne på høyskole. Hvor langt unna foreldrene må en bo for å få stipend. Hvor mye kommer jeg til å få i stipend?

Håper noen her kan svare meg.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Skal du begynne på høyskole får du stipend/lån uansett. Ved høyere utdanning teller ikke foreldrene dine lenger, det er bare når du er under 19 år og går på videregående deres inntekt og bosted har noe å si.

Skrevet

Skal du begynne på høyskole får du stipend/lån uansett. Ved høyere utdanning teller ikke foreldrene dine lenger, det er bare når du er under 19 år og går på videregående deres inntekt og bosted har noe å si.

Hvorfor har bosted noe å si når man er under 19?

Hvor mye får man i stipend hvis man er under 19, bor ikke sammen med foreldrene. Og skal begynne i det andre året på vgs.

Skrevet

Hvor mye får man i stipend hvis man er under 19, bor ikke sammen med foreldrene. Og skal begynne i det andre året på vgs.

Når du er under 19 år og går på videregående, er det foreldrenes inntekt som bestemmer hvor mye stipend/lån man får. Sånn er det bare. Foreldrehjemmet skal være min. 40 km eller 3 timers reise tur/retur for at man har krav på stipend som borteboende. Da kan du få inntil 5530 kr i stipend og 1200 kr i lån i måneden.

http://www.lanekassen.no/templates/Page.aspx?id=5780

Er det høyere utdanning du skal ta, har foreldrenes inntekt, bosted, osv. ingenting å si.

Du finner alt om stipend og lån, om hva du har rett til og regler osv. her:

http://www.lanekassen.no/templates/SectionPage____1995.aspx

Skrevet

For da har man egentlig adresse hos foreldrene - og det kaltes i alle fall Borteboerstipend før. er man over 19 har ikke foreldrene ansvaret for skolesituasjonen din lenger.da er du liksom voksen ;()

Gjest Holder på å bli voksen nå
Skrevet

Jeg bodde 14 mil fra foreldrene mine da jeg gikk på vgs. Fikk 3400 kr i stipend, men fikk ikke noe lån. Dette er 6 år siden.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...