Gå til innhold

Allergisk reaksjon av sydeuropeisk krydder?

Anbefalte innlegg

Vanskelig å forklare dette helt riktig, men jeg skal prøve.

På Kanariøyene spiste jeg en marinert kjøttrett, hvorpå jeg etterpå fikk en sterk reaksjon. Da ble det tolket som matforgiftning, og jeg var til legeundersøkelse. Legen kunne ikke si sikkert om det var det eller ikke, men det var mulig.

Symptomene var: våknet med stikkende, brennende følelse i magen. Måtte kaste opp mange ganger, fikk også diare. Etter _mange_ omganger med oppkast/diare ble jeg bedre.

Forleden spiste jeg en marinert kjøttrett på gresk restaurant her i Norge. Hvorpå jeg våknet dagen etter med _nøyaktig_ samme symptomene! Ikke så langvarig og kraftig som første gang, men også dennen gang m. stikking/brenning som fulgtes av oppkast og diare.

Mitt spørsmål: kjenner noen til et krydder, evt. annen tilsetning, som ofte blir brukt i typisk sydeuropeiske, marinerte kjøttretter/kjøttretter med spesielle lokale sauser, som en kan få allergisk reaksjon på?

Fortsetter under...

Gjest allergiker

Jeg vet at man kan få kryssreaksjoner på enkelte krydder, spesielt hvis man er allergisk mot burot. Jeg vet ikke hva du kan ha spist eller hva slags krydder som er vanlig der du var, men man kan ihvertfall reagere på muskat og oregano. Det er muskat i veldig mange matvarer.

ER det noen andre som vet?

Gjest Ragnhild Halvorsen, Lege Spesialist i Im

Kjære amber sun

Det er mange ting i sammensatte matretter som man kan reagere på, enten allergisk eller på annen måte. Er du allergisk for noe som du vet om? Nøtter brukes mye i sydlandske matretter og er et viktig allergen. Av krydder er det blandingskrydder eller urtekrydder som oftest fremkaller reaksjoner, og ikke muskat selv om det også forekommer. I orientalske retter finnes det noe som heter MSG (monosodium glutamat) som kan gi kraftige reaksjoner som ikke egentlig er allergireaksjoner. Særlig kinesisk mat inneholder MSG og reaksjonen den gir kalles ofte Kinamatsyndromet.

Nei, men hvis du kan fortelle meg hva matretten du spiste på Kanariøyene heter, så kan jeg kanskje fortelle deg hvilke krydder den har! Det kan jo også være at det var selve kjøttet og ikke krydderet!

Husker dessverre ikke hva matretten het, vet bare at det var en sånn marinade eller saus som ble beskrevet som typisk for Kanariøyene.

Det kan jo ha vært matforgiftning eller noe sånt begge gangene, det virket bare som om det var en allergisk reaksjon, siden symptomene var så like.

Vet ikke om noe spesielt jeg er allergisk mot av krydder. Tenkte kanskje det var et krydder eller noe som kun ble brukt sydover, men det er nok vanskelig å finne ut av.

Takk for svar! Jeg får bare være forsiktig med å bestille sånne marinadesauser, tenker jeg...

:-)

Husker dessverre ikke hva matretten het, vet bare at det var en sånn marinade eller saus som ble beskrevet som typisk for Kanariøyene.

Det kan jo ha vært matforgiftning eller noe sånt begge gangene, det virket bare som om det var en allergisk reaksjon, siden symptomene var så like.

Vet ikke om noe spesielt jeg er allergisk mot av krydder. Tenkte kanskje det var et krydder eller noe som kun ble brukt sydover, men det er nok vanskelig å finne ut av.

Takk for svar! Jeg får bare være forsiktig med å bestille sånne marinadesauser, tenker jeg...

Den mest typiske sausen her nede heter mojo picón (den er rød og blir servert til kanariske poteter) og inneholder bl.a paprikapulver som jeg har hørt at folk kan reagere mot, ellers så blir det brukt en del oregano, timian, persille og spisskummen i marinader! Håper du finner ut av det så du slipper å unngå all slags mat da! :-)

Annonse

Den mest typiske sausen her nede heter mojo picón (den er rød og blir servert til kanariske poteter) og inneholder bl.a paprikapulver som jeg har hørt at folk kan reagere mot, ellers så blir det brukt en del oregano, timian, persille og spisskummen i marinader! Håper du finner ut av det så du slipper å unngå all slags mat da! :-)

Den sausen husker jeg, den var kjempegod! :-) , og det var ikke den jeg reagerte på, heldigvis.

Det var ett krydder du nevnte som jeg ikke har hørt om; spisskummen, det er mulig det kan være det. De andre krydderne har jeg ingen problemer med. Skal undersøke det nærmere.

Takk skal du ha!

hilsen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...