Gå til innhold

Om å motta almisser

Anbefalte innlegg

Gjest NNNNNNNNNNNNNN
Skrevet

Min sønn har _den_ drømmen om en språkskole i sommer, han er god i faget og ønsker å lære enda mer. Jeg vet turen vil bety mye for ham, og han skulle jobbe for å tjene nok penger selv. Men ting skjedde så det ble ikke mye penger. Han har vel egentlig gitt opp drømmen, men så kommer en gammel slektning inn og tilbyr seg å betale halvparten, evt. litt mer. Men jeg har bare råd til å betale halvparten hvis guttens far og jeg betaler like mye hver.

Og det er problemet: Faren, min eksmann, har ligget i krangel med slektningen i flere år og nå nekter han å ta imot almisser, som han sier. Han nekter å betale noe som helst, gutten får droppe språkskolen siden vi ikke har råd, sier far.

Og det er ikke snakk om store beløp hvis faren og jeg betaler halvparten hver, 3000,- kanskje? Men nei, faren vil ikke betale et eneste øre, og 6000,- kan ikke jeg klare alene. Vi har flere barn, og selv 3000 betyr at eldstemann får mye mer enn de andre.

Det blir hjemmeferie og litt fotballskole, kanskje en tur på danskebåten, for de andre, for å si det slik. Men det er ok for dem. Med vår økonomi har de skjønt at om en får mye et år, til noe spesielt, kan de få mye et annet år når det er noe spesielt de skal på.

Men jeg synes det er trist dersom eldstemann nå må gi opp språkskolen han har drømt om i et helt år, bare fordi _far_ ikke vil ta imot gaver fra denne slektningen.

Hva mener dere vi skal gjøre? Jeg må svare slektningen i kveld.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kan jo ikke tvinge faren til dette. Da får gheller gutten bruke et år til på å tjene opp noen kroner selv. Evnt. får du ta et lån.

Skrevet

Dumme far, sier jeg!

Det er sikkert mor som har starta krangelen, sånn er det alltid.

Skrevet

Du kan dessverre ikke true din eksmann til dette. Du har nok ikke annet å gjøre enn å si til slektningen som det er.

Du kan enten ta opp et lån og få det nedbetalt over f.eks ett år, men sjekk om det ikke finnes noen legater også som du kan søke på.

Skrevet

hihi

Skrevet

Lån i banken som betales ned over et år?

Skrevet

Kan det hjelpe om gutten snakker med sin far? Om han forteller at han har kjempelyst til å reise osv.?

Å ta opp lå (som da forverrer din økonomi framover) synes jeg er et dårlig forslag. Har man ikke råd, så har man ikke råd. (Og det forstår jo tydligvis gutten også)

Skrevet

Tja, det må vel to til for å krangle...

Gjest nå ler vi godt
Skrevet

Så klart det er mora som har startet krangelen. Er det ikke det mødre finnes for da?

Skrevet

Så klart det er mora som har startet krangelen. Er det ikke det mødre finnes for da?

Kjerringer noe herk, de krangler med noen så snart de har en sjanse.

De har og holde seg ved kjøkkenbenken og holde kjeften.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...