Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Neger er et fy-ord, det er de fleste enige om.

Men negresse, er det også et fy-ord? Jeg synes det høres flott ut med negresse.

Innspill?

Skrevet

Ikke synes jeg neger er noe negativt og slettes ikke negresse.

Gjest NNNNNNNNNNNNNN
Skrevet

det er vel bare på DOL at neger er fyord.

Jeg har afrikanske venner som reagerer meget kraftig om jeg forsnakker meg og sier neger.

Jeg tror det er et ord vi hvite bør venne oss av med å bruke, kanskje?

Skrevet

Jeg har afrikanske venner som reagerer meget kraftig om jeg forsnakker meg og sier neger.

Hvorfor reagerer de på det? tror de at vi sigger "nigger"?

Gjest ja, selvsagt
Skrevet

Herregud, hvis neger er fy er selvsagt negresse det også. Er jo samme ord, bare to ulike kjønn.

Forøvrig skjønner jeg ikke helt hva som er så galt med neger, det er jo det de er.

Gjest Varg i Veum
Skrevet

"Neger" i seg selv er jo ikke fy-ord, det er jo bare en norsk variant av "negro/negroe" som rett og slett betyr "svart". Men problemet er vel at det i all tid har blitt brukt nedsettende, og derfor ikke er "stuerent".

"Negresse" er vel ikke så "historisk belastet" og er derfor mer akseptert? Det blir jo også brukt mer i positiv sammenheng "den flotte negressen" osv.

Gjest ja, selvsagt
Skrevet

Hva har vi lov å si da? Afrikaner? Stemmer jo ikke på de som ikke bor i afrika. Svart? Det er da like negtivt belastet, ala svarting. Mørkhudet?

Eller skal det bli så håpløst og hårsårt dette med hudfarge at man må si hun med den røde jakka og brune buksa for å forklare hvem man mener fordi hudfargen er tabu? Det blir for dumt!

Skrevet

Negresse vil jeg definere som likestilt med neger.

Men jeg greier ikke å svelge at det er et skjellsord. Jeg vet at det er det. Jeg vet at negere ikke vil bli kalt det. Men jeg skjønner det bare ikke. For meg er det en måte å omtale folk som er mørke i huden på. Det finnes absolutt ikke noe rasistisk og ondskapsfullt bak.

Jeg sier/skriver neger i sammenhenger der jeg vet ingen tar det ille opp, og så får jeg passe meg ellers ...

Skrevet

Herregud, hvis neger er fy er selvsagt negresse det også. Er jo samme ord, bare to ulike kjønn.

Forøvrig skjønner jeg ikke helt hva som er så galt med neger, det er jo det de er.

Bare følelsen av ordet er annerledes. Jeg vet jo at det i bunn og grunn er samme ordet, men med kjønnsbestemt bøyning.

petter smart
Skrevet

Hva med hvit? Jeg reagerer på det. Vi er ikke hvite, men mer rosa-fersken farget.

Din rasist!

Skrevet

Ikke synes jeg neger er noe negativt og slettes ikke negresse.

Nei, ikke sant.

Men på fy-skalaen er jo neger mer fy enn negresse...

Kanskje pga av ordlikhet mellom neger/ nigger?

Gjest sol etter regn
Skrevet

Hva har vi lov å si da? Afrikaner? Stemmer jo ikke på de som ikke bor i afrika. Svart? Det er da like negtivt belastet, ala svarting. Mørkhudet?

Eller skal det bli så håpløst og hårsårt dette med hudfarge at man må si hun med den røde jakka og brune buksa for å forklare hvem man mener fordi hudfargen er tabu? Det blir for dumt!

"Hva har vi lov å si da? Afrikaner? Stemmer jo ikke på de som ikke bor i afrika."

- Jeg trodde at "negere" er afrikanerne i en eller annen form?

http://nn.wikipedia.org/wiki/Neger

=)

Skrevet

Hehe.

Jeg liker disse overempatiske debattene. Vi uvitende dumme nek forsto ikke at negresse er negativt før du fortalte oss det. Jeg tipper at negressene ikke vet det selv en gang.

Hehe.

Søstra mi visste ikke at sunnmøring er et skjellsord før jeg fortalte henne det. Sunnmøringer er nemlig gjerrige. Nemlig.

Skrevet

Hehe.

Jeg liker disse overempatiske debattene. Vi uvitende dumme nek forsto ikke at negresse er negativt før du fortalte oss det. Jeg tipper at negressene ikke vet det selv en gang.

Hehe.

Søstra mi visste ikke at sunnmøring er et skjellsord før jeg fortalte henne det. Sunnmøringer er nemlig gjerrige. Nemlig.

Jammen, jammen, keinstein: Jeg synes jo ikke negresse er fy!

Og jeg er ikke overempatisk. Jeg er direkte usympatisk.

:-)

Skrevet

Jammen, jammen, keinstein: Jeg synes jo ikke negresse er fy!

Og jeg er ikke overempatisk. Jeg er direkte usympatisk.

:-)

Det bor en helt nydelig negresse nedi veien, jeg får teste det på henne. Men hun er nesten 2 meter.

Gardintrapp?

Skrevet

Det bor en helt nydelig negresse nedi veien, jeg får teste det på henne. Men hun er nesten 2 meter.

Gardintrapp?

Hopp, keinstein, hopp!

Skrevet

Hopp, keinstein, hopp!

En nabo er her og sier hun er bare 22 år. Akkurat passe sier jeg. Jeg har mange rivaler, og mange er større enn meg, så det er best jeg passer meg.

Gjest sol etter regn
Skrevet

Hehe.

Hehe.

Sunnmøring er vel mer et kjælenavn enn et skjellsord? :P

Skrevet

Sunnmøring er vel mer et kjælenavn enn et skjellsord? :P

Jeg elsker å gjøre narr av stereotypier, og humor er beste våpen mot å henge følelser på rasjonelle betegnelser.

jeg tror at mange som kritiserer andre for å bruke slike, selv bare er en kontrollfrik. De vil styre og kontrollere våre følelser og adferd. Bestemme hva vi skal si og ikke si, spille på følelser. Jeg tror de har en forstyrrelse.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...