Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Mrs. Wallace
Skrevet

det er vel bare på DOL at neger er fyord.

For noe tull. Det er omtrent bare i Norge at neger _ikke_ er et fy-ord. Har amerikanske venner som steiler når de hører det her til lands.

Skrevet

For noe tull. Det er omtrent bare i Norge at neger _ikke_ er et fy-ord. Har amerikanske venner som steiler når de hører det her til lands.

Jeg skal vedde på at det også er bare i Norge vi SIER Neger.

Mrs. Wallace
Skrevet

Hva har vi lov å si da? Afrikaner? Stemmer jo ikke på de som ikke bor i afrika. Svart? Det er da like negtivt belastet, ala svarting. Mørkhudet?

Eller skal det bli så håpløst og hårsårt dette med hudfarge at man må si hun med den røde jakka og brune buksa for å forklare hvem man mener fordi hudfargen er tabu? Det blir for dumt!

I den grad det er viktig å påpeke, kan man feks si afrikaner, afro-amerikaner, eller nasjonaliteten, som feks kenyansk. Svart er heller ikke et belastet ord som neger. Svarting er selvsagt litt mer negativt.

Det lar seg fint gjøre å finne alternativer, hvis man bare gidder å lette litt på motstandståka og faktisk ta hensyn til at millioner av mennesker opplever begrepet som belastende.

Gjest NNNNNNNNNNNNNN
Skrevet

Hva har vi lov å si da? Afrikaner? Stemmer jo ikke på de som ikke bor i afrika. Svart? Det er da like negtivt belastet, ala svarting. Mørkhudet?

Eller skal det bli så håpløst og hårsårt dette med hudfarge at man må si hun med den røde jakka og brune buksa for å forklare hvem man mener fordi hudfargen er tabu? Det blir for dumt!

Vel, jeg synes det var interessant da jeg satt og så film sammen med noen unger for ikke lenge siden. Jeg gikk litt i surr med hvem som var hvem og spurte barna hvem som hadde mistet bilen. "Han med den røde skjorta!" svarte barna. Litt seinere kom han med den røde skjorta tilbake på skjermen. Han var den eneste svarte i hele sekvensen, men det var altså skjortefargen ungene hadde bitt seg merke i. Tenk om vi voksne også kunne ha gjort det, dere!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...