Gå til innhold

Husleie - Noen som vet?


Anki

Anbefalte innlegg

Jeg leier leilighet av bestefaren min. Han har satt husleia lav siden det kun har vært jeg som har bodd her.

Men nå flytter kjæresten min inn her, og da har han sagt fra at husleia kommer til å bli høyere.

I dag fikk jeg høre av søstra mi at han har tenkt til å doble husleia. Har han lov til det? I så fall er det nok snakk om at den blir doblet fra 1. september. Kan han virkelig sette den opp så mye på så kort varsel??

På forhånd, takk for svar!

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg syns ikke det er urimelig at han setter opp leien når det kommer en leietaker til, som bestefaren din vel ikke syns han bør subsidiere. Alternativet dere har, det er jo å finne noe som er billigere!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns ikke det er urimelig at han setter opp leien når det kommer en leietaker til, som bestefaren din vel ikke syns han bør subsidiere. Alternativet dere har, det er jo å finne noe som er billigere!

Joda, jeg skjønner at han setter opp husleia, men bør han ikke si fra i god tid om hvor mye den skal settes opp? Kan han gjøre det på så kort varsel? Sette opp husleia så mye?

En ting er hva han ønsker, en annen ting er vel hva han kan...?

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, jeg skjønner at han setter opp husleia, men bør han ikke si fra i god tid om hvor mye den skal settes opp? Kan han gjøre det på så kort varsel? Sette opp husleia så mye?

En ting er hva han ønsker, en annen ting er vel hva han kan...?

Med vennlig hilsen

kommer helt an på hva som står i kontrakten, det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, jeg skjønner at han setter opp husleia, men bør han ikke si fra i god tid om hvor mye den skal settes opp? Kan han gjøre det på så kort varsel? Sette opp husleia så mye?

En ting er hva han ønsker, en annen ting er vel hva han kan...?

Med vennlig hilsen

Varslet DU ham i god tid om at det skulle komme en ny leietaker da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kommer helt an på hva som står i kontrakten, det.

Vi har ikke skrevet noen kontrakt noengang, så hvilke regler er det da? jeg har ikke peiling på dette. jeg er ikke ute etter bråk pga dette, det er bare at det skaper veldig problemer for oss om husleia blir doblet.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi har ikke skrevet noen kontrakt noengang, så hvilke regler er det da? jeg har ikke peiling på dette. jeg er ikke ute etter bråk pga dette, det er bare at det skaper veldig problemer for oss om husleia blir doblet.

Med vennlig hilsen

Uten kontrakt har du ingen ting du skulle ha sagt, dessverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Varslet DU ham i god tid om at det skulle komme en ny leietaker da?

Han fikk vite om det for en måned siden, og jeg tror at reglene er sånn at han må si i fra en måned i forveien angående økning i husleie også ...

Han har ikke gitt oss noen som helst beskjed om hva husleien blir, enda jeg har spurt han flere ganger.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten kontrakt har du ingen ting du skulle ha sagt, dessverre.

Det kan umulig stemme det du sier der, for i loven står det at muntlig teller like mye som skriftlig kontrakt.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten kontrakt har du ingen ting du skulle ha sagt, dessverre.

Jeg sendte det forrige innlegget av gårde litt for kjapt. Det jeg også skulle skrive var at om man ikke har kontrakt, så gjelder husleieloven. Og i følge husleieloven må han si i fra en måned før husleia går opp.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan umulig stemme det du sier der, for i loven står det at muntlig teller like mye som skriftlig kontrakt.

Med vennlig hilsen

Det er sant, men har dere en muntlig avtale som sier noe om hvor mye han har lov til å sette opp husleien med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sant, men har dere en muntlig avtale som sier noe om hvor mye han har lov til å sette opp husleien med?

nei, det har vi ikke, men i følge husleieloven er det ikke lov å sette den opp på så kort varsel.

Det som er tingen, er at ingen av oss syns at leiligheta er verdt så mye heller.

Det er ting som ikke er i orden her. Et vindu det kommer regn i gjennom når det regner, et gulv som er umulig å få rent pga han som tidligere leide her, osv osv.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nei, det har vi ikke, men i følge husleieloven er det ikke lov å sette den opp på så kort varsel.

Det som er tingen, er at ingen av oss syns at leiligheta er verdt så mye heller.

Det er ting som ikke er i orden her. Et vindu det kommer regn i gjennom når det regner, et gulv som er umulig å få rent pga han som tidligere leide her, osv osv.

Med vennlig hilsen

Kjenner problemet. Jeg bor i en sliten leilighet jeg leier av faren min.

Han dobler også leien, men bare fordi jeg har fått bedre råd enn tidligere.

Jeg kommer nok til å flytte, tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis husleien er lav før den fordobles burde vel ikke du klage?

Og du vil jo uansett bare betale din halvpart.

Skjønner bestefaren din godt jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I følge husleieloven (www.lovdata.no) kan han ikke sette opp husleien med mer enn prisindeksen, og dette skal varsles skriftlig.

"§ 4-2. Indeksregulering

Hver av partene kan kreve leien endret uten oppsigelse av leieforholdet med følgende begrensninger:

a) endringen må ikke tilsvare mer enn endringen i konsumprisindeksen i tiden etter siste leiefastsetting,

B) endringen kan tidligst settes i verk ett år etter at siste leiefastsetting ble satt i verk, og

c) den annen part må gis skriftlig varsel med minst én måneds frist før endringen kan settes i verk."

Han kan heller ikke (i følge husleieloven) nekte deg å la kjæresten din flytte inn:

"§ 7-1. Opptak i husstand

Leieren har rett til å ta opp i sin husstand sin ektefelle eller samboer, sine egne eller ektefellens eller samboerens slektninger i rett opp- eller nedstigende linje og

fosterbarn. Opptak av andre personer i husstanden krever godkjenning fra utleieren. Godkjenning kan bare nektes dersom vedkommende persons forhold gir saklig

grunn til det."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mistress

Tror nok ikke du kommer særlig langt her. Skjønner egentlig ikke at du vil det heller. Det er jo bestefaren din, og han har leid ut en leilighet til barnebarnet sitt, tydeligvis til en rimelig penge. Det har vært en person i leiligheten som har betalt leie for en person, nå kommer det en person til som skal betale det samme som deg. Helt greit mener jeg.

Ikke har du kontrakt heller....

Klart han vil ha penger for at ukjente skal bo i leiligheten hans. Forsikringen hans blir jo også mye dyrere når han leier ut til kjæresten din (slekt regnes nemlig ikke som utleie i forsikring)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror nok ikke du kommer særlig langt her. Skjønner egentlig ikke at du vil det heller. Det er jo bestefaren din, og han har leid ut en leilighet til barnebarnet sitt, tydeligvis til en rimelig penge. Det har vært en person i leiligheten som har betalt leie for en person, nå kommer det en person til som skal betale det samme som deg. Helt greit mener jeg.

Ikke har du kontrakt heller....

Klart han vil ha penger for at ukjente skal bo i leiligheten hans. Forsikringen hans blir jo også mye dyrere når han leier ut til kjæresten din (slekt regnes nemlig ikke som utleie i forsikring)

Hei!

Nå er det jo faktisk ikke sånn at en leilighet nødvendigvis er verdt dobbel pris fordi man bor 2 stykker der.

Ja, jeg har hatt billig husleie, men ikke halv pris av hva som er vanlig for tilsvarende leiligheter heller da. Og dessuten er det så mye halvferdig her. Stygt gulvbelegg etter han som leide her fra før av, det regner inn her ved de to stuevinduene mine når det regner mye ute, vi har ikke egen spølekasse her, og han undersøker til tider hva jeg kaster i søpla. Det er da ingen andre som ville funnet seg i sånt ... at han skulle sjekket hva de heiv i søpla, sjekket hvordan det så ut i kjelleren dems??

Dessuten får han masse hjelp av oss, vi handler for han, måker for han osv.

Men det viktigste av alt er jo egentlig ikke hva folk mener han burde kunne gjøre, men hva som faktisk er lov, ikke sant? Og å sette opp husleia til det dobbelte med en ukes varsel kan vel umulig være lov? Ikke med tanke på husleieloven.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har ikke skrevet noen kontrakt noengang, så hvilke regler er det da? jeg har ikke peiling på dette. jeg er ikke ute etter bråk pga dette, det er bare at det skaper veldig problemer for oss om husleia blir doblet.

Med vennlig hilsen

Jeg skjønner ikke hva som er problemet. Du betaler din del av leia og kjæresten din betaler sin del. For det skal han vel?? Er ikke det rett og rimelig. Han skal vel ikke bo gratis???. Betaler han ikke leie der han bor nå da??

Dere må jo dele på leia. Synes nå jeg da.

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke hva som er problemet. Du betaler din del av leia og kjæresten din betaler sin del. For det skal han vel?? Er ikke det rett og rimelig. Han skal vel ikke bo gratis???. Betaler han ikke leie der han bor nå da??

Dere må jo dele på leia. Synes nå jeg da.

Mvh

Joda, helt klart at man deler på husleia.

Men, går det ikke an for huseieren å si fra i god tid om hva husleia skal være på, så vi er forberedt på det?

Og nå er det jo ikke nødvendigvis sånn at en leilighet er verdt det dobbelte kun fordi det er 2 personer som deler på utgifter.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...